برای ترمیم ازدواج آسیب دیده باید چه‌کار کنید؟

هر نوع رابطه میان زن و شوهر به مراقبت نیاز دارد. چون اگر نسبت به آن بی‌توجه باشید ممکن است رابطه گرم، شاد و عاشقانه شما به یک رابطه سرد و دلزده تبدیل شود و حتی تصمیم به جدایی بگیرید. بنابراین لازم است زوجین نسبت به عواملی که موجب این اتفاق هستند، آگاهی داشته باشند و بتوانند در صورت لزوم ازدواج خود را به مسیر سالم برگردانند. در این مقاله شما را با راه‌هایی که می‏توانند ازدواج آسیب دیده تان را ترمیم کنند، آشنا می‌‏کنیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بررسی علل آسیب به ازدواج

همه انسان‌ها در ذهن خود تصویر خوب و موفقیت آمیزی از ازدواج دارند و فکر نمی‌کنند ممکن است پیوند آن‏ها موفقیت آمیز نباشد و با مشکل روبرو شوند.

ما در ایران در طول تحصیل و زندگی، آموزشی در مورد شرایط داشتن ازدواج موفق نمی‌بینیم. حتی اگر خانواده را الگوی خود قرار دهید، در صورت موفق نبودن والدینتان در حفظ یک ازدواج شاد، الگوی دیگری برای یادگیری نخواهید داشت.

بنابراین لازم است تا خودتان برای ساختن یه رابطه موفق تلاش کنید. در ادامه عواملی را بررسی می‌کنیم باید آن‌ها را مقصر ازدواج آسیب دیده دانست.

ازدواج آسیب دیده

خودخواهی

خودخواهی عامل مهمی است که روی داشتن رابطه سالم نقش منفی دارد. خودخواهی موجب می‌شود تا شما نیازهای خودتان را در اولویت قرار دهید و نسبت به نیازهای طرف مقابل بی‌توجه شوید. در حالی‌که نیازهای همسر شما نیز مهم است. بنابراین بدون این‌که متوجه شوید خصومت در رابطه شما ریشه می‌دواند و مشکلات جدی به همراه می‌آورد.

تنبلی و بی‏توجهی

به‌دست آوردن هر چیز ارزشمندی در زندگی نیاز به تلاش دارد و بدون آن نمی‌توانید به موفقیت برسید. زندگی مشترک نیز همین‌طور است. اگر برای داشتن رابطه سالم و خوب تنبلی کرده و تلاش نکنید، رابطه‌تان دچار سستی می‌شود.

بی‌توجهی نیز به ‏دنبال خودخواهی و تنبلی اتفاق می‌افتد. اگر شما تلاشی برای رابطه‌تان انجام ندهید و خودخواه باشید، در این صورت نسبت به زندگی و همسرتان بی‌توجه هستید و به‌تدریج آن را نابود می‌کنید.

مهارت‏های ارتباطی ضعیف

در یک ازدواج و رابطه سالم بسیار مهم است که بتوانید نسبت به یکدیگر احساس همدلی و درک داشته باشید. در صورتی این امر امکان‌پذیر است که بدانید چگونه با همسرتان صحبت کنید و خواسته‌ها و احساسات خود را بیان کنید. اگر چنین رفتاری در رابطه شما وجود نداشته باشد، به‌ندرت می‏توان انتظار یک زندگی سالم را داشت.

 

چطور برای ترمیم ازدواج آسیب دیده خود تلاش کنید؟

بنابراین توجه به این نکات اهمیت بالایی دارد و می‌توان با رعایت آن‌ها جلوی آسیب به ازدواج را گرفت. اما اگر پیوند تاهل شما به این مرحله رسیده است و احساس درماندگی دارید، شاید در ابتدا این مساله به ذهن شما خطور کند که آیا ممکن است دوباره ازدواج آسیب دیده خود را ترمیم کنید و به روزهای اول زندگی بازگردید؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که با تلاش فراوان خود می‏توانید به آن برسید، اما لازم است به نکاتی که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم، عمل کنید.

ایجاد تغییرات در خود برای بهبود رابطه

به‌طور کلی در یک رابطه هنگام بروز مشکلات نمی‌توان فقط یک نفر را مقصر دانست، بلکه هر دو نفر در آن نقش دارند. اگر رابطه شما در زندگی مشترک دگرگون شده است و مانند روزهای اول تازگی و شادابی در آن وجود ندارد، باید ابتدا علت آن را تشخیص دهید. سپس باید در جهت ایجاد تغییرات مثبت در خود و همسرتان برای بهتر شدن رابطه‌تان گامی بردارید.

ازدواج آسیب دیده

جلوگیری از التماس کردن و محتاج بودن

از جمله رفتارهایی که باعث می‌شود شما بسیار وابسته و عاطفی شوید، مورد بی‏‌توجهی، خیانت قرار گرفتن و طرد شدن است. باید مراقب باشید تا هیجان زیاد و احساسات و عواطف شما را محتاج محبت و گوشه‏گیر نکند. زیرا در این مواقع افراد بیشتر از یکدیگر فاصله می‌گیرند. در نتیجه یکی از آن‌ها زودرنج و نامهربان خواهد شد.

یکی از بهترین کارهایی که می‏توانید برای آرام کردن خود انجام دهید، دلجویی و توجه به خودتان است. بنابراین از خودتان بپرسید آیا من به خودم بیش از اندازه سخت می‌گیرم؟ یا بیش از اندازه خودم را سرزنش می‌کنم و دست‌کم می‌گیرم؟ پاسخ صحیح به این سوال‌ها می‏تواند به ترمیم ازدواج آسیب دیده شما کمک کند.

می‌توانید حتی از مشاوره فردی در غرب تهران کمک بگیرید.

مسئولیت خود را به عهده گرفتن

همه انسان‌ها نسبت به رفاه، سلامت و خوشبختی خود مسئولیت دارند و هیچ‌کس حتی همسرتان نمی‏تواند تمامی نیازهای عاطفی شما را برطرف کند. هنگامی که اهمیت نقش خود در زندگی مشترک را بررسی می‌کنید، سعی کنید با خودتان صادق باشید.

یعنی خودتان را به جای فرد مقابل که در رابطه عاطفی با شما است، بگذارید. با این کار می‏توانید اطلاعات خوبی در مورد خودتان و همسرتان به‌دست آوردید.

گوش دادن به نظرات طرف مقابل درباره مشکلات

در زندگی مشترک لازم است به نظرات همسرتان در مورد مشکلات اهمیت داده و به آن‏ها گوش دهید، زیرا ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشد. این کار حتی کمک می‌کند او را بهتر درک کنید و گامی در جهت ترمیم ازدواج آسیب دیده خود بردارید.

ازدواج آسیب دیده

گذراندن وقت در کنار یکدیگر

شما برای این‌که بتوانید زندگی خود را دوباره بسازید، باید زمان‌هایی را در کنار هم بگذرانید. با این‏ کار یکدیگر را بیشتر می‌شناسید و می‌توانید برای حل مشکل خود تلاش کنید.

فاصله گرفتن از تکنولوژی

امروزه تکنولوژی یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج آسیب دیده افراد است. این موضوع می‌تواند شامل استفاده بیش از حد از گوشی همراه یا حتی بازی با کامپیوتر و کنسول‌های بازی باشد. پس بهتر است در این زمینه افراط نکنید و اوقات بیشتری را به بودن کنار همسرتان اختصاص دهید.

سخن نهایی

راهکارهای بالا کمک می‌کنند برای اصلاح ازدواج آسیب دیده خود تلاش کنید اما در کنار آن‌ها باید از راهنمایی‌های یک مشاور خانواده نیز استفاده کنید.

مشاوران ازدواج، خانواده و سایر مشاوره‌های خانه مهر در ستارخان آماده هستند تا مشکلات شما را تشخیص دهند و با علم و تخصص خود کمک کنند، پیوند مشترکتان را به مسیر سالم گذشته‌اش برگردانید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *