مشکلات در روابط زناشویی ریشه در چه چیزهایی دارند و چطور جلوی آن‌ها را بگیریم؟

بسیاری از زوج‌ها در مقطعی مشکلات در روابط زناشویی را تجربه می‌کنند اما تشخیص و نحوه جلوگیری از آن‌ها، در رفع اختلاف‌های یک رابطه کمک می‌کند. همچنین روش‌های پیشگیری از ایجاد عوامل مشکل آفرین رابطه، راه‌های جدیدی را برای سازش با شریک زندگی خود در آینده، به شما معرفی می‌کند.

مشکل در رابطه می‌تواند به اشکال مختلف رخ دهد. با شناخت مسائل گذشته و همچنین تلاش برای پیشگیری از ایجاد مشکل جدید، شما و شریک زندگیتان در مسیری سالم به‌ سوی یک رابطه عاشقانه و پایدار قرار خواهید گرفت.

در ادامه با ما همراه باشید تا به شناخت مشکلات در روابط زناشویی و نحوه برطرف کردن آن‌ها بپردازیم.

مشکلات در روابط زناشویی ریشه در چه چیزی دارند؟

تعامل در هر رابطه‌ای یک موضوع کلیدی است مثل ارتباط با دوستان، همکاران، خانواده یا شریک زندگی‌تان. بدون ارتباط موثر، هیچ یک از روابط در زندگی شما به‌ آرامی پیش نمی‌روند.

تشخیص الگوهای بد ارتباطی با شریک زندگی‌تان، به‌راحتی به شما کمک می‌کند تا نه تنها در مورد مسائل آینده صحبت کرده، بلکه با احترام و محبت ارتباط برقرار کنید.

مشکلات در روابط زناشویی

روابط جنسی

یکی از رایج‌ترین مشکلات در روابط زناشویی، موضوعات جنسی است. رابطه جنسی برای اکثر زوج‌ها موضوعی حساس و خصوصی محسوب می‌شود. با این‌حال اگر شما و پارتنرتان رابطه جنسی بدی داشته باشید، رابطه شما با مشکل مواجه خواهد شد.

صمیمیت فیزیکی بخش مهمی از پازل رابطه صمیمانه زوجین است و بدون آن، آن‌ها تمایل دارند که به خشونت بپردازند، بحث کنند و خشم خود را به شیوه‌ای نامناسب نشان دهند.

انسان به صمیمیت فیزیکی با عزیزانشان نیاز دارد و تلاش برای بروز علاقه به شریک‌تان و اطمینان از این‌که او راضی است، از بروز مشکلات زیادی برای هر دوی شما جلوگیری می‌کند.

با برقراری ارتباط موثر با آن‌چه از نظر فیزیکی از شریک زندگی خود می‌خواهید و نیاز دارید، می‌توانید تا حد زیادی از انفجار احساسات و مشاجره‌های غیر ضروری جلوگیری کنید.

مشکلات مالی

امور مالی یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در ایجاد مشکلات در روابط زناشویی، بعد از مشکلات روابط جنسی است. پول می‌تواند هر رابطه‌ای را تحت فشار قرار دهد، حتی رابطه شما با خودتان در مشکلات مالی دچار چالش می‌شود.

اگر شما و همسرتان به‌طور مداوم بر سر قبض‌ها یا هزینه‌ها بدون هیچ نوع حل و فصل یا میانجی‌گری با هم دعوا می‌کنید، رابطه شما دچار مشکل شدید خواهد شد.

یکی دیگر از راه‌های مبارزه با استرس مالی روی رابطه‌تان، بحث و تغییر رفتارهای ناخواسته‌ای بوده که ممکن است در رابطه با پول داشته باشید. اگر شما فردی ولخرج هستید، سعی کنید از نظر مالی خود را با شریک زندگی‌تان برای صرفه‌جویی و پس انداز پول هماهنگ کنید.

یک رابطه سالم به معنای داشتن سازگاری است. بنابراین اگرچه ممکن است به وقایع با نگاهی یکسان نگاه نکنید، اما سازش هر دویتان را خوشحال کرده و در عین حال شرایطی را فراهم می‌کند تا به یکدیگر نزدیک‌تر شوید.

توصیه می‌کنیم قبل از این‌که وارد یک رابطه جدی شوید، همیشه حقیقت را در مورد میزان درآمد و مخارج خود بگویید. ممکن است متوجه شوید که از نظر مالی کاملا ناسازگار هستید که می‌تواند زمینه ایجاد دردسر در آینده باشد. پس بهتر است فردی را پیدا کنید که از نظر مالی افکاری مشابه با شما را داشته باشد.

مشکلات در روابط زناشویی

احترام دو طرفه در زندگی مشترک

اعتماد و احترام دو ویژگی هر رابطه سالمی هستند که باید آن‌ها را پرورش داد و جدی گرفت. اگر به شریک خود اعتماد ندارید یا به آن احترام نمی‌گذارید، مشکلات در روابط زناشویی شما شدت بیشتری خواهد گرفت.

بدون این‌که بتوانید به شریک زندگی خود اعتماد کنید یا با احترام با او حرف بزنید، رابطه شما به سمت یک عاقبت فاجعه‌انگیز پیش می‌رود.

دعوا بر سر کارهای خانه

اکثر زوج‌ها در خارج از خانه و اغلب در بیش از یک شغل کار می‌کنند. بنابراین مهم است که کار را در خانه به‌طور عادلانه تقسیم کنید تا به یکی از مشکلات در روابط زناشویی تبدیل نشود.

در مورد کارهای مربوطه در خانه برنامه‌ریزی کنید و شفاف باشید. همه کارها را بنویسید و در مورد این‌که چه کسی چه کاری را انجام می‌دهد، توافق کنید. سعی کنید در تقسیم بندی کارهای خانه انصاف داشته باشید تا کینه‌ای ایجاد نشود.

اگر یکی از شما کارهای خانه را دوست دارد، دیگری می‌تواند لباس‌ها و حیاط را بشوید. شما می‌توانید خلاف قاعده فکر و عمل کنید و اولویت‌ها را در نظر بگیرید.

مشکلات در روابط زناشویی

اعتماد کردن

اعتماد بخش کلیدی یک رابطه است. آیا چیزهای خاصی را می‌بینید که باعث می‌شود به شریک زندگی خود اعتماد نکنید؟ یا آیا مسائل حل نشده‌ای دارید که شما را از اعتماد به همسرتان باز می‌دارد؟ شما و شریک زندگی‌تان با پیروی از این نکات می‌توانید به یکدیگر اعتماد کنید:

  • در برابر مشکلات مقاوم باشید.
  • سر وقت باشید و کارها را به‌موقع انجام دهید.
  • کاری را که همسرتان از شما خواهش می‌کند، انجام دهید.
  • دروغ نگویید. (حتی یک دروغ کوچک هم به شریک زندگی خود یا دیگران نگویید.)
  • منصف باشید، حتی در بحث.
  • نسبت به احساسات دیگران حساس باشید. شما می‌توانید با پارتنرتان مخالفت کنید اما احساسات او را نادیده نگیرید.
  • با تماس اطلاع دهید که دیر به خانه می‌رسید.
  • سهم عادلانه خود را از حجم کارهای خانه به دوش بکشید.
  • وقتی همه چیز خراب می‌شود، بیش از حد واکنش نشان ندهید.
  • هرگز چیزهایی را که نمی‌توانید انجام دهید، نگویید.
  • زخم‌های کهنه و قدیمی را باز نکنید.
  • به مرزهای شریک زندگی خود احترام بگذارید.
  • حسادت نکنید.
  • شنونده خوبی باشید.

با وجود این‌که همیشه مشکلاتی در یک رابطه وجود دارد، هر دوی شما می‌توانید کارهایی را انجام دهید که به کاهش مشکلات در روابط زناشویی کمک ‌کنند.

سخن نهایی

هر رابطه‌ای فراز و نشیب‌های خود را دارد، زوج‌های موفق یاد گرفته‌اند که چگونه مشکلات در روابط زناشویی را مدیریت کنند و زندگی عاشقانه خود را ادامه دهند.

آن‌ها به یکدیگر وفادار می‌مانند، به مشکلات رسیدگی می‌کنند و یاد می‌گیرند که چگونه با مسائل پیچیده زندگی روزمره کنار آیند. بسیاری این کار را با خواندن کتاب‌ها و مقالات، شرکت در سمینارها، مراجعه به یک مشاور، الگو قرار دادن زوج‌های موفق دیگر یا به‌سادگی با استفاده از آزمون و خطا انجام می‌دهند.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *