مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر: چطور ازدواج خود را موثرتر پیش ببریم

توجه به مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر و استفاده از آن‌ها، کلید موفقیت هر ازدواجی است. زیرا روابط بر پایه احساس شکل می‌گیرند و بر مبادله‌های کلامی و غیرکلامی بین دو فرد متکی هستند. ارتباط نقش مهمی را در شکل‌گیری هر نوع رابطه‌ای دارد و ازدواج نیز از این قضیه مستثنی نیست.

ارتباط در سه دسته کلامی، غیرکلامی و نوشتاری قرار می‌گیرد و داشتن مهارت های ارتباطی موثر، کمک شایانی به بیشتر شدن صمیمیت و نزدیکی بین افراد می‌کند. در ادامه 9 مورد از مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر را معرفی کردیم، پس برای آگاهی از آن‌ها تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

1. پیدا کردن وقت مناسب

هر چیزی وقتی دارد و این موضوع در ارتباط با پارتنر شما نیز صدق می‌کند. ناتوانی در پیدا کردن زمان مناسب برای گفتن بعضی چیزها یا مطرح کردن یک موضوع بسیار مهم در زمان اشتباه، ممکن است منجر به یک جر و بحث بی‌دلیل شود.

سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که هر دو نفر شما از لحاظ روحی و جسمی در شرایط آرامی قرار دارید. همچنین محیط اطراف فاقد عواملی باشد که حواس شما را پرت می‌کنند.

مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر

2. تمرکز بر موضوع

در یک رابطه بسیاری از افراد این اشتباه را مرتکب می‌شوند که به جای پرداختن به رفتار اشتباه آن شخص، روی خود او تمرکز می‌کنند. پس زمان برقراری ارتباط با شریک زندگی خود، به یک رفتار یا حرف مشخص از او اشاره کنید.

نبود مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر، معمولا عامل شکل‌گیری بحث‌ها و درگیری‌ها است. پس بیاموزید که به جای مقابله با یکدیگر، مسائل را شفافانه مطرح کنید.

3. صریح و قاطع بودن

بدون شک همه ما به شخصی نیاز داریم که با زبان بدن ما آشنا باشد. ولی این موضوع که از دیگران انتظار داشته باشیم ذهن ما را بخوانند، وقتی که می‌توانیم با جسارت کافی نظر خود را بیان کنیم، اصلا عادلانه نیست. بنابراین از پارتنرتان انتظار نداشته باشید همه مسائل را حدس بزند.

نکته خوبی که در مورد این مهارت ارتباطی وجود دارد این است که روند حل مشکل را سریع‌تر می‌کند و رابطه شما را از هر نوع بحث بی‌جا نجات می‌دهد. سعی کنید هنگام برقراری ارتباط با پارتنر خود تا جایی که می‌توانید صریح و قاطع باشید. همچنین همیشه از زبان بدن استفاده نکنید و منظور خود را به‌درستی انتقال دهید.

4. سازش کردن را بیاموزید

یکی از رازهای مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر این است که بدانید وقتی مشکلی در رابطه پیش می‌آید، لزوما همیشه حق با شما نیست. بهترین مهارت ارتباطی که زوج‌ها برای داشتن یک ازدواج سالم و مستحکم باید در خود تقویت کنند، سازش کردن است. در چنین شرایطی ممکن است همه چیز مطابق میل شما پیش نرود، اما باید یاد بگیرید که به نفع رابطه خود کوتاه بیایید.

البته این بدان معنا نیست که شما همیشه باید خوشحالی خود را فدای سازش و مصالحه در رابطه کنید. بلکه موقعیت‌هایی را که در آن باید موضع خود را حفظ کنید، از موقعیت‌هایی که می‌توانید مصالحه کنید، تشخیص دهید.

5. بیشتر شنونده باشید تا گوینده

برخی افراد هنگام برقراری ارتباط نمی‌توانند حتی برای مدت کوتاهی منتظر بیان نظر‌های خود بمانند. در یک ارتباط موثر شما باید با گوش دادن بیشتر، به یادگیری بپردازید و هدفتان نباید تنها به کرسی نشاندن حرف خودتان باشد. وقتی زوج‌ها به یکدیگر گوش کنند، هر دو طرف وقت کافی برای بیان مشکلاتشان خواهند داشت.

مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر

6. نیست برای حفظ صلح همیشه سکوت کنید

آرام و در صلح نگه داشتن شرایط مهم است اما همیشه لازم نیست این کار را با سکوت و بیان نکردن مشکلات انجام دهید. این تفکر که باید همه مسائل را در خودتان بریزید، کاملا غلط است و گاهی حتی اوضاع را بدتر می‌کند. اجتناب از کشمکش تنها یک راه‌حل موقتی است. اگر مشکلی دارید، از مهارت ارتباطی خود استفاده کنید و آن ‌را با پارتنرتان در میان بگذارید.

همچنین می‌توانید از مشاوران ازدواج مرکز مهر در ستارخان کمک بگیرید که با آموزش مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر، به تحکیم پیوند شما کمک می‌کنند.

7. گذشته را رها کنید

بزرگترین مشکلی که میان زوج‌ها وجود دارد ،پیش کشیدن مسائل گذشته در بحث‌ها است. صحبت از بحث‌های قدیمی تنها زخم‌های کهنه را باز می‌کند و هیج کمکی به بهبود مهارت ارتباطی و پیشبرد رابطه نمی‌کند. اگر مبحثی که می‌خواهید راجع به آن صحبت کنید تاثیر مثبتی روی روابط شما ندارد، آن را رها کنید.

همچنین بخوانید: عوامل موثر در روابط بین فردی برای حفظ و ماندگاری رابطه

8. دست از فرضیه سازی بردارید

در یک رابطه عاشقانه، چه لزومی دارد که در مورد کسی شروع به فرضیه‌سازی کنید، وقتی می‌توانید حقایق را از او جویا شوید؟ وقتی به فرضیه‌ها روی می‌آورید، تصور بدترین سناریوها و داستان‌های اشتباه در ذهنتان تبدیل به یک عادت می‌شود. در هر شرایطی بهترین راه‌حل برای جلوگیری از بحث، شفاف‌سازی آن است.

9. مواظب رفتار و تن صدایتان باشید

برقراری موثر مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر، همیشه مربوط به بیان حرف‌ها نیست، بلکه به شیوه بیان آن‌ها نیز بستگی دارد. اگر می‌خواهید بعد از اتمام گفتگوهایتان همچنان در صلح و آرامش بمانید، مراقب لحن خود هنگام صحبت کردن باشید.

مطمئن باشید که هنگام برقراری ارتباط اگر لحن یکدیگر را توهین‌آمیز تلقی کنید، از موضوع اصلی بحث غافل می‌شوید. اگر احساس کردید از موضوعی عصبانی شدید، چند ثانیه مکث کنید، سپس نفس عمیق بکشید و مکالمه‌تان را از اول شروع کنید.

مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر

سخن نهایی

آگاهی از مهارتهای ارتباطی بین زن و شوهر، به افراد این امکان را می‌دهد که به یکدیگر بگویند به چه چیزی نیاز دارند و از همین طریق به نیازهای هم پاسخ دهند.

به خاطر داشته باشید که هدف از یادگیری مهارت ارتباطی باید درک متقابل و یافتن راه‌حلی باشد که هر دو طرف را راضی کند، نه صرفا برنده شدن در بحث یا محق بودن یک فرد. هدف این است که مشکلات را بدون این‌که اجازه دهید بر روابطتان اثر بگذارند، حل کنید.

اگر در برقراری ارتباط صحیح با همسر خود با مشکل برخورد کردید، می‌توانید با مراجعه به مرکز مشاوره ازدواج خانه مهر در غرب تهران، از مشاوران متخصص آن کمک بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *