افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری

افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری

افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری در جهان مساله ای می باشد که می خواهیم در این مطلب بدان بپردازیم. ما در ابتدا به اختلال وسواس جبری، افکار وسواسی و کارهای جبری مرتبط با آنها می پردازیم و سپس برخی چهره ها و سلبریتی های دچار وسواس را که از جمله افراد مشهور وسواسی در جهان هستند را برای شما معرفی خواهیم کرد.

قبل از اینکه افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری  را معرفی کنیم کمی در مورد اختلال وسواس جبری توضیح می دهیم. اختلال وسواس اجباری (Obsessive-Compulsive Disorder) که به آن اختلال OCD هم می‌گویند، یک اختلال روانی است که با وسواس‌ها و اجبارها مرتبط است. اختلال وسواس جبری باعث می‌شود که فرد افکار وسواسی ناخواسته و تکراری داشته باشد و به منظور کاهش نگرانی و استرس ناشی از این افکار، کارهای اجباری مکرر انجام دهد. برخی از مثال‌های رایج از وسواس می‌تواند شامل مواردی از قبیل شستن دست‌ها با آب، بررسی قفل درب یا تمیز کردن اشیاء مشخصی باشند.

مغز افراد وسواس چگونه افکاری را در خود می پروراند و افراد مبتلا به وسواس فکری را به چه کارهایی وا می دارد؟

منظور از وسواس افکاری هستند که به صورت تکراری و ناخواسته وارد ذهن فرد می‌شوند. این افکار ممکن است ترسناک، ناخوشایند یا ناقص به نظر برسند و فرد را نگران کنند. برای مثال، فرد ممکن است از اینکه می‌تواند به دیگران آسیب برساند یا باعث بروز خطاهای جبران‌ناپذیر شود، نگران شود.

اجبارها نیز کارهای جبری هستند که فرد به صورت مکرر و پیاپی انجام می‌دهد تا از افکار وسواسی خود رهایی یابد یا نگرانی خود را کاهش دهد. این کارهای اجباری ممکن است عملیاتی مرتبط با تمیزکردن، بررسی یا تکرار کردن یک کار خاص باشد. به عنوان مثال، فرد می‌تواند به صورت مکرر دست‌ها را بشوید، اشیاء را به صورت دقیق مرتب کند یا چندین بار یک جمله را تکرار کند.

مغز افراد وسواس

برخی از افکار وسواسی مرسوم در میان وسواسی ها که در مغز افراد وسواس رخنه می کند، عبارتند از:

  • ترس از آلوده شدن با میکروب یا نجاست یا آلوده کردن دیگران
  • ترس از دست دادن کنترل و صدمه زدن به خود یا دیگران
  • افکار یا تصاویر جنسی خشن یا آزاردهنده
  • تمرکز بیش از حد به مسائل اخلاقی یا مذهبی
  • ترس از گم کردن یا از دست دادن چیزهای مورد نیاز
  • نظم و تقارن: اینکه اشیا باید در نظم و تقارن خاصی چیده شوند

برخی از کارهای اجبارهای شایعی که افراد دچار به وسواس آن را انجام می دهند عبارتند از:

  • چک کردن و وارسی بیش از حد قفل، شیر گاز و…
  • چک کردن بیش از حد سلامت نزدیکان
  • شمارش، ضربه زدن، تکرار برخی کلمات یا انجام برخی افعال بی معنی جهت کاهش اضطراب
  • صرف زمان خیلی زیاد برای شستشو یا تمیز کردن خصوصا دست و حمام های طولانی
  • جمع آوری اشیاء زائد مثل روزنامه های قدیمی یا بطریهای خالی

اختلال OCD می‌تواند زندگی روزمره فرد را متأثر کند و به او عذاب وجدانی و استرس زیادی وارد کند. این اختلال معمولاً در دوران نوجوانی یا دوران بزرگسالی آغاز می‌شود و ممکن است مرتبط با عوامل ژنتیکی و شیمیایی مغزی نیز باشد.

عموما درمان اختلال OCD شامل ترکیبی از درمان دارویی و مشاوره روانشناختی است. داروها می‌توانند به کاهش علائم وسواس و اجبار کمک کنند، مشاوره روانشناختی نیز به فرد کمک می‌کند تا با افکار وسواسی خود مقابله کند و راه‌حل‌های جایگزین برای کارهای جبری خود را یاد بگیرد.

اگر شما به اختلال وسواس جبری مبتلا هستید، یا کسی را می‌شناسید که از اختلال وسواس-اجباری (Obsessive-Compulsive Disorder یا اختلال OCD) رنج می برد  بهتر است با یک روانشناس یا متخصص روانپزشک مشورت کنید. روانشناسان خانه مهر در این زمینه آماده اند تا جدیدترین راهکارهای علمی و روانشناسی را برای رهایی از این مساله در اختیارتان قرار دهند.

افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری کدامند؟

افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری در جهان 

1. مارتین لوتر کینگ جونیور: مارتین لوتر کینگ از جمله افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری بود. وی رهبر حقوق مدنی آمریکا بود و تلاش‌های فراوانی برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض نژادی انجام داد.  

2. آلبرت اینشتین: یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ و بنیانگذار نظریه نسبیت نیز از جمله افراد وسواسی معروف بود. اینشتین به خاطر ذهن برتر و وسواس به خصوص درباره مسائل فیزیکی مشهور است.

3. هوارد هیوز: کارآفرین، مهندس و مخترع آمریکایی که بنیانگذار شرکت “هیولت پاکارد” است. او با وسواسی در طراحی و ساخت ابزارهای الکترونیکی به شهرت رسید.

4. استیو جابز: بنیانگذار شرکت اپل و معروف به نابغه فناوری و کارآفرینی نیز از جمله افراد مشهور مبتلا به وسواس فکری بود. جابز با تمرکز وسواسی بر جزئیات و طراحی، محصولاتی را خلق کرد که اثر برجسته‌ای در صنعت فناوری داشتند.

5. نیوتن: دانشمند بزرگ انگلیسی که قوانین حرکت را کشف کرد و نظریه گرانش نیوتنی را توسعه داد نیز در لیست افراد وسواسی ما قرار دارد. او به وسواس عمیق در تحقیقات علمی خود شهرت دارد.

6. نیکولا تسلا: این مخترع و مهندس که در زمینه توسعه سیستم‌های برقی و الکترونیکی نقش بسزایی داشت نیز از جمله افراد مشهور وسواسی در جهان است. تسلا با وسواس در تحقیق و آزمایش برای کشف و بهبود فناوری الکتریکی شناخته می‌شود.

7. لئوناردو داوینچی: هنرمند، مخترع و نویسنده ایتالیایی در دوره رنسانس نیز در لیست ما قرار دارد. داوینچی با وسواس در تحقیق و کشف درباره علم و هنر مشهور است.

8. هوارد هگز: مخترع و کارآفرین آمریکایی که بنیانگذار شرکت مایکروسافت است نیز در لیست افراد مشهور وسواسی ما قرار دارد.

9. لودویگ فان بتهوون: آهنگساز و پیانیست نابغه آلمانی که به خاطر آثار بزرگش در دوره رمانتیک شناخته می‌شود نیز در لیست افراد وسواسی ما قرار دارد. وی به وسواس در تکمیل و بهبود جزئیات موسیقی خود معروف است.

10. فریدریش نیچه: بله این فیلسوف آلمانی که به خاطر آثارش در زمینه فلسفه، اخلاق و نظریه‌های فرهنگی شناخته می‌شود نیز در لیست افراد وسواسی معروف ما قرار دارد. نیچه به وسواس در تحقیق و بحث بر روی مسائل فلسفی خود مشهور است.

این تنها چند نمونه از افراد وسواسی معروف است که در طول تاریخ بشریت شهرت داشته‌اند. هر کدام از این شخصیت‌ها در زمینه‌های مختلف هنری، علمی و فلسفی به نحوی وسواسی بوده‌اند و بر اساس همین ویژگی، به عنوان شخصیت‌های برجسته دارای وسواس تاریخ محسوب می‌شوند. در حقیقت  در تمام این موارد، ما هیچ مدرکی دال بر اثبات اینکه این افراد از OCD رنج می برند، نداریم. ممکن است برخی یا همه افراد فوق تحت تأثیر اختلال وسواس فکری – اجباری (وسواس فکری جبری ) قرار گرفته باشند. زیرا که اکثر آنها به نوعی علایم وسواس فکری را از خود در رفتاریات خود بروز داده اند ولی ما برای گفتن این مساله که آیا واقعا این اشخاص از اختلال وسواس رنج می بردند یا خیر، دانش یا شواهد کافی نداریم.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *