تحلیل فیلم رستگاری در شائوشنگ بر اساس تحلیل رفتار متقابل

مرکز مشاوره خانه مهر با افتخار برگزار می کند

 

((کارگاه تحلیل فیلم بر اساس رویکرد تحلیل رفتار متقابل))

تحلیلگران : ریحانه شمیرانی ، مسعود علی اکبری

نام فیلم : رستگاری در شائوشنگ

 

 

خلاصه ای از فیلم رستگاری در شائوشنگ :

 

فیلم “رهایی از شائوشنگ” روایت زندانیانی است که بیشتر آنها برای تمام عمر محکوم به حبس در زندان شائوشنگ هستند.

در این فیلم زندان شائوشنگ مکان وحشتناکی است که در آن زندانیان مجبورند روزمرگی تعریف شده ای از جانب مقامات زندان را بپذیرند.

زندگی در شائوشنگ کاملا یکنواخت است، و این وضعیت در ابتدای ورود برای تمامی زندانیان بسیار ترسناک و غیر قابل پذیرش است.

برای بررسی ورود افراد به داخل زندان شائوشنگ باید به ورود گروهی که اندی دوفرین هم یکی از آنها بود اشاره کنیم. آنها کاملا وحشت زده و با حیرت به مامورین زندان و سایر زندانیان نگاه می کنند.

آنچه در ورود تازه واردان به زندان جالب می نماید این است که آنها مانند لحظه ی تولدشان کاملا عریان هستند. این صحنه تداعی کننده ی خروج یک نوزاد از رحم مادر و ورودش به این دنیای پرهیاهوست. جایی که نوزاد خیلی زود می فهمد دیگر هیچ اثری از آرامشی که در رحم مادر داشت نخواهد بود.

شخصیت رد که راوی داستان نیز می باشد همان ابتدای فیلم به این موضوع اشاره می کند و می گوید: “باید مثل روزی که به دنیا اومدی لخت بشی”.

 

تحلیل فیلم در خانه مهر
تحلیل فیلم رستگاری در شائوشنک بر اساس تحلیل رفتار متقابل

 

نظر تحلیلگران فیلم خانه مهر:

 

در این کارگاه در نظر داریم تحلیلی بر اساس نظریه تحلیل ارتباط متقابل (TA) بر این فیلم ارائه دهیم. بر همین اساس زندان شائوشنگ را نماد پیش نویس زندگی می دانیم و به بررسی زندگی شخصیت های مهم فیلم در این زندان پیش نویس می پردازیم.

بدین ترتیب 5 شخصیت اصلی و مهم فیلم؛ نورتون (رئیس زندان)، سروان هدلی (سرنگهبان زندان) و سه زندانی به نام های اندی، رد و بروکس را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم.

در مورد هر یک از شخصیت ها، وضعیت وجودی (من خوب هستم و تو خوب هستی و …) و برنده، بازنده یا نه برنده و نه بازنده بودن پیش نویس انها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهم.

دو شخصیت نورتون (رئیس زندان) و هدلی (سرنگهبان زندان) نمادهای والد انقادگر هستند که دائما زندانی ها را کنترل کرده و مورد سرزنش و تنبیه قرار می دهند.

 

تحلیل فیلم شائوشنک بر اساس تحلیل رفتار متقابل
تحلیل فیلم رستگاری در شائوشنک بر اساس تحلیل رفتار متقابل

 

تحلیل فیلم بر مبنای روانشناختی صورت می گیرد

 

آن ها با زور و استبداد مراقب اند تا مبادا هیچ یک از زندانیان پا را فراتر از مرزهای پیش نویس زندگی شان یعنی دیوارهای شائوشنگ قرار دهند.

زندانیان هم نقش کودکانی را بازی می کنند که پیش نویسی را که ناخواسته و یا به خطا در حصارش قرار گرفته اند، پذیرفته و برای رهایی از آن هیچ اقدامی نمی کنند، به استثناء پدیده ای به نام اندی دوفرین که تمام معادلات مقامات زندان را بر هم می زند.

 

در این تحلیل فیلم با تحلیل ارتباط متقابل هم آشنا می شوید

 

یک حقیقت تلخ در مورد پیش نویس زندگی این است که هر انسانی در کودکی به دلیل بدرفتاری های سرپرستان اولیه و همچنین به خاطر کج فهمی های کودکانه ی خودش، چنین زندانی را برای خود ساخته است.

 

تحلیل فیلم روانشناسی
تحلیل فیلم روانشناسی و فیلم شائوشنک در خانه مهر توسط متخصصین روانشناسی

 

 

بنابراین همه ما از این نظر درد مشترکی داریم. اما خبر خوب برای مان این است که همواره راهی برای خروج از زندان پیش نویس و گذشتن از دیوارهای آن وجود دارد.

در این کارگاه در کنار تحلیل و بررسی فیلم رهایی از شاوشنگ، با نظریه تحلیل ارتباط متقابل بیشتر آشنا میشوید. همچنین عواملی که به شما در خارج شدن از زندان پیش نویس کمک می­کند به بحث گذاشته میشود.

 

مدت زمان کارگاه تحلیل فیلم همراه با پخش فیلم 5 ساعت

تاریخ برگزاری 14 تیرماه

مرکز مشاوره خانه مهر با مهر میزبان شما عزیزان است

مقالات مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *