عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان چیست ؟

عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان چیست ؟ طبق تحقیقات صورت گرفته در کشور آمریکا یعنی جایی که در تمام خانه ها حداقل یک دستگاه تلویزیون در بیش از یک سوم خانواده ها ، دودستگاه تلویزیون دارند کودکان وقت بسیار زیادی را در هفته صرف تماشای تلویزیون می کنند بر مبنای این آمار نوجوانان 6 تا 11 ساله بطور متوسط 24 ساعت در هفته تلویزیون نگاه می کنند.

 

عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان چیست ؟

 

همین امر باعث می شود که والدین نسبت به عوارض تماشای تلویزیون برای کودکان و تاثیر تماشای تلویزیون در کودکان از بهترین مشاوره کودک کمک بگیرند.

تماشای تلویزیون نیز مانند مسائل دیگر اگر کنترل شده نباشد اگر والدین نسبت به آن اگاهی نداشته باشند می تواند خطرات واثرات منفی زیادی را بهمراه داشته باشد . ما در دو مقاله ی زیر مطالب بیشتری را در زمینه ی عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان عنوان کرده ایم در صورت تمایل مطالعه بفرمایید :

  1. با ۵ تکنیک تماشای زیاد تلویزیون در کودکان پایان می یابد
  2. مضرات تماشای تلویزیون در کودکان چیست
  3. پاسخ به رایج ترین مشکلات در فرزندپروری
  4. مشاوره کودک و آموزش آرامسازی کودک 

 

عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان :

 

همان طور که به خاطر داشتید گفتیم نوجوانان 6 تا 11 ساله بطور متوسط 24 ساعت در هفته تلویزیون تماشا می کنند و متاسفانه این در حالیست که کودکان 2 تا 5 ساله 3 ساعت بیشتر از این مقدار را صرف تماشای تلویزیون می کنند.

حال عوارض زیاد تماشای تلویزیون در کودکان از نگاه مشاوره روانشناس کودک به این دلیل است که برنامه های تلویزیون قطعا ارزش های کودکان و برداشت های آن ها را از دنیا و اطرافیان و واقعیت های جامعه تحت تاثیر قرار میدهد.

بویژه زمانی که این تاثیرات مداوم و بدون چهارچوب باشد می تواند عواقب زیادی داشته باشد. بزرگسالان و والدین این توانایی را دارند که بین واقعیت ، افسانه و خوب و بد یک فیلم تمایز بگذارند و می توانند ذهنشان را از چیزی که جلوی چشمشان به نمایش درآمده است جدا کنند.

 

اما کودکان خام و احساساتی هستند و بین تخیل و واقعیت نمی توانند به راحتی تفکیک قائل شوند بی شک برنامه های تلویزیون می تواند بر کودکان تاثیر گذار باشد و احساساتی مثل ترس را در آن ها نهادینه کند.

تلویزیون یکی از راه های ارتباطی و تاثیرگذار بر خط فکری همه افراد محسوب می شود اما تاثیر آن بر کودکان شدیدتر و عمیق تر است زیرا کودکان  چیزی را که می بینند و می شنوند باور می کنند و دیدگاه هایی که بصورت دیداری و شنیداری جذاب هست به آن ها ارائه می شود سریع می پذیرند و قبول می کنند.

 

تاثیر پذیری شخصیت های محبوب و عوارض تماشای زیاد آن بر کودکان :

 

کودکان این آمادگی را دارند که خودشان را با شخصیت های محبوب تلویزیون همانند کنند که به مرور زمان نقطه نظرهای مثبت یا منفی شخصیت ها را می پذیرند بی شک دیده اید کودکان تمامی رفتارها و گفته ها و تکه کلام های شخصیت محبوب را به مرور زمان انجام می دهند.

و یکی از نکات مهم از معایب تماشای زیاد تلویزیون در کودکان این است که کوکانی که بسیار تاثیرپذیر و عجول هستند بیشتر مستعد این مسائل می باشند و صحنه های خشونت آمیزی که می بینند نمایش می دهند و اجرا می کنند.

 

 

عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان چیست ؟
عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان می تواند غیر قابل جبران باشد

 

ترس در کودکان و عوارض تماشای زیاد تلویزیون در کودکان

 

گاهی ممکن است کودکان دیگر بر اثر تاثیر صحنه های خشونت آمیز دچار کابوس شوند و یا صحنه هایی ببیند که بترسند و از تنها خوابیدن امتناع کنند، جدا از مبحث خواب ممکن است باعث شود کودک از تنها بودن هراس پیدا کند گاهی یک سری از فیلم ها باعث می شود که کودکان نگاه و دیگاه منفی نسبت به مرگ و زندگی و از دست دادن اطرافیان پیدا کنند که این باعث می شود در کابوس ها ترس های شبانه ی کودکان وارد شود .

راه کارهای عوارض تماشای تلویزیون از نظر مشاوره کودک :

 

مشاوره کودک معتقد است که تلویزیون بصورت یک واقعیت زندگی درآمده است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد بسیاری از والدین آرزو دارند که می شد چنین کرد و تلویزیون را در زندگی آن ها کمرنگ کرد

با این حال باید از تلویزیون بصورت موردی استفاده شود والدین باید برای استفاده سالم و برنامه ریزی شده از تلویزیون دست به انتخاب بزنند بهمین ترتیب برنامه های تلویزیونی و زمانی را که برای کودکان در نظر می گیرید می تواند تحت کنترل شما باشد.

 

الگو را زود جا بیاندازید تا از عوارض تماشای تلویزیون بر کودکان در امان باشید

 

اگر می خواهید که تلویزیون تنها نقش کوچکی در زندگی و خانواده ی شما داشته باشد این الگو را از زمانی که کودکان هنوز کوچک تر و خردسال هستند پیش از انکه مشکلی ایجاد شود جا بیاندازید

و زمانی که کودکان بزرگتر شدند باز هم به کنترل خود ادامه دهید به پیشنهاد مشاوره کودک برای آنکه بتوانید نوپایان خود را خوب کنترل کنید از پیش برنامه ریزی کنید و جایگزین های دیگری را برای تماشای تلویزیون ارائه دهید :

 

1- از پیش برنامه ریزی کنید:

 

سعی کنید علاوه بر برنامه ریزی برای نگاه کردن تلویزیون توسط کودک تماشا کردن خودتان را نیز تنظیم کنید به محض اینکه از خواب بیدار می شوید تلویزیون را روشن نکنید و تا شب هنگامی که آرم پایان برنامه آمد تلویزیون را روشن نگه ندارید

شما بعنوان والدین یکی از قویترین الگوهای موثر برای کودکان هستید اگر شما هم بی هدف برنامه های تلویزیون هستید بی شک کودکانتان نیز این برنامه را ادامه خواهند داد

 

2- جایگزین های دیگری را در این زمینه ادامه دهید:

 

از تلویزیون بعنوان برنامه ای که با آن کودکتان را  آرام نگهدارید استفاده نکنید یعنی برای آنکه فقط ساعاتی را از درخواست های کودک و رفتارهای کودک خلاص شوید به او اجازه ندهید که ساعت ها تلویزیون نگاه کند به کودک خود اطمینان دهید که فعالیت های لذت بخش دیگری را می توانید با او ترتیب دهید . با کودک بازی کنید بازی های مهیج بازی هایی که کودک به آن علاقه دارد.

تلویزیون را تنها برای تماشای برنامه های خاصی روشن کنید آن هم با یک برنامه ریزی کودکان شما باید بتوانند به فعالیت های دیگری بپردازند که علاوه بر عوارض بازخورد و تاثیرگذاری های منفی کودک باعث نشود که فعالیت های بدنی کودک نیز بعد از مدتی متوقف شود که آن نیز بصورت جداگانه می تواند تاثیرات منفی را در پی داشته باشد

 

جهت اطلاع از مقالات مشابه در زمینه ی مشاوره کودک و نوجوان در صفحه ی اصلی با ما در ارتباط باشید

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *