افراد مشهور مبتلا به اختلال دوقطبی | افراد معروف دارای اختلال دو قطبی

افراد مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی (Bipolar disorder)

آیا تا به حال برای‌تان اتفاق افتاده که مدتی را غمگین و مدتی را شاد سپری کرده باشید، بدون آن‌که علت آن را بدانید؟ البته این اتفاق برای همه افراد می‌افتد. زندگی برای همه فراز و فرودهایی دارد که ممکن است ما را دچار حالات و احساسات مختلفی کند. اما این فراز و فرودهای احساسی برای برخی از افراد بسیار شدیدتر و گاهی خطرناک‌تر است. اختلال دو قطبی یکی از بیماری‌های شایع در جهان است.

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی شایع می باشد که غالبا در اواخر نوجوانی یا اوایل دوره بزرگسالی در افراد دیده می شود. البته بروز این مشکل افراد مسن یا کودکان نیز اتفاق می‌افتد. در مورد انواع اختلال دوقطبی می توان گفت که چند نوع اختلل دو قطبی داریم که هر یک نیز به چند شاخه تقسیم می شود. قبل از توضیح انواع اختلال دو قطبی باید در مورد دو مفهوم در این بیماری توضیح دهیم.

حالت شیدایی | مانیا (Mania) : در حالت شیدایی فرد دارای میزان انرژی، نشاط و شادابی بالایی می باشد.

حالت افسردگی : در حالت افسردگی فرد به بدبینی و منفی‌گرایی دچار می گردد.

در مورد اختلال دوقطبی نوع اول باید گفت، در این مورد فرد مذکور حداقل یک دوره اوج شیدایی با مدت زمان بیش از یک هفته داشته است. این دوره می تواند با افسردگی همراه باشد و یا اینکه نباشد.

 

در مورد اختلال دو قطبی نوع دوم باید گفت که این اختلال بیشتر در زنان مشاهده می شود و در آن بیمار دوره‌هایی از حالت افسردگی شدید را تجربه می کند. اختلال دوقطبی نوع دوم با هیجانات بالا و پایین نامنظمی توام است.این دوره‌های افسردگی ممکن است همراه با حالت شیدایی (مانیا) باشد که در این صورت حالت شدت کمتری دارد و به آن شیدایی خفیف یا Hypomania گفته می‌شود.

در کل باید گفت که اختلال دو قطبی یکی از بیماری‌های روانی می باشد که افراد زیادی در جهان (که افراد معروف و مشهور زیادی نیز در بین آنها می باشند) با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این پست ما به معرفی افراد مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی می پردازیم.

1. Stephen Fry:
استیون جان فرای یکی از مشهورترین کمدین‌ها، نویسندگان و بازیگران انگلیسی زبان است که از جمله افراد مشهور دارای اختلال دو قطبی می باشد. وی در آثار سینمایی همچون فیلم سینمایی «آلیس در سرزمین عجایب»، فیلم سینمایی «وی برای انتقام» و فیلم سینمایی «شرلوک هلمز بازی سایه ها» ایفای نقش داشته است و از جمله افراد مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی می باشد.

2. Mel Gibson:

مل کالم کیل جرارد گیبسون بازیگر و کارگردان و تهیه کننده آمریکایی از جمله افراد مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی می باشد. حتما شما او را در "شجاع دل" دیده اید و می دانید که وی موفق به دریافت دو جایزه اسکار برای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده است. او علاوه بر بازیگری و کارگردانی در زمینه فیلم نامه نویسی و دوبله نیز فعالیت می کند و از جمله افراد مشهور دارای اختلال دو قطبی است.

3. Vincent Willem van Gogh:

شاید برای شما عجیب باشد ولی فرد بعدی وینسنت ویلم ونگوگ نقاش مشهور پست امپرسیونیست است که ساکن هلند بود. وی از جمله افراد مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی بود. او در زمان حیات خود از نظر تجاری موفق نبود و پس از تحمل سال‌ها بیماری روانی، افسردگی و فقر در 37 سالگی از دنیا رفت. نکته جالب دیگر این است که روز جهانی اختلال دو قطبی (World Bipolar Day) هر ساله در ۳۰ مارس و همزمان با سالروز تولد این نقاش هلندی گرامی داشته می‌شود.

4. Selena Gomez:

سلنا گومز فرزند هنر پیشه و خواننده آمریکایی که بیشتر بابت بازی در نقش الکس روسو در برنامه محبوب کانال دیزنی جادوگران محله ویورلی و به خاطر اینکه یک خواننده پاپ فوق العاده بود، مشهور است. نکته جالب توجه این است که وی نیز از جمله افراد مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی می باشد.

5. Ludwig van Beethoven:

لودویگ فان بتهوون موسیقی دان و آهنگساز آلمانی که از شخصیت های مهم در انتقال بین دوره‌های کلاسیک و رمانتیک در موسیقی غرب بود و یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان اروپایی به حساب می‌آید نیز از جمله افراد مشهور دارای اختلال دو قطبی بود.

6. Ernest Miller Hemingway:

از دیگر افراد مشهور مبتلا به اختلال دو قطبی، می توان به ارنست همی نویسنده و روزنامه نگار مشهور، ارنست همینگوی است. وی از نویسندگان برجسته ایالات متحده آمریکا بود و در ضمن برندهٔ جایزه نوبل ادبیات بود.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *