مشاوره ازدواج و صمیمیت عاطفی چیست

 

خوشحالیم که باز هم توانسته ایم در زمینه مشاوره ازدواج و صمیمیت عاطفی و مشاوره زوج درمانی در خدمت شما عزیزان هستیم ، قصد داریم در این مقاله در زمینه صمیمیت که یکی از مولفه های اساسی در رابطه زوجین است با هم گفتگو کنیم .

همراه ما باشید تا در زمینه انواع صمیمیت در رابطه زوجین از نگاه مشاوره ازدواج اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم

 

مشاوره ازدواج و صمیمیت عاطفی چیست؟

 

به طور کلی صمیمیت فرآیندی است که از چندین مولفه تشکیل می شود اما هسته اصلی این فرآیند شناخت ، درک و پذیرش زوجین از همدیگر است

همدلی با احساسات او و قدرشناسی از دیدگاه بی همتای همسر نسبت به جهان ، تا به حال شده است از خود سوال کنید که در زمینه صمیمیت ، درک و پذیرش همسر خود چگونه عمل کرده اید؟ آیا می توانید نمره بالایی در زمینه درک دنیای همسرتان داشته باشید؟

 

مشاوره ازدواج در زمینه صمیمیت و روابط عاطفی به شما چه کمکی میکند
مشاوره ازدواج در زمینه صمیمیت و روابط عاطفی به شما چه کمکی میکند

 

 

صمیمیت بین زوجین  یک نیاز است؟

 

بیایید اول در مورد صمیمیت عاطفی با هم گفتگو می کنید صمیمیت به عنوان یکی از نیازهای اساسی انسان به شمار می رود از طرف دیگر صمیمیت فقط این نیست که ما بعضی از مواقع آن را بخواهیم و به آن تمایل داشته باشیم یا دوست داشته باشیم که صمیمی باشیم .

صمیمیت یک نیاز واقعی است که ریشه های تحولی دارد که یکی از نیازهای بنیادین هر آدمی محسوب می شود که این نیاز بعد بیرونیش دلبستگی است . آشفتگی هایی که ممکن است در شکل گیری دلبستگی مادر و نوزاد اتفاق بیفتد در زمینه صمیمیت تاثیر منفی می گذارد

 

صمیمیت عاطفی به چه معناست ؟

 

صمیمیت عاطفی یعنی نیاز به برقراری ارتباط و سهیم شدن با احساسات همسر و منظور من از احساسات تمامی احساسات است چه احساسات مثبت مثل شادی ، خوشحالی ، برانگیختگی ، شادکامی . چه احساسات منفی مثل غمگین بودن ، ناراحتی ، ناکامی ، ترس ، گناه ، افسردگی ، خشم .

برای اینکه صمیمیت عاطفی به شکل درستی در بین زوجین به وجود بیاید باید هم احساسات مثبت بیان شود و هم احساسات منفی . اگر فقط به احساسات مثبت اجازه بیان داده شود یک جو عاطفی ظاهری و دروغین به وجود می آید

و اگر از سمت دیگر فقط احساسات منفی بیان شود که جو عاطفی رنگ و بویی سیاه به خود می گیرد و باعث نابودی رابطه می شود و از طرف دیگر بایدها و نبایدهایی که شما از خانواده خود دارید در رابطه باعث می شود که به همسر خود اجازه ندهید بتواند به راحتی عواطف خود را بیان کند و حتی خودتان هم شاید نتوانید به راحتی احساسات و عواطف خود را بیان کنید.

 

مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده بهترین انتخاب برای حل مشکلات زوجین است

 

 

چقدر احساسات خود را صادقانه بروز میدهید؟

 

در چنین وضعیتی ممکن است طیف وسیعی از عواطف به صورت کامل بیان نشود مثلا ممکن است خوشحالی را بیان کنید اما سرخوشی خود را ابراز نکنید یا ممکن است ناکامی و ناراحتی های خود را ابراز کنید

اما در ابراز خشم خود از لحاظ درونی با موانعی روبرو بشوید و یا ممکن است گاهی اوقات به دلیل آنکه صمیمت عاطفی بین شما شکل نگرفته است حتی نتوانید در زمینه ناامیدی ها و غمگینی خود با همسر خود گفتگو کنید .

 

سرکوب و مقایسه ممنوع

 

توجه داشته باشید یک قسمت مربوط می شود به نوع رابطه شما با همسرتان یعنی ممکن است به دلیل واکنش هایی که به شما نشان داده است نتوانید احساسات مثبت یا منفی خود را نشان دهید به طور مثال مقایسه کردن ، قضاوت کردن ، سرکوب کردن ، نادیده گرفتن  یا پسخوردگی احساسی ممکن است صمیمیت عاطفی را کمرنگ کند اما مسئله مهم این است آیا به طور کلی مهارت ابراز احساسات و هیجانات را بلد هستید ؟

آیا خودتان نیازهای عاطفیتان را می شناسید ؟ آیا با احساسات مثبت و منفی خود آشنا هستید  ؟ آیا فردی هستید که در موقعیت های ناراحت کننده می توانید به راحتی هیجان های منفی خود را ابراز کنید ؟ و یا در خوشحالی آیا بروز هیجانات شما بیرونی است ؟

 

مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده بهترین انتخاب برای حل مشکلات زوجین است
مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره خانواده بهترین انتخاب برای حل مشکلات زوجین است

 

 

هیچ مشکلی تک عاملی نیست

 

پس هیچ وقت برای حل یک مسئله در رابطه تک عاملی به ماجرا نگاه نکنید یعنی به دنبال مقصر نباشید زیرا اگر در مسائل به دنبال مقصر باشید نمی توانید مسائل را به راحتی حل کنید پس یک قسمت مربوط به صمیمیت عاطفی می شود و قسمت دوم به این مسئله برمی گردد که بایدها و نبایدهای ذهنی شکل گرفته شما چیست و خودتان چقدر می توانید این باید نبایدها را کنترل کنید؟

 

پیشنهاد مشاوره ازدواج خانه مهر

 

پیشنهاد مشاور ازدواج در این زمینه این است که بتوانید در مورد نیازها و هیجانات خود با همسر خود گفتگو کنید اگر در این زمینه احساس نیاز می کنید یا فکر می کنید که نیاز به آموختن مهارت دارید می توانید از طریق کارگاه ها ، همایش ها و یا مقالات آموزشی و مشاور ازدواج در این زمینه رابطه خود را ترمیم کنید

ما نیز در مرکز مشاوره خانه مهر توانسته ایم از طریق مشاور قبل از ازدواج و مشاور خانواده مجرب در این زمینه همراه شما عزیزان باشیم . جهت اطلاعات بیشتر می توانید با اپراتور مرکز مشاور خانه مهر تماس بگیرید .

 

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *