تفسیر خانواده در نقاشی کودک توسط روانشناس کودک

تفسیر خانواده در نقاشی کودک توسط مشاوره کودک چگونه است ؟ برای آنکه اهمیت تفسیر خانواده در نقاشی کودکان را بدانید نیاز است اول به مبحث رابطه تعارضات کودک با نقاشی کودک بپردازیم. توجه داشته باشید در جهت رفاه حال شما عزیزان در زمینه ی تفسیر نقاشی کودک چند مطلب جزیی تر نوشته شده است جهت کسب اطاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید :

تفسیر رنگ در نقاشی کودک ارزیابی دقیقی است ؟

چرا تفسیر نقاشی کودک مهم است ؟

پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری

مشاوره کودک و آموزش آرامسازی کودک

 

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

قبل از تفسیر خانواده در نقاشی کودک

 

مشاوره کودک در زمینه بررسی اختالات روانی در کودکان بی شک اولین مبحثی که مورد مطالعه قرار می دهد محیط خانوادگی است زیرا همه والدین این موضوع را می دانند که مهم ترین قسمت از دوران زندگی کودکان در خانواده سپری می شود.

زیرا کودکان اولین تجربه های سازشی را با پدر ، مادر و خواهر و برادرانش به دست می آورد می توان گفت تعارضات کودکان گاهی به صورت پنهان است

یعنی در ناخودآگاه آن ها قرار دارد و به وضوح نمی توان با مصاحبه ی بالینی به مشکلات روحی ، عقلی و روانی کودک بصورت صد در صد دست پیدا کرد .پس گاهی از ابزارهایی برای دست پیدا کردن به ناخودآگاه کودک استفاده می کنند.

 

تفسیر نقاشی در کودک یک ابزار است

 

می توان گفت یکی از این ابزارها، تفسیر نقاشی در کودک است. کودکان با کشیدن اعضای خانواداه و یا کشیدن نقاشی های دلخواه به روانشناس کودک اطلاعاتی را می دهند.

با نقاشی و بازی می توان به یک سری از مفاهیم و باورهای کودک که ممکن است بصورت خودآگاه از آن ها فرار کرده دست پیدا کنیم و یا می توان گفت از نگاه دیگر کودک باید هر آنچه را در دل دارد با بازی و نقاشی آزادانه بیان کند.

 

روند کشیدن و تفسیر خانواده در نقاشی کودک

 

نقاشی کشیدن یکی از این وسیله هایی است که به کودک اجازه می دهد تا تمایلات سرکوفته در زمینه ی ناهشیار خود را فرافکنی کند یعنی برون ریزی کند. از این راه کودک می تواند واقعی ترین احساساتی را که نسبت به دیگران دارد را آشکار کند.

به عقیده روانشناس کودک ما به کودکان نمی گوییم که خانواده خود را ترسیم کنند بلکه در ترسیم خانواده در نقاشی کودک نیاز است به کودک گفته شود که خانواده ای که در ذهن خود دارد را نقاشی کند

زیرا اگر به کودک گفته شود که خانواده ات را نقاشی کن او فکر می کند که مجبور است کاملا عینی و با رعایت ترتیب قد ، سن و خصوصیات واقعی هر یک از اعضا والدین خود را ترسیم کند

اما اگر به کودک اجازه دهید که در خیال خود هر آنچه را که دوست دارد بکشد باعث می شود که تعارضاتی را که برای شما عنوان کردیم را بصورت عینی در کشیدن نقاشی خود بیان کند.

 

نقاشی اعضای خانواده چگونه است ؟

 

در وهله ی نخست ما به کودک نمی گوییم که خانواده خود را نقاشی کند بلکه به او می گوییم خانواده ای که در فکر او وجود دارد را در کاغذ ترسیم کند.

کودک با ترسیم خانواده خود به برون ریزی خویش می پردازد بعد از کشیدن نقاشی دلخواه کودک در وهله ی دوم به او می گوییم که نقاشی خود را تفسیرکند و یا تک تک اعضایی را که کشیده است را شرح دهد

بصورت نقش، جنس ، سن و روابط متقابل اعضای کشیده شده در نقاشی کودک توجه داشته باشید تعداد تعارضهای کشیده شده و طرز قرار گرفتن اعضا در کنار یکدیگر توسط روانشناس کودک کاملا تفسیر و ارزیابی می شود

 

 

تفسیر خانواده در نقاشی کودک توسط روانشناس کودک
تفسیر خانواده در نقاشی کودک ناخود آگاه و احساسات کودک را ارزیابی می کند

 

عشق و نفرت در نقاشی کودک

 

در این مرحله علاوه بر شرح اعضای کشیده شده از کودک می خواهیم ترجیح ها و یا نفرت های خودش را نسبت به اشخاصی که در نقاشی کشیده است ابراز کند

یعنی به او بگوییم دلش می خواست کدام یک از اشخاص نقاشی باشد قابل ذکر است که تفسیر نقاشی کودکان باید توسط یک مشاوره کودک صورت بگیرد زیرا تفسیر نقاشی به تنهایی نمی تواند تمام تعارضات کودک و مشکلات کودک را ارزیابی کند بلکه تفسیر نقاشی کودکان یکی از ابزاری است که در کنار مصاحبه بالینی کودکان قرار می گیرد.

 

از تفسیر خانواده در نقاشی کودک به چه مفاهیمی دست پیدا می کنیم؟

 

می توان گفت با بررسی جزییات نقاشی کودک می توان به احساسات واقعی او نسبت به اعضای اصلی خانواده و  به احساس او نسبت به موقعیتی که در خانواده است و یا تجسمی که از خانواده خود در ذهن دارد دست پیدا کنیم.

یعنی به شناختی دقیق از احساسات و باورهای کودک می رسیم به طور مثال می توان گفت بنابر توضیحات مشاوره کودک نخستین شخصی که کودک نقاشی می کند می توان گفت همواره مهم ترین شخص از نظر کودک در زندگی او است .

یک سری از روانشناسان کودک در اجرای تست ترسیم خانواده از مداد سیاه استفاده می کنند و یک سری دیگر از مدادهای رنگی می توان گفت اگر نقاشی کودک با مداد های رنگی صورت بگیرد در کنار تفسیر خانواده در نقاشی کودکان به تفسیر رنگ در نقاشی کودکان هم دست پیدا می کنیم.

 

نکات مهم در تفسیر نقاشی کودک :

 

1- در تمام مدتی که از کودک خواسته می شود نقاشی را بکشد روانشناس کودک حضور دارد.
2- باید حضور روانشناس بصورتی باشد که کودک احساس نکند زیر نظر قرار دارد
3- از مواردی که باید مورد مطالعه قرار بگیرد این است که کودک از کجای کاغذ و با چه شخصی نقاشی خود را شروع می کند و چه مدت زمانی را برای ترسیم هر یک از افراد اعضای خانواده در نقاشی خود اختصاص می دهد

و یا ممکن است کودک با تمایل وسواس گونه ای در بازگشت به قسمت های معینی از نقاشی توجه درمانگر را به خودش جلب کند زیرا رفتارهای وسواسی نیز برای درمانگر می تواند از نشانه های مهمی تلقی شود .

 

 

در مرحله بعد بعد از پایان یافتن نقاشی کودک چون کودک بهتر از هر کس دیگری می داند که چه چیزی را خواسته در نقاشی هایش بگذارد سوالات زیر را از او می پرسیم.

تفسیر خانواده در نقاشی کودکان باید توسط روانشناس کودک صورت بگیرد

 

1- قبل از شروع به او بگویید که نقاشی خوبی کشیده است و هیچ قضاوتی در مورد نقاشی کودک نکنید و بعد از او سوال کنید :حال این خانواده ای که تو کشیدی را برای من تعریف کن؟

می تونی به من بگی اینا کجان؟

و یا چی کار می کنند؟

و بعد از او سوال کنید که یک به یک اشخاص نقاشی را به شما بگوید که کیستند؟

و اینکه اول چه کسی را کشید؟

نقش، سن و جنس اشخاص کشیده شده را از او بپرسید . احساسات کودک در نقاشی مهم است .در مرحله بعد از کودک بپرسید که اشخاصی که کشیده است نسبت به هم چه احساسی دارند ؟

 

4 سوال اساسی که توسط مشاور کودک برای تفسیر خانواده در نقاشی کودک انجام می گیرد:

 

1- در این خانواده کدوم یک از همه مهربان تره؟
2- کدوم یکی از اینایی که کشیدی ازهمه کمتر مهربونه؟
3- کدوم یکی از اینایی که کشیدی خوشبخت تره؟
4- کدوم یک کمتر از همه خوشبخته؟

و در جواب هر کدام از این پرسش ها از کودک می پرسیم که دلیلش را بگوید.

 

سوال پنجمی نیز وجود دارد : در خانواده کی به نظر تو از همه بهتره؟

 

البته می توان این سوالات را کمی هوشمندانه تر برای کودکان بازگو کرد بطور مثال بابا پیشنهاد می کنه که با ماشین به گردش بریم اما برای همه تو ماشین جا نیست کدومشون باید تو خونه بمونه؟

و یا اینکه یکی از بچه ها شیطونی کرده کدومه؟

چه جوری میشه تنبیهش کنی؟

 

شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر

 

 

واکنش های عاطفی کودک در نقاشی :

 

می توان گفت در جریان نقاشی تغییرات خلقی کودک مثل شادی، غم و خشم او در کشیدن اعضای خانواده یا خودش اطلاعات معناداری را به ما می دهد.

بطور مثال از کودکی خواسته شد که خود و خانواده اش را ترسیم کند او خودش را با آنکه فرزند ارشد خانواده بود و خواهر برادرانی کوچک تر از خودش داشت

اما خودش را از همه کوچک تر و بدون آنکه نام خود را بالای نقاشی اش بکشد بقیه را از خودش بزرگتر و با نام کشید او خودش را در گوشه صفحه کشید و از لحاظ ارتباطی دستانش در دستان دیگر اعضای خانواده نبود می توان گفت کودک با این نقاشی به ناارزنده سازی یعنی کمتر ارزشمند دانستن خود نسبت به اعضای خانواده پرداخته است.

 

جهت اطلاع از خدمات تخصصی مشاوره کودک و روانشناس کودک در صفحه ی اصلی خانه مهر همراه ما باشید

مقالات مشابه

3 پاسخ

    1. پاسخ مشاوره کودک خانم نگین مرادی به شما دوست عزیز:

      در حیطه درمان کتاب های:

      ۱. ارزشیابی شخصیت کودکان بر اساس آزمون های ترسیمی
      تالیف دکتر پریرخ دادستان(هم تست سنجش هوش داره، هم تست شخصیت یعنی در هر دو حیطه قابل استناد هست).

      ۲. نقاشی کودکان: کاربرد تست ترسیم خانواده در کلینیک
      تالیف: لوئیز کرمن ، ترجمه پریرخ دادستان و محمود منصور.

      ۳. تشخیص و درمان اختلالات دوران کودکی با نقاشی
      تالیف : سپیده مرتضوی، سید حامد سجادپور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *