اهمیت داشتن دوست در زندگی و صحبت‌کردن با آن‌ها

وجود دوست در زندگی مهم است. دوست خوب به ما چیزهای گوناگونی درباره خود، چالش‌های زندگی و بهتر شدنمان آموزش می‌دهد. اهمیت داشتن دوست زمانی مشخص می‌شود که آن‌ها در اوقات سخت زندگی‌ تشویقمان می‌کنند تا بتوانیم از پس مشکلاتمان برآییم و موفقیتمان را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا 6 دلیل اهمیت دوست در زندگی را بیشتر بررسی کنیم.

ارتباط اهمیت داشتن دوست با سلامت جسم

آیا می‌دانستید که وجود دوست با سلامت جسم ارتباط مستقیم دارد؟ شاید این موضوع باعث تعجب شما شود اما حقیقت دارد. روابط سالم و داشتن دایره‌ای امن از دوستان، بیماری‌هایی مانند، دیابت و خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

داشتن روابط اجتماعی قوی به کاهش احساسات منفی مانند تنهایی کمک می‌کند. شواهد گویای این است که این موضوع طول عمر انسان را بالا می‌برد و خود دلیل محکمی برای اهمیت داشتن دوست خوب در زندگی است.

بر اساس تحقیقی که در سال 2010 انجام شد، خطر مرگ زودرس در کسانی که با دیگران روابط محکم و دوستانه دارند، نصف سایر افراد است. انزوا و تنهایی با بیماری‌های زیادی مانند فشارخون بالا، مصرف مواد، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان ارتباط مستقیم دارد.

اهمیت داشتن دوست

دوستان و تشویق به انجام رفتارهای سالم

یک توضیح منطقی برای ارتباط دوست با سلامت این است که آن‌ها به ما در تغییر سبک زندگی‌مان کمک می‌کنند. تغییر سبک زندگی تأثیر مستقیمی بر تندرستی دارد. به‌‌عنوان ‌مثال، یک دوست می‌تواند در انتخاب اهدافمان به ما کمک کند. یکی از این اهداف خوب، مصرف غذای سالم و ورزش ‌کردن است.

به‌عنوان‌ مثال هنگامی که به رفتارهای ناسالم روی می‌آوریم، تلنگر یک دوست می‌تواند دوباره ما را در مسیر درست قرار دهد. همچنین، افراد زمانی که کاری را با یک دوست انجام می‌دهند انگیزه بیشتری برای ماندن و ادامه دادن دارند. برای نمونه، تصمیم برای کاهش وزن یا ورزش‌کردن با دوست به‌مراتب از سختی آن می‌کاهد.

یک دلیل دیگر برای اهمیت داشتن دوست این است که فعال ‌بودن و از خانه بیرون رفتن در کنار دوستان بسیار لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر است. دوست فعالیت‌هایی را به ما پیشنهاد می‌دهد که به‌طور معمول آن‌ها را انجام نمی‌دهیم و ما را از منطقه امنمان بیرون می‌آورد تا اضطرابمان را به چالش بکشیم.

دوستان از ما حمایت عاطفی می‌کنند

اگر زمان سختی را می‌گذرانیم، داشتن یک دوست این دوره از زندگی را برایمان ساده‌تر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که شادی میان دوستان مسری است. نتیجه یک مطالعه در میان دانش‌آموزان دبیرستانی جالب بوده است.

براساس این تحقیق دانش‌آموزانی که از افسردگی رنج می‌بردند، اگر دوستان شادی در کنارشان داشتند روند بهبودشان دوبرابر حالت عادی می‌شد. به‌همین ترتیب، نوجوانانی که حال دوستشان خوب بود احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها نصف می‌شد.

دوستان خود واقعی‌مان را می‌شناسند. آن‌ها شرایطمان را درک می‌کنند. دوست تغییراتمان را می‌بیند و وقتی به فرد جدیدی تبدیل می‌شویم، ما را تمام‌وکمال می‌پذیرد. دوستان یکدیگر را به پیشرفت وا می‌دارند. آنگاه می‌توانیم آزادانه رشد کنیم و در این راه از مصاحبت یک دوست خوب هم بهره‌مند شویم.

در تاکید بر اهمیت داشتن دوست باید بگوییم در زمان سختی دوست واقعی همیشه حضور دارد و ما را تنها نمی‌گذارد. حتی اگر شرایط برای او قابل ‌درک نباشد، دلسردمان نمی‌کند و کنارمان می‌ماند. همه ما دوستی داریم که ممکن است سالی یکبار با او صحبت کنیم اما همیشه خیالمان راحت است که اگر به کمکش نیاز داشته باشیم، در کسری از ثانیه به یاری‌مان می‌آید.

اهمیت داشتن دوست

دوستان به افزایش اعتمادبه‌نفس کمک می‌کنند

همه ما گاهی احساس ناامنی می‌کنیم و دچار شک و تردید نسبت به خودمان می‌شویم. اما داشتن دوستانی که حمایتمان کنند نقش بزرگی در افزایش عزت ‌نفس دارد. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا خودمان را بیشتر دوست داشته باشیم و قدر خود را بدانیم.

هنگام شک و تردید، دوستان حمایتگر با تعریف و تمجید به ما اطمینان خاطر می‌دهند. آن‌ها به ما نشان می‌دهند چقدر شگفت‌انگیز هستیم و چه خصوصیات و نکات مثبتی داریم و این موضوع اهمیت داشتن دوست در زندگی را دوچندان ثابت می‌کند.

ما به‌تنهایی هنگام معرفی خود به افراد جدید یا رفتن به مکان‌های تازه احساس ناامنی می‌کنیم. اما وقتی که در کنار دوستی به کار یا بازی مشغول هستیم، به‌طور ناگهانی سرشار انرژی مثبت، خلاقیت و حال خوب می‌شویم. چنین احساسی به ما این امکان را می‌دهد تا از آنچه می‌پنداشتیم خیلی بهتر عمل کنیم.

بهترین قسمت داشتن دوستان صمیمی احساسات متقابل است. به همان اندازه که از دوستمان حس خوب می‌گیریم او نیز از ما همین احساسات را دریافت می‌کند. با یکدیگر رویا‌هایمان را در میان می‌گذاریم و در مسیر رسیدن به آن‌ها همدیگر را همراهی می‌کنیم.

دوستان به کنترل استرس و اضطراب کمک می‌کنند

اگر افرادی را در کنارمان داشته باشیم که بتوانیم روی آن‌ها حساب باز کنیم، استرس کمتری را در زمان‌ها‌ی دشوار زندگی تجربه خواهیم کرد.

در اثبات اهمیت داشتن دوست همین بس که وقت گذراندن با او می‌تواند استرس را کاهش دهد. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد «ارتباط اجتماعی به کاهش سطح استرس کمک می‌کند. استرس به عروق قلبی، عملکرد روده، تنظیم انسولین و سیستم ایمنی آسیب می‌زند.»

دوستان همچنین به کنار آمدن با موقعیت‌های استرس‌زا کمک می‌کنند. بر اساس تحقیقی، هنگامی که کودکان با دوستانشان در یک موقعیت سخت وقت می‌گذرانند، کلسترول کمتری ترشح می‌کنند. این هورمون زمانی ترشح می‌شود که بدن دچار استرس شده است.

شاید این آهنگ معروف خارجی را هم شنیده باشید که «همه ما نیاز به کسی داریم که به او تکیه کنیم.»

نبودن دوست در زندگی‌مان می‌تواند به ما احساس تنهایی و نداشتن حامی دهد. در نتیجه در برابر مشکلات دیگری مانند افسردگی و مصرف مواد آسیب‌پذیرتر می‌شویم.

اهمیت داشتن دوست

سختگیری دوستان، عامل پیشرفت

اهمیت داشتن دوست به دلیل تاثیرات مثبتی است که بر ما می‌گذارد. اگر با افراد مهربان و دست‌ودل‌ باز که به دیگران کمک می‌کنند، جاه‌طلب یا خانواده محور دوست شویم، به ‌احتمال زیاد می‌خواهیم این خصوصیات را در خودمان نیز ایجاد کنیم.

دوستان فوق‌العاده با قدرتشان، ما را به بهترین نسخه خود تبدیل می‌کنند. آن‌ها همان طور که هستیم دوستمان دارند، در راه بهتر شدنمان و تبدیل به شخصی که می‌خواهیم باشیم، تشویق و همراهی‌مان می‌کنند. اگر بخواهیم به خود ایده‌آلمان تبدیل شویم، دوستان واقعی با همدلی در این راه به کمکمان می‌آیند.

سخن نهایی

اهمیت داشتن دوست به این دلیل است که چنین فردی مانند آینه‌ای جهان درونمان را به ما نشان می‌دهد. دنیایی که شاید قبل از آن‌ها وجود نداشت و پس از دیدنشان و در طول رابطه شکل گرفت. انسان در کنار دوستانش رشد می‌کند و پخته می‌شود. این مسیر پر از ایستگاه‌های شادی و غم بوده و وجود آن‌ها در زندگی است که تجربیاتمان را افزایش می‌دهد.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *