افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی | افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی

در این پست می خواهیم به بررسی جامعی در مورد اختلال شخصیت مرزی بپردازیم و آن را به زبانی ساده توضیح دهیم و در انتها افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی را معرفی کنیم. سوالاتی که در ابتدا مطرح می شود این است که اختلال شخصیت مرزی چیست؟ مشخصه های اختلال شخصیت مرزی در افراد مختلف چیست؟ آیا عموما زن ها به اختلال شخصیت مرزی دچار می شوند؟ افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی چه کسانی هستند؟

اختلال شخصیت مرزی که معادل آن در زبان انگلیسی Borderline personality disorder (BPD) می باشد نوعی بیماري روانی پیچیده می باشد. بیماری اختلال شخصیت مرزی عموما با نارسایی های متعدد در روابط بی نفردي، خودپنداره و کنشهاي شناختی، هیجانی و رفتاری شناسایی می گردد.  

مشخصه‌های اختلال شخصیت مرزی چیست؟

اخـتلال شـخصیت مرزی مشخصه هایی از قبیل موارد زیر را دارد:

بی ثبـاتـی مفـرط و فراگیر هیجانات

خودپندار و روابط بینفردی

تحریک پذیری قابل توجه

تلاش دیوانه‌وار برای جلوگیری از ترک شدن

بی ثباتی شدید ارتباطی

عاطفی بودن و خودپندار بودن

تکانشگری و دشواری در کنترل خشم

خودزنی

احساس مزمن پوچی

افکار پارانویید

نشانه های تجزیه ای

تا به اینجای کار متوجه شدیم که اختلال شخصیت‌ مرزی یک اختلال مخرب است و مشخصه های شناختی متعددی دارد . اختلال شخصیت مرزی با نارسایی‌های مختلفی وجهه ظهوری دارد. این نارسایی ها در روابط‌ بین‌فردی خودپنداره و کنش‌های رفتاری و هیجانی‌ و شناختی‌ پدیدار می‌گردند.

آیا بروز اختلال شخصیت مرزی در زنان و مردان مشابه هم می باشد؟

باید گفت که به گفته عموم منابع علمی، اختلال شخصیت مرزی بیشتر در زنان بروز پیدا می کند. نرخ شیوع این اختلال مخرب در جامعه چیزی حدود 2 تا 5 درصد می باشد ، و ده درصد بیمارانی که به مرکز مشاوره خانه مهر مراجعه می کنند افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشند. از این بین حدود هفتاد و پنج درصد از افرادی که دچار اختلال شخصیت مرزی شده اند، بر مبنای آمارهای علمی زن می باشند. پس بروز اختلال شخصیت مرزی در زنان شایع تر می باشد.

افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی | افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

آنجلینا جولی (Angelina Jolie) : از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی ، بازیگر معروف آنجلینا جولی می باشد. این بازیگر مشهور آمریکایی اعلام کرده است که به عنوان یکی از افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، تحت درمان است.

امبر هرد (Amber Laura Heard) : امبر هرد یا بطور دقیق تر امبر لارا هرد (Amber Laura Heard)، از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی می باشد. امبر هرد از “اختلالات شخصیت مرزی ” و “علائم شدیدا اغراق آمیز PTSD(اختلال اضطراب پس از سانحه) رنج می برد و به عنوان یکی از افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد.

کایلی جنر (Kylie Jenner) : کایلی جنر از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی می باشد. این شخصیت رسانه ای و مدل آمریکایی از جمله افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد.

بریتنی اسپیرز (Britney Spears): از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی می باشد. این شخصیت رسانه ای از جمله افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد که نشانه های مختلفی از این اختلال در رفتاریات آن مشهود می باشد.

مرلین مونرو (Marilyn Monroe) : از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی ، مرلین مونرو بازیگر و مدل معروف آمریکایی می باشد. دلیل رسمی مرگ او «خودکشی» بر اثر «مصرف بیش از حد داروهای خواب‌آور و آرام‌ بخش» اعلام شد . او از افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد که مشخصه های رفتاری بسیاری از وی در زمینه ابتلا به این اختلال مشهود بوده است. او به عنوان یکی از اولین بازیگران مشهوری بود که اختلال شخصیت مرزی داشت.

پرنسس دایانا (Princess Diana) : شاهدخت ولز و همسر اول شاهزاده چارلز، پرنسس دایانا از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی می باشد. او از افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد که مشخصه های رفتاری بسیاری از وی در زمینه ابتلا به این اختلال مشهود بوده است.

لیدی گاگا (Lady Gaga) : استفانی جوآن انجلینا جرمنوتا که با نام هنری لیدی گاگا شناخته می شود یکی از مشهور ترین و شناخته شده ترین چهره های امریکایی می باشد که از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی هست. او نیز همچون سایر افراد نامبرده در این پست، از افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد.

پیت دوهرتی (Pete Doherty) : بازیگر و کمدین معروف آمریکایی با مشخصه های رفتاری خشم بیش از حد و سایر مشخصه های رفتاری اختلال شخصیت مرزی از جمله افراد مشهور دارای اختلال شخصیت مرزی می باشد.

براندون مارشال: این بازیکن معروف فوتبال امریکایی با مشخصه های رفتاری خشم بیش از حد و سایر مشخصه های رفتاری اختلال شخصیت مرزی از جمله افراد مشهور مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می باشد.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *