درمان اهمال کاری در روانشناسی (دلایل اهمال کاری)

راه های درمان اهمال کاری

تا به حال به راه های درمان اهمال کاری و‌ تاثیری که در مسیر زندگی شما میگذارد فکر کرده اید؟ 
تا به حال شده است که در زمان شروع کارهایتان از اضطراب و افکتر منفی و حتی به ظاهر نداشتن انگیزه و شوق از انجام کارها صرف نظر کنید اما در ذهن شما مدام به شکل نشخوار فکری و حتی اضطراب پنهان خودش را نشان دهد؟ 
در این مقاله قصد داریم از دید مشاوره فردی به این سوال پاسخ دهیم که بعضی از علت های شکل گیری اهمال کاری و کمالگرایی چه چیزهایی میتواند باشد. در ادامه نیز به ارایه راه درمان اهمال کاری خواهیم پرداخت.

اگر از دیدگاه طرحواره به کمالگرایی نگاه کنیم باید کمی عمیق تر در درون خود کاوش کنیم‌ چون یکی از ریشه های این باورها که :
من باید کامل و بی نقص باشم 
من باید هیچ وقت اشتباه نکنم 
اگر اشتباه کنم مسیر و هدفی که پیش گرفته ام بی فایده است 
من باید موفق شوم و هیچ وقت شکست نخورم….
به دلیل تجربه های ما با محیط زندگیم است که هم کودکی و هم نوجوانی در آن نقش بسزایی دارد .
اگر این جمله ها برای شما هم آشنایت بدانید در دام طرحواره هایی مثل طرحواره نقص و شرم ،طرحواره شکست‌،طرحواره محرومیت هیجانی …. افتاده اید و تا این سایه ی باورهای عمیق درملن نشوند شما با هزاران تکنیک درمان کمالگرایی بازهم نا امید میشوید 

دلایل اهمال کاری

چرا اثر این باورها انقدر در ذهن ما عمیق هستند؟ 
چون باورهای ما مثل یک ستون اساسی به ما پیغام های مهم و ناخوداگاهی می دهند و ما بدون آنکه صدای ذهنمان را بشنویم به آن عمل میکنیم.
مثلا اگر من احساس بی کفایتی و ناتوانی را سالها به دلایل مختلف در زندگی شخصی خود تجربه کرده باشم حتی با وجود دست آوردهای علمی و موفقت های پی در پی در خلوت خودم هیچ باور مثبتی به آنها ندارم و حتی گاهی آنهارا بی ارزش و پوچ میپندارم توجه داشته باشید گفتیم احساس بی کفایتی نه فکر خودآیند، یعنی ممکن است به کلام خودم را توانمند بدانم اما از درون یک حس بی کفایتی و ناتوانی هم تجربه کنم ، گاهی مراجع ها عنوان میکنند که در خلوتشان حتی باور ندارند دست آوردهایشان را خودشان به دست آورده اند ( شانسی کار رو یاد گرفتم شانسی دانشگاه قبول شدم ،کار خاصی نکردم در مقابل بقیه ) 
مثلا طرحواره شکست شما را به فردی اهمال کار و اضطرابی تبدیل میکند مدام شمارا از شروع کار و ادامه کار منصرف میکند به شما گوش زد میکند که کار را رها کنید چون شکست میخورید و گاهی همراه طرحواره شکست نگرانی های بیمارگونه ای تجربه میکنیم مثل اگر شکست بخورم و از پسش بر نیام ؟ اگر بقیه منو احمق و بی عرضه خطاب کنند ؟ اگر منو مقایسه و سرزنش کنند؟ اگر نتوانم مشکلات مسیر اهدافم را حل کنم ؟ 
میبینید این باورها و فکرها مارا در دام افسردگی و احساس پوچی گرفتار میکنند  و باعث میشوند از دنیای واقعی و ایده ال خود روز به روز دور تر شویم  در حالی که تصویر واقعی و درستی از خودمان و توانمندی هایمان نداریم نصویر درستی از چالش های مسیر و حل آنها نداریم چون تاب آوری و سرسختی روانشناختی را نمیشناسیم و آن ها را پرورش نداده ایم 
ما در مرکز مشاوره خانه مهر در کنار شما هستیم تا در زمینه مشاوره فردی و خودشناسی به شما کمک کنیم به شناخت عمیق تری نسبت به خود برسید و بتوانید فردی موفق با احساس خوشبختی را تجربه کنید.

نوشته شده توسط خانم نسیم درایش از مشاورین مرکز مشاوره خانه مهر

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *