راههای غلبه بر ترس از ازدواج

شکی وجود ندارد که برخی از افراد واقعا از ازدواج می‌ترسند. چندین عامل مختلف می‌توانند دلیل این موضوع باشند اما با تشخیص آن‌ها و تلاش فراوان می‌توان در غلبه بر ترس از ازدواج موفق بود.

اگر خیلی وقت است که با فردی رابطه دارید اما حالا به سمت ازدواج کشیده شده است و از آن می‌ترسید، باید علت ترس خود و نحوه غلبه به آن را درک کنید. چون پس از آن می‌توانید رابطه‌ای سالم و مفید را با پارتنر خود شکل دهید. بنابراین این مطلب را به بررسی نحوه غلبه بر ترس قبل از ازدواج اختصاص دادیم. تا انتها همراه ما بمانید.

راههای غلبه بر ترس از ازدواج

دلیل ترس از ازدواج چیست؟

دلایل دقیق ترس از ازدواج اغلب ناشناخته هستند. چندین موضوع می‌توانند در گاموفوبیا سهیم باشند از جمله محیط، نحوه تربیت و بزرگ شدن و تجربه‌های تلخ گذشته، به‌عنوان مثال تجربه‌های کودکی. گرچه، چند مورد مشترک وجود دارد که آن‌ها را علت ترس از تعهد معرفی کردند. از جمله:

  • داشتن والدینی که طلاق گرفتند.
  • پیشینه بیماری روانی در خانواده، به‌ویژه اختلال اضطراب
  • حادثه‌ای عاطفی که در زمینه ازدواج رخ داده است.
  • مشکلات دیگر سلامت روان که تشخیص داده شدند یا نشدند.

برای غلبه برس ترس از ازدواج باید بدانید اکثر اوقات ریشه این ترس در ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. اگر فرد نشانگرهای ژنتیکی را برای پیشینه اضطراب یا بیماری روانی در خانواده خود داشته باشد، تنها کافی است یک حادثه عاطفی رخ دهد تا به ازدواج دیگر اعتماد نکند و پس از آن تا مدت‌ها از تعهد داشتن بترسد.

چگونه بر ترس از ازدواج غلبه کنیم

اگر شدت ترس شما از تعهد و ازدواج خفیف یا متوسط است، به چندین روش می‌توانید به هدف خود برای غلبه بر ترس از ازدواج برسید. تعدادی از آن‌ها را در زیر توضیح دادیم:

به تغییرات فکر کنید

یک لحظه فکر کنید اگر با پارتنر خود ازدواج کنید، چه چیزی تغییر خواهد کرد. اگر قصد ترک او را ندارید و می‌خواهید با ازدواج کنید، خیلی بعید است که چیزی در زندگی روزمره شما تغییر کند.

به هر‌حال، ازدواج کردن بخشی از مسیر زندگی است. اگر خیلی وقت است پارتنر خود را می‌شناسید و با او وقت می‌گذرانید، مانند یک زوج هستید و از زندگی شخصی یکدیگر نیز اطلاع دارید. اگر به ماجرا از این دیدگاه نگاه کنید، غلبه بر ترس از ازدواج و داشتن یک رابطه متعهدانه برایتان آسان خواهد شد.

به تمام عواقب مثبتی که ازدواج می‌تواند داشته باشد منطقی نگاه کنید. به مهمانی‌های دو نفره خواهید رفت، ماه عسل رویایی خواهید داشت و حتی می‌توانید هدایای ازدواج را در ذهن تصور کنید. متاهل بودن در بعضی از کشورها مزایای دیگری نیز دارد مانند پرداخت کمتر هزینه بیمه سلامت و خدمات مراقبت از سلامت، مالیات بر درآمد کمتر و مدیریت ساده‌تر مسائل حقوقی و مالی.

راههای غلبه بر ترس از ازدواج

دلیل ترس خود را شناسایی کنید

برای غلبه بر ترس از ازدواج یا هر ترس دیگری باید دلیل آن را بشناسید. آیا ازدواج ترسناک است؟ یا از خود مراسم عروسی می‌ترسید؟ اگر ترستان از مورد دوم است نه اول، راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد. اگر دوست ندارید در آن روز دوستان، اعضای خانواده یا سایر افراد شما را احاطه کنند، می‌توانید بدون گرفتن مراسم زندگی خود را شروع کنید.

از طرفی با توجه به مشکلات اقتصادی، چنین تصمیمی به نفع بسیاری از زوجین است. اجازه ندهید ترس از مسائل کوچک جلوی رابطه‌ای بلند مدت و ازدواج شما را بگیرد.

به مراسم‌های عروسی مختلف بروید

یکی از بهترین راههای غلبه بر ترس از ازدواج یا هر فوبیای دیگری، مواجه شدن با ترس خود است. با شرکت در مراسم‌های عروسی مختلف می‌توانید با ترستان مقابله کرده و به آن غلبه کنید.

زمانی که در این مراسم و در کنار زوجین خوشحال باشید، دیدگاهتان نسبت به ازدواج تغییر خواهد کرد. همچنین می‌توانید به مهمانی‌های سالگرد ازدواج بروید، به‌ویژه آن‌هایی که بیشتر از 30 سال زندگی مشترک را جشن می‌گیرند.

چنین مهمانی‌هایی می‌توانند کمک کنند ببینید واقعا برخی افراد خوشبخت هستند و می‌توان ازدواج موفقی داشت. اگر مشاهده کنید که فردی در روز عروسی خود خوشحال و خندان است، در غلبه بر ترس از ازدواج موفق‌تر خواهید بود.

آگاهی خود را افزایش دهید

اگر بدانید چطور ازدواج موفقی داشته باشید، دیگر ترسی نخواهید داشت. منابع زیادی برای راهنمایی در نحوه انتخاب شریک زندگی، آشنایی سازنده قبل از ازدواج، تعهد و آماده شدن برای پیوندی بادوام و رضایت‌بخش وجود دارد.

اگر مدت طولانی باشد که از تعهد طفره رفتید، می‌توانید از خدمات خانه مهر برای مشاوره ازدواج در غرب تهران استفاده کنید. به کمک مشاور می‌توانید اطلاعات خود از تشکیل رابطه مشترک هدفمند و مفید را افزایش دهید.  برای غلبه بر ترس از ازدواج باید به چنین رابطه دونفره‌ای ایمان داشته باشید و بدانید می‌توانید آرامش را  پیدا کنید.

راههای غلبه بر ترس از ازدواج

درخواست کمک کنید

اگر می‌خواهید به خاطر خودتان و همچنین فرد مورد نظرتان در مسیر غلبه بر ترس از ازدواج قدم بردارید، بهتر است درخواست کمک کنید. درمانگر می‌تواند کمک کند ریشه ترس خود را شناسایی کنید و با پیشنهادهای عملی او با آسیب‌های گذشته یا ترس‌های فعلی خود کنار بیایید.

استفاده از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی، دارودرمانی و کمک گرفتن از روانکار می‌تواند برای غلبه بر ترس از ازدواج مفید باشد و شما را به سمت زندگی شادتر سوق دهد.

سخن نهایی

با وجود آن‌که باور آن شاید سخت باشد اما بسیاری از افراد از داشتن رابطه‌ای طولانی و هدفمند، متعهد شدن یا به‌طور کلی ازدواج می‌ترسند. گاموفوبیا می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که ریشه اکثر آن‌ها در کودکی و خانواده بوده اما غلبه بر ترس از ازدواج امکان‌پذیر است.

فقط باید به نکاتی که در این مطلب گفتیم دقت کنید، مشکلتان را جدی بگیرید و بخواهید ترس خود را از بین ببرید. در این بین همراه بودن مشاوره در کنار شما احتمال نتیجه‌گیری را افزایش خواهد داد. پس توصیه می‌کنیم از مرکز مشاوره در ستارخان یعنی خانه مهر کمک بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *