گاموفوبیا یا ترس از ازدواج چیست؟

گاموفوبیا ترس از ازدواج یا تعهد داشتن است. از ویژگی‌های آن باید به احساس مداوم و بیش از حد ترس از در یک رابطه بودن، متعهد شدن یا ازدواج کردن اشاره کنیم. برای افراد مبتلا به این اختلال برقراری ارتباط با سایر افراد سخت است و روی توانایی آن‌ها برای انجام بدون مشکل کارهای روزانه‌شان تاثیر می‌گذارد.

ترس از ازدواج مانند سایر فوبیاها به علت ترس غیرواقعی از خطر یا تهدیدی واقعی است. علائم این اختلال پابرجا هستند و به مدت 6 ماه یا حتی بیشتر باقی می‌مانند.

در این مطلب به سوال گاموفوبیا ترس از چیست پاسخ می‌دهیم و علائم و نحوه درمان آن را نیز می‌گوییم. پس اگر در ذهنتان جمله «ترس از ازدواج دارم» نقش بسته است، تا انتها همراه ما باشید.

ترس از ازدواج

نشانه‌ها و علائم اختلال گاموفوبیا

گاموفوبیا مشکلی بزرگتر از فقط محتاط یا به‌نوعی مردد بودن نسبت به یک تعهد بزرگ است. افراد مبتلا به این بیماری ترس شدیدی را زمان مواجه شدن با واقعیت یا حتی فقط فکر به یک رابطه متعهدانه یا ازدواج، تجربه می‌کنند.

بعضی از علائمی که فرد مبتلا ممکن است تجربه کند شامل احساسات فوری اضطراب، ترس یا دستپاچه شدن می‌شوند. همچنین برخی افراد ممکن است برای خودداری از تعهد کارهایی را انجام دهند مانند فاصله گرفتن از سایرین، به هم زدن رابطه با فردی که با او قرار می‌گذارند یا خودداری از آشنایی با سایرین.

بعضی علائم فیزیکی ترس از ازدواج عبارت هستند از:

  • درد در قفسه سینه
  • حس خفگی
  • سرگیجه
  • حس کردن بلای بزرگی که در شرف وقوع است.
  • تنفس سریع (به علت اضطراب)
  • ضربان قلب بالا
  • عرق کردن
  • لرزیدن

افراد مبتلا به گاموفوبیا اغلب می‌توانند وارد رابطه شوند اما زمانی که همه چیز جدی می‌شود، آن‌ها علائم ترس و اضطراب را از خود نشان می‌دهند. در بعضی موارد برخی از افرادی که از تعهد داشتن می‌ترسند، به‌طور کلی بی‌خیال داشتن رابطه می‌شوند.

تشخیص گاموفوبیا ازدواج

از نظر پزشکی و روانشناسی، گاموفبیا یک اختلال سلامت روان نیست. بلکه فرد بسته به طبیعت علائم خود ممکن است مبتلا به فوبیای خاص یا نوع دیگری از اختلال اضطراب تشخیص داده شود.

برای تشخیص ابتلای یک فرد به فوبیایی خاص، او باید:

  • واکنش فوری نسبت به اضطراب را تجربه کند.
  • در جنبه‌های مختلف زندگی خود از جمله کار، مدرسه یا زندگی شخصی محدودیت‌هایی را تجربه کند.
  • با سختی بیش از حد ترس را تحمل کرده یا از آن خودداری کند.

این علائم باید حداقل تا 6 ماه همراه فرد باشند و نباید علت آن‌ها سایر اختلال‌های سلامت روان مانند اختلال وسواس اجباری یا اختلال اضطراب اجتماعی باشد.

ترس از ازدواج

علت ترس از ازدواج چیست؟

گاموفوبیا مانند سایر فوبیاها اغلب نتیجه عوامل مختلفی است. بعضی از تحقیقات اشاره می‌کنند که اضطراب در مورد تعهدهای مالی و سایر نیازهای اجتماعی مرتبط با روابط می‌تواند در ترس از ازدواج یا تعهد دخیل باشند.

تجربه‌های منفی

برای برخی افراد تجربه‌های آسیب‌زننده و منفی در گذشته می‌تواند علت ترس شدید از تعهد باشد. افرادی که والدین آن‌ها شاد نبودند، همیشه دعوا می‌کردند یا خشونت خانگی را تجربه کردند، ممکن است در سن بزرگسالی از تجربه شرایط مشابه بترسند.

روابط گذشته همچنین می‌توانند علت شروع گاموفوبیا باشند. روابط سمی، تجربه طلاق یا خیانت نیز فرد را از شروع یک رابطه جدید می‌ترسانند.

وابستگی ناایمن

الگوهای وابستگی در اوایل کودکی نیز ممکن است در بزرگسالی به ترس از ازدواج ختم شوند. سبک وابستگی به معنای الگوهایی از پیوندهای رفتاری و عاطفی است که بین افراد شکل می‌گیرند. وابستگی‌های اولیه بین کودکان و والد آن‌ها، تاثیر ماندگاری روی وابستگی‌های بعدی دارد.

کودکانی که والدین مراقب و مسئولیت‌پذیری دارند، بیشتر محتمل است که وابستگی امن را شکل دهند. در حالی‌که کودکانی که نیازهایشان برآورده نمی‌شود امکان دارد یک سبک وابستگی ناایمن را به‌وجود آورند.

افراد دارای سبک وابستگی ناایمن، اغلب برای تشکیل روابط با مشکل روبرو می‌شوند، در روابط احساس امنیت کمتری می‌کنند، ترس رها شدن گریبان آن‌ها را می‌گیرد یا ممکن است از فکر تعهد بترسند یا آن را رد کنند.

ژنتیک و تاثیر خانواده

تحقیقات در مورد ترس از ازدواج همچنین نشان دادند که ژنتیک در شروع فوبیاها و سایر اختلال‌های اضطرابی نقش دارد. ویژگی‌هایی که فرد از والدین خود به ارث می‌برد می‌توانند او را مستعد به گاموفوبیا کنند، اما در این قضیه تاثیر خانواده و رفتارهایی را که به کودک خود می‌آموزند نیز موثر است.

همچنین بخوانید: راههای غلبه بر ترس از ازدواج

گاموفوبیا درمان

اگر علائم ترس از ازدواج را دارید، چندین روش درمانی را می‌توانید امتحان کنید. مانند سایر فوبیاها، گاموفوبیا را باید روانشناس، روان درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان درمان کنند.

آن‌ها به شما کمک می‌کنند ترس‌های خود را به چالش بکشید و تا جایی پیش بروید که دیگر نتوانند شما را شدیدا آشفته و مضطرب کنند. مدیریت گاموفوبیا به مرور زمان ساده‌تر خواهد شد و از زندگی خود بیشتر لذت خواهید برد.

بعضی از رایج‌ترین راهکارهای درمانی ترس از ازدواج را در زیر توضیح دادیم:

درمان رفتاری شناختی

درمان رفتاری شناختی (CBT) شکلی از روان درمانی است که در آن فرد مبتلا به گاموفوبیا یاد می‌گیرد افکار منفی خود را با شناخت‌های مثبت‌تر جایگزین کند. همچنین او مهارت‌های مقابله‌ای جدید را می‌آموزد تا روابط حمایت‌کننده و سالم را با کمتر ترسیدن از تعهد داشتن، شروع کند.

ترس از ازدواج

مواجه درمانی

مواجه درمانی با مواجه کردن افراد با منبع ترسشان به آن‌ها کمک می‌کند به‌تدریج احساس راحت‌تری نسبت به روابط و تعهد داشته باشند. در کنار آن از تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق، تجسم‌سازی و آرام سازی تدریجی عضلات نیز استفاده می‌شود.

با گذشت زمان واکنش به ترس شدت کمتری پیدا می‌کند تا این‌که به‌تدریج از بین ببرد. تحقیقات نشان می‌دهند مواجه درمانی برای مقابله با ترس از ازدواج، فورا به کاهش علائم فوبیا پس از درمان کمک می‌کند و اثرات آن اغلب تا چندین سال می‌مانند.

دارودرمانی

متخصص سلامت روان در بعضی موارد برای کمک به مقابله با علائم اضطراب، از تجویز دارو استفاده می‌کند. دارودرمانی همچنین اگر فرد به سایر اختلال‌های ذهنی مانند افسردگی نیز مبتلا باشد، می‌تواند مفید باشد. در اکثر موارد از دارو در کنار سایر روش‌های روان‌درمانی استفاده می‌شود.

سخن نهایی

گاموفوبیا ترس از برقراری یک رابطه متعهدانه است. در مطلب بالا در پاسخ به دلیل ترس از ازدواج چیست گفتیم که علت آن می‌تواند ترکیبی از مسائل ژنتیکی، پیش‌زمینه خانوادگی و تجربه‌های گذشته باشد.

این عارضه می‌تواند تاثیر منفی روی زندگی فرد بگذارد و منجر به تنهایی و انزوا شود، بنابراین درمان آن را باید جدی گرفت. از جمله روش‌های درمانی آن درمان رفتاری شناختی، مواجه درمانی و حساسیت‌زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR) است.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *