ترس کودکان از مسمومیت در مدارس | ترس از مسمومیت در مدارس | ترس دانش آموزان از مسمومیت

ترس و اضطراب کودکان برای ورودشان به مدارس یا مهدکودک مساله ای طبیعی است و در بین خانواده ها به کررات دیده شده است. این مساله در این روزها با بروز مسمومیت های پر تکرار در مدارس بسیار بیش از پیش در خانواده ها مشهود است و دیگر این مساله به قدری فراگیر شده است که از حالت طبیعی خارج شده است. در ادامه ما به بررسی شیوه های کنترل ترس کودکان از مسمومیت در مدرسه می پردازیم:

در ابتدای امر باید گفت که مدرسه نماینده دنیای خارج و نوعی دنیای واقعی می باشد  که با واقعیتی که کودک در خانه تجربه کرده تفاوت هایی دارد. ترس کودک از مسمومیت در مدارس | در کل ترس کودک از مدرسه در کودکانی رخ می دهد که مواجهه با این واقعیت را نمی توانند تحمل کنند. ترس کودک از رفتن به مدرسه ممکن است به نرفتن کودک به مدرسه ، به زور رفتن کودک به مدرسه و یا حتی هرگز نرفتن کودک به مدرسه منجر شود. این امتناع از رفتن به مدرسه در میان دختران و پسران به یک اندازه رایج است و و بیشتر در ۵ تا ۱۱ سالگی بیشتر دیده می شود.

ترس های غیر عادی از مدرسه معمولا در دوره پیش دبستانی، کودکستان یا کلاس اول برای اولین بار در میان دانش آموزان و کودکان دیده می شود و در کلاس دوم به اوج خود می رسد. البته خودداری از رفتن به مدرسه می تواند در هر سنی رخ دهد و در این مورد خاص یعنی ترس کودکان از مسمومیت در مدارس (ترس نوجوانان از مسمومیت در مدارس) ما شاهد این امریم که دانش آموزان دبیرستانی نیز دچار این ترس فزاینده شده اند . باید گفت معمولا پس از یک دوره ماندن در خانه که طی آن کودک بیش از حد معمول، نزد پدر یا مادر خود می باشد کمی ترس مواجهه با خطرات احتمالی در میان دانش آموزان بیشتر می شود و مباحث مربوط به تعطیلی های مکرر کرونا و آلودگی هوا منجر به تشدید این امر شده است. بروز شایعات متوالی نیز باعث می شود که کودک سر در گم شود چون رسانه هر روز در مورد این مطلب که مسمومیت در مدارس فلان شهر رخ داده است تیترهایی می زند و همین مساله منجر به ترس کودکان و نوجوانان از حضور در مدارس به علت امکان مسمومیت می شود. در اینجا بهترین کار این است که در ابتدا ترس کودکان از مسمومیت در مدارس را کتمان و انکار نکرد. مسئولین مدارس باید نظارت بیشتری بر مدارس داشته باشند و این اطمینان را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند که شرایط تحت کنترل آنها می باشد. مسئولین کشوری باید علل مربوطه به این مسمومیت های پی در پی را کشف و آنها را به مسئولین مدارس توضیح دهند.

با توجه به اینکه این مساله پی در پی رخ داده و رسانه موج سواری زیادی بر روی این خبر کرده باید تا حد ممکن از پراکنده شدن مواردی که باعث ایجاد بو می شود ، اجتناب کرد چون این عامل خارجی در کنار تصورات ذهنی دانش آموز و جو روانی به وجود آمده ممکن است به تصورات اشتباه منجر شود کما اینکه بخش عمده ای از موارد گزارش شده به این صورت بوده است. برای مثال بوی یک عطر عادی هم در این شرایط ممکن است به خاطر دلهره کودکان منجر به  درک اشتباه شرایط توسط کودکان شود و باید از به وجود آمدن چنین شرایطی اجتناب کرد. قرار گرفتن دانش آموزان در فضای دلهره آور رسانه ای نیز می تواند حساسیت دانش آموزان به امکان بروز مسمومیت را به شدت بالا برده و منجر شود که دانش آموز حتی به یک بوی عادی که در شرایط معمولی هیچ واکنشی ایجاد نمی کند واکنش عصبی نشان دهد و دچار علایم ظاهری مسمومیت شود. پس تا حد امکان از شنیدن اخبار ناموثق در کنار کودکان اجتناب کنید چون این موج سواری رسانه ای منجر به استرس فزاینده کودکان می شود. در نهایت اگر کودکتان با توجه به جو رسانه ای موجود دچار اضطراب و ترس شده است نیز ، در مورد این اضطراب و ترس با کودکتان صحبت کنید و بگذارید در این باه کوکانتان حرف بزنند و حرفهای آنها را کوچک و ناچیز در نظر نگیرید. شما باید کودکانتان را آماده کنید که اگر در شرایط اضطراب آور قرار گرفت چه کاری باید انجام دهد. در نهایت مشاوران ما در خانه مهر همیشه آماده اند  که به کودکان شما در راستای مدیریت و مهار این اضطراب و ترس کمک کنند تا آمادگی لازم را داشته باشند که در شرایط استرس زای محیطی ، ترس و اضطراب خود را مدیریت کنند.

اخبار موثق موجود فعلی در مورد مسمومیت های رخ داده:

سید مرتضی خاتمی نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با علائم مسمومیت دانش‌آموزان، به تازگی اعلام کرده که: طبق شواهد بالینی افرادی که مسموم شدند، مسمومیت ناپایدار و زودگذر داشته و آزمایشات آنان طبیعی است ولی در عین حال سبب بروز حالت تهوع، استفراغ، سرفه، تنگی نفس، سرفه و … می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان، گفت: طبق بررسی‌ها و پیگیری‌ها، تاکید شد عامل یا عاملان احتمالی مسمومیت دانش‌آموزان‌، در کمترین زمان ممکن مشخص و به اطلاع عموم برسد

ترس کودک از مسمومیت در مدرسه
توسط: John Duo

در ادامه این پست نظرات خانم بهارک شجاعی از مشاوران کودک و نوجوان خانه مهر در مورد ترس از مسمومیت در مدارس  برای کمک به شما در راستای مدیریت ترس دانش آموزان از مسمومیت در مدرسه  پیوست شده است.