راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک: چطور همسرمان را بیشتر درک کنیم؟

همه ما دوست داریم بدانیم که چگونه شریک عاطفی خود را درک کرده و راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک را کشف کنیم تا روابط غنی‌تر و بهتری داشته باشیم. سوء تفاهم دلیل اصلی درگیری‌ها و استرس میان زوج‌ها است، پس آن‌ها باید بدانند تفاهم چیست و چگونه به تفاهم بیشتری با همسر خود برسند.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با مفهوم تفاهم بیشتر آشنا شوید. همچنین بیاموزید که چگونه برای درک بهتر شریک زندگی خود و در نتیجه تفاهم بیشتر با او قدم بردارید.

تفاهم چیست؟

تفاهم و درک شریط عاطفی یعنی بدون پرسیدن سوال، متوجه منظورشان شویم و از خواسته‌ها و اهدافشان باخبر باشیم. این دانشی ناخودآگاه است که فرد در مورد الگوهای رفتاری و افکار شریک زندگی خود کسب می‌کند.

اگر نحوه درک شریک عاطفی خود را یاد گرفته باشید، قادر خواهید بود آن‌چه را می‌خواهند بگویند، بفهمید. حتی اگر خودشان نتوانند آن را به‌خوبی به زبان بیاورند.

یک حالت، بیان یا کلمه‌ای از سوی شریکتان می‌تواند نیت و واکنشش را به شما نشان دهد. به شرطی که برای شناخت بهتر یکدیگر وقت بگذارید و راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک را بیابید.

چرا تفاهم در زندگی مشترک اهمیت دارد

اگر زوجین به درک متقابل از یکدیگر و انتظارهایی که از طرف مقابل در رابطه خود دارند برسند، می‌توانند ازدواج سالمی داشته باشند. اما وقتی تفاهم و درک متقابل میانشان شکل نگیرد، با سوء تفاهم و فرضیه‌های نادرست در مورد دیگری، خواه ناخواه درگیر مشکلات زیادی خواهند شد.

درک شریک زندگی و آگاهی از راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک با او، یکی از پیش نیازهی برقراری یک رابطه قوی دوطرفه است. این موضوع شامل آگاهی از علائق و تجربیات شخصی طرف مقابل، انتظارهای او در رابطه و همچنین تجربه‌های دردناک گذشته است.

بسیاری از زوجین پیش از ازدواج و ورود به دنیایی جدید و ناشناخته، تست تفاهم قبل از ازدواج را انجام می‌دهند. با انجام این تست‌ها در مرکزی مانند خانه مهر در ستارخان، از این‌که حداقل تفاهم مورد نیاز برای زندگی پایدار در کنار یکدیگر را دارید، می‌توانید مطمئن شوید.

پانزده نمونه از راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک

اغلب درک شریک عاطفی قابل توضیح نیست. بااین‌حال می‌توان تفاهم را به‌مرور توسعه داد و آن را بهبود بخشید. اگر هر دو تلاش کنید، می‌توانید به‌سادگی با طرف مقابل خود به تفاهم برسید. مراحل زیر را انجام دهید و تاثیرشان را در رابطه خود ببینید:

1. خود را بشناسید

درک درست از احساسات، نیت‌ها و نیازهای خودتان ضروری است. زیرا تمامی آن‌ها در کنار هم، بر درک شما از همه چیز و افراد اطرافتان تاثیر می‌گذارد.

2. از جمله‌های با ضمیر من استفاده کنید

یکی از راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک، تغییر نوع صحبت‌هایمان است. استفاده از جمله‌هایی که با کلمه «من» شروع می‌شوند به‌جای جملاتی که با «تو» شروع می‌شوند، تجربه‌ها و احساسات شما را بدون استفاده از زبان سرزنش و اتهام زدن منتقل می‌کند.

3. رسیدن به تفاهم با او را در اولویت قرار دهید

درک و رسیدن به تفاهم با همسر، چیزی نیست که خودبه‌خود به دست آید و باید برای آن تلاش کنید.

4. به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید

زبان بدن و نشانه‌های فیزیکی چیزهای زیادی را در مورد احساس یک فرد در پاسخ به موقعیت‌ها، کارها یا کلمات خاص نشان می‌دهند. اگر به نشانه‌ها توجه کنید، همسرتان را بهتر درک خواهید کرد.

5. از او درباره کودکی‌اش بپرسید

رسیدن به تفاهم، مستلزم کسب بینشی فراتر از گذشته شریک زندگی‌تان است و اطلاع از کودکی او می‌تواند چیزهای زیادی را به ما نشان دهد.

6. قدردانی و محبتتان را ابراز کنید

ابراز قدردانی یکی دیگر از راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک است که منجر به بهبود رضایت از رابطه می‌شود. هنگامی که مردم در روابط خود شادتر باشند، راحت‌تر می‌توانند سفره دل خود را برای دیگری باز کنند.

7. شیوه خاص برقراری ارتباطش را بیاموزید

هر فرد بر اساس فرهنگ، شخصیت و تجربیاتش سبک ارتباطی متفاوتی دارد که با درک آن می‌توانید او را بیشتر بفهمید.

8. کناره‌گیری کنید

دعوا در همه روابط رخ می‌دهد اما اگر در آن رویکرد درستی نداشته باشید، نتیجه بدی به دنبال خواهد داشت. گاهی کناره‌گیری از دعوا به شما کمک می‌کند تا طرف مقابل را بهتر درک کنید.

9. اشتباهات و مشکلات را بپذیرید

یکی دیگر از راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک، پذیرش و روراست بودن است. شما باید مسئولیت تمام کارهایتان و حتی اشتباهاتتان را بر عهده بگیرید.

10. با عزیزانشان آشنا شوید

عزیزان هر فرد نه‌ تنها در شکل‌گیری شخصیت، او بلکه در نحوه عملکردش در برابر مسائل گوناگون نقش مهمی دارند. شاید ارتباط بهتر با این افراد بتواند به شما در رسیدن به تفاهم با شریکتان کمک کند.

11. از آن‌ها درباره نیازها و خواسته‌هایشان سوال کنید

حدس زدن خواسته و نیاز شریک زندگی‌تان سرگرم‌کننده است اما گاهی باید به‌جای آن صراحتا از خود او بپرسید. می‌توانید با پرسیدن مستقیم نیازهای شریک زندگیتان، یاد بگیرید که چگونه آن‌ها را درک کنید.

12. از آن‌ها حمایت کنید

هنگامی که شریک زندگی شما دوران سختی را پشت سر می‌گذارد، زمانی را به حمایت مهربانانه خود از او اختصاص دهید.

13. به خط و مرزهایشان احترام بگذارید

اگر خط ‌قرمزهای شریک عاطفی خود را زیر پا بگذارید، احتمال این موضوع که نسبت به شما خصمانه یا سرد شود بسیار بیشتر خواهد بود.

14. حاضر باشید

وقتی اطراف همسرتان هستید، به او توجه داشته باشید. این کار باعث می‌شود بداند که برایش اهمیت دارید و با شما راحت‌تر خواهد بود.

15. با یک مشاور مشورت کنید

همچنین می‌توانید پیش از اقدام به ازدواج یا حتی پس از آن با مشاوران ازدواج خانه مهر در غرب تهران مشورت کنید یا تست ازدواج را انجام دهید.

سخن نهایی

اگرچه درک احساسات، کارها و رفتارهای شریک احساسیمان تلاش و صبر زیادی را می‌طلبد اما پیروی از راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک، می‌تواند ارتباط میان شما را بهبود بخشد.

شما باید محیطی آرامش‌بخش را ایجاد کنید و برای یادگیری بیشتر در مورد شریک عاطفی خودآگاهانه قدم بردارید. پس به‌جای این‌که منتظر بمانید تا این تفاهم خودبه‌خود شکل گیرد، دست‌به‌کار شوید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *