چرا تفسیر نقاشی کودک مهم است ؟

چرا تفسیر نقاشی کودک مهم است ؟ دلیل اهمیت تفسیر نقاشی کودک این است که گاهی کودکان تمایلی برای ابراز و اعلام احساسات درونیشان به والدین ندارند و یا ممکن است کودکان بصورت ناخودآگاه احساساتی را در خانواده تجربه کنند که نتوانند آن احساسات ، ترس ها و اضطراب هایشان را به زبان بیاورند به همین دلیل می توان گفت به گفته مشاوره کودک و روانشناس کودکان از طریق نقاشی می توان به تفسیر و باورهای کودک دست پیدا کرد.حال قصد داریم برای آنکه شما با اهمیت تفسیر نقاشی کودک آشنا شوید به چند نماد در نقاشی کودک بپردازیم. توجه داشته باشید برای اطلاع از مطالب تخصصی کودک مقالات زیر را مطالعه فرمایید :
  1. تفسیر خانواده در نقاشی کودک توسط روانشناس کودک

  2. تفسیر رنگ در نقاشی کودک ارزیابی دقیقی است ؟

  3. تنبیه کودک برای نقاشی روی دیوار ممنوع است

  4. روش های تربیت کودک را از زبان مشاوره کودک بشنوید

  5. فرزندپروری موفق درتربیت کودکان نقش اساسی دارد

   
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
 

تفسیر نقاشی کودک چگونه است ؟

  در تفسیر نقاشی کودکان شما باید با نمادها آشنا شوید قصد داریم در این مقاله زیر نظر مشاوره روانشناس کودک و نوجوان خانه مهر به تعریف چند نماد در نقاشی کودکان بپردازیم توجه داشته باشید که تفسیر دریا در نقاشی کودکان و یا تفسیر خانواده در نقاشی کودکان می تواند متفاوت باشد بدان معنا که ممکن است چند روانشناس از نقاشی کودک تفسیر متفاوتی داشته باشند اما مسئله اصلی این است که تمام تفسیرهای نقاشی کودکان در کنار مصاحبه بالینی معنا می گیرد که از آن طریق می توان به اطلاعات دقیقی دست پیدا کرد .  

روانشناسی نقاشی کودکان :

یکی از نمادها در تفسیر نقاشی کودکان راه است .  

تفسیر راه در نقاشی چیست ؟

  می توان گفت راه نشانگر ارتباط کودک است که هر چه راه در نقاشی کودک عریض تر باشد نشان دهنده شادی اوست و سنگلاخ و فراز و نشیب هایی که در نقاشی رسم می کند نیز نشان از مشکلات کودک است. اگر کودک شما راه را سیاه بکشد می تواند نشان از اضطراب و استرس کودک باشد . بن بست بودن راه نشانگر حل نشدن مشکلات است و یا اگر راه از یک طرف فقط به خانه متصل شود نشان دهند درخود فرو رفتگیه کودک است. اما اگرکودک شما راه های متعدد را رسم کند نشان دهنده چیست؟ ترسیم راه های متعدد در جهت های مختلف نشان از نا آرامی و ناپایداری کودک در فکر و عمل دارد.  
چرا تفسیر نقاشی کودک مهم است ؟
تفسیر نقاشی کودک در کنار مصاحبه بالینی بسیار مهم است
 

تفسیر کشتی در نقاشی کودک چیست ؟

  تفسیر کشتی در نقاشی کودک نشان دهنده از گریزدر خیال پردازی و یا در دسته ای دیگر از کودکان نشان از انزوا و در خود ماندگی کودک است و در کنار این انزوا می تواند نشانی از بازخورد دفاعی نیز باشد و یا ممکن است اگر کشتی ،شکل هایی از کشتی جنگی را داشته باشد خواسته عمیق در دست یابی به قدرت را در کودک نشان دهد.  

تفسیر هواپیما در نقاشی کودک چیست ؟

  تفسیر هواپیما در نقاشی کودک نشان از تعارضات و دعوای والدین است اگر بمب هایی هم برای هواپیما ( هواپیمای جنگی ) رسم کند نشان دهنده آن است که او خشم والدین و درگیری شدید آن ها را ناظر بوده است و کودک حال دچار ترس و اضطراب شده است و او واکنش های خشونت آمیز را به این شکل در نقاشی خود نشان می دهد .  

تفسیر باران و آب در نقاشی چیست ؟

  آب سرچشمه ایی از حیات و نماد مادری محسوب می شود دریاچه و اقیانوس نیز حمایت مادرانه از کودک را نشان می دهد اگر آب بصورت ابرهای تهدید کننده درآمده باشند نشان دهنده ترس کودکان از برون ریزی خشم و هیجان مادر است اگر ابرهای درهم فشرده در نقاشی کودک کشیده شده باشد نشان دهنده مادری مداخله گر است و یا اگر آب بصورت باران و برف دربیاید که بیشترنقاشی کودک را گرفته است نشان دهنده غمگین بودن کودک است اگر همه صفحه قطره های باران یا دانه های برف را ترسیم کرده است نشان دهنده ی سطح بالا بودن اضطراب و استرس کودک است.  

تفسیر حیوانات در نقاشی چیست ؟

  در تفسیر حیوانات در نقاشی کودک می توان گفت اگر حیوانات آرام و اهلی باشند نشان دهنده احساسات و کشاننده های مهار شده و اجتماعی هستند بطور مثال سگ نشان از نیاز به ملاطفت و نوازش است اما اگر در کشیدن سگ در نقاشی خشونت به خرج نشان داده باشد و یا قلاده ای به گردن آن باشد نشان دهنده رابطه وابستگی، استقلال یا غالب و مغلوب کودک است . جوجه ها معرف چهارچوب خانوادگی و نیاز به نوازش و حمایت هستند اما کلاغ ها پرندگان سیاه نشان گر ترس و گناه کاری تهدیدی است که کودک را دچار اضطراب کرده است.

عقاب ها و پرنده های پرقدرت تر نیز نشانگر پرخاشگری و قدرت کودک هستند .

  ماهی ها نمادی از راحتی و آرامش را نشان می دهند جالب است بدانید مارها نشان دهنده ی کشاننده هایی پنهان و خطرناک در باور کودک هستند مثل امور جنسی. عنکبوت نیز نشان از مادر است . جادوگر در نقاشی کودک نیز نشان دهنده مادری پرخاشگر و ترسناک است.  

هیولاها و خون آشام ها نماد چیست ؟

  توجه داشته باشید هیولاها و خون آشام ها و کاراکترهایی که ترسناک و پرقدرت هستند می توانند نشان از قدرت و اضطراب کودک باشند . یکی دیگر از عواملی که بسیار مهم است این است که اگر از کودک بخواهید شخص خاصی را در نقاشی خود ترسیم کند ولی او هیولا بکشد این به این معناست که کودک دیدگاهی منفی نسبت به آن فرد دارد .  
شماره تماس با مرکز مشاوره خانه مهر
   

در کنار تفسیر نقاشی کودک باید تفسیر رنگ در نقاشی کودکان نیز صورت بگیرد

  بدان معنا که علاوه بر تفسیر ابعاد مختلف نقاشی چه از لحاظ فشار آوردن به مداد، بی رنگ بودن ، پررنگ بودن و استفاده از رنگ و استفاده نکردن از رنگ که می توانید این قسمت را در تفسیر رنگ در نقاشی کودکان مطالعه کنید. باید حتما از یک روانشناس کودک نیز کمک بگیرید زیرا مشاوران متخصص کودک علاوه بر آنکه از نقاشی برای تفسیر ارتباطات ، احساسات و ناخودآگاه کودک استفاده می کنند از بازی های کودک مثل بازی با شن بازی با خمیر و یا بازی هایی که کودک چیزی را خلق می کند علاوه بر اینها از مصاحبه بالینی نیز استفاده می کنند یعنی تمام رفتارها و گفتارهای کودک چه در مدرسه و چه در خانه و چه در مراکز مشاوره کودک مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرند و به هیچ عنوان نمی توان فقط با تفسیر نقاشی کودکان به یک جمع بندی کلی از شخصیت و اختلالات کودک دست پیدا کرد .  

جهت اطلاع از مقالات تخصصی خانه مهر در زمینه ی مشاوره کودک و مشاوره نوجوان به صفحه ی اصلی ما مراجعه کنید

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *