راه ‌های به دست آوردن شادی: معرفی 7 راهکار ساده

تعریف شادی و همچنین راه ‌های به دست آوردن شادی برای هر شخص متفاوت است. شاید برای شما معنای واقعی آن در صلح بودن با خود، داشتن دایره امنی از دوستان که بی‌‌قید و شرط شما را پذیرفته‌اند یا آزادی برای رسیدن به آرزو‌‌ها، باشد.

عادت مساله بسیار مهمی‌ در زندگی انسان است. اگر تا ‌به‌‌حال برای از بین ‌بردن عادت بدی تلاش کرد‌ه‌اید، حتما می‌‌دانید که چقدر انجام این‌ کار دشوار است.

اگر بعضی از این عادت‌‌ها به شما استرس می‌‌دهد یا با سبک زندگی‌‌تان جور در نمی‌‌آید، آن‌‌ها را کنار بگذارید. با کمی‌ زمان و تمرین، می‌‌فهمید که چه کار‌‌هایی برای شما مناسب است و کدام‌ها را باید ترک کنید.

عادت‌‌های خوب نیز مانند عادت‌‌های بد در انسان ریشه می‌‌دوانند. پس چرا روی ساخت عادت‌‌های خوب و افزودن آن‌‌ها به زندگی روزمره خود تمرکز نکنیم؟ پس در ادامه با ما همراه باشید تا راه ‌های به دست آوردن شادی را به شما آموزش دهیم و بتوانید این عادت‌‌های روزانه را در خود ایجاد کنید.

راه ‌های به دست آوردن شادی

1. لبخند زدن

شما معمولا وقتی که خوشحال هستید، لبخند به لب دارید. اما این در واقع یک خیابان دو‌طرفه است. ما لبخند می‌‌زنیم چون خوشحال هستیم و لبخند زدن مغز را به ترشح کردن هورمون دوپامین وا‌ می‌‌دارد که ما را شاد‌تر می‌‌کند.

اما این بدان معنا نیست که تمام ‌وقت لبخند تصنعی بزنید. زمانی که احساس ناراحتی کردید، لبخند بزنید و نتیجه‌اش را ببینید. می‌‌توانید روز‌تان را با لبخند زدن در آیینه شروع کنید.

2. ورزش کردن

ورزش فقط برای بدن مفید نیست. انجام منظم آن به کاهش استرس، اضطراب و نشانه‌‌های افسردگی کمک می‌‌کند و اعتماد به‌نفس و خشنودی را افزایش می‌‌دهد.

حتی کمی‌ فعالیت فیزیکی هم موثر است. لازم نیست به‌‌شدت تمرین کنید مگر آن‌‌که از انجام آن لذت ببرید. نکته اصلی این است که به خود فشار نیاورید. اگر ناگهان تنش شدیدی به زندگی روزانه خود اضافه کنید، احتمالا دلسرد خواهید شد.

چگونه ورزش کردن را شروع کنیم؟

راه ‌های به دست آوردن شادی متفاوت هستند و ورزش کردن علاوه بر بهبود زندگی انسان به شاد بودن هم کمک قابل ‌توجهی می‌‌کند. می‌‌توانید با انجام این روش‌‌ها شروع به ورزش کنید.

  • هر شب بعد از صرف شام به پیاد‌ه‌‌‌روی در منطقه نزدیک خانه خود بروید.
  • در کلاس یوگا یا تای ‌‌چی ثبت‌‌نام کنید.
  • روز‌تان را با 5 دقیقه حرکات کششی، آغاز کنید.

هر کار جالبی را که شما را به وجد می‌‌آورد اما به‌‌مرور فراموش شده است یا فعالیت‌‌هایی را به یاد‌ آورید که همیشه می‌‌خواستید امتحان کنید، مثل گلف، بولینگ یا رقص.

راه ‌های به دست آوردن شادی

3. به اندازه کافی بخوابید

مهم نیست که جامعه امروزی تا چه اندازه ما را به سمت خواب کمتر سوق می‌‌دهد، ما می‌‌دانیم که خواب کافی برای سلامت بدن، عملکرد مغز و سلامت عاطفی حیاتی است. یک خواب خوب شبانه و به‌ اندازه کافی، یکی از راه ‌های شاد بودن است.

اکثر بزرگسالان به حدود 7 الی 8 ساعت خواب شب نیاز دارند. اگر در طول روز احساس خواب‌‌آلودگی امانتان را بریده است و دائم در مقابل چرت زدن مقاومت می‌‌کنید، احتمالا یک نشانه از طرف بدن شما است که می‌‌گوید خواب کافی نداشته‌اید.

راه ‌های به دست آوردن شادی بسیار متنوع هستند. یکی از آن‌ها که بر سلامت جسم و روان اثر می‌‌گذارد، تنظیم خواب است.

چند راهکار ساده برای تنظیم خواب

  • روی کاغذ ساعت خواب و میزان خستگی‌‌تان را بنویسید. پس از یک هفته، روش کار دستتان می‌‌آید.
  • در ساعت خاصی به خواب بروید و ساعت بیداری مشخصی نیز داشته باشید. این کار را هر روز و حتی بدون استثنا در آخر هفته‌‌ها انجام دهید.
  • اتاق ‌خواب خود را سرد، تاریک و ساکت نگه‌ دارید.
  • تخت‌ خواب با‌کیفیت بخرید.
  • اگر حتما باید چرت بزنید، سعی کنید از 20 دقیقه بیشتر نشود.

اگر همیشه دچار مشکل خواب هستید، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. ممکن است به بیماری خواب که نیاز به درمان دارد، مبتلا باشید.

4. با‌روحیه غذا بخورید

قطعا می‌‌دانید که انتخاب غذا تاثیر مستقیم بر سلامت جسم شما دارد. اما بعضی از مواد غذایی روی وضعیت ذهنی شما اثر می‌‌گذارند. با یادگیری راه ‌های به دست آوردن شادی به غذا بیشتر علاقه‌‌مند می‌‌شوید.

چه مواد غذایی اثر مستقیم بر سلامت روان دارند؟

  • کربوهیدرات‌‌ها هورمون سروتونین ترشح می‌‌کنند که به هورمون «حال خوب» معروف است. مصرف کربوهیدرات‌‌های ساده را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید و از خوردن غذا‌‌های پر شکر بپرهیزید. خوردن کربوهیدرات‌‌های پیچیده مانند سبزیجات، دانه‌‌ها و غلات بسیار مفید‌تر است.
  • گوشت بدون چربی، حبوبات و لبنیات غنی از پروتئین هستند. این غذا‌‌ها هورمون‌های دوپامین و نوراپی‌نفرین را ترشح می‌‌کنند که سطح انرژی و تمرکز را بالا می‌‌برند.
  • غذا‌‌های فراوری شده و سرخ شده حال شما را بد می‌‌کنند.

راه ‌های به دست آوردن شادی

5. شکر‌گزار باشید

شکرگزاری به‌‌تنهایی حس و حال‌‌تان را بهبود می‌‌بخشد. هر روز‌تان را با علم به این‌‌که شما از وجود یک چیز خاص در زندگی خود سپاسگزار هستید، آغاز کنید. این کار را می‌‌توان هنگام مسواک زدن یا انتظار برای خاموش شدن زنگ ساعت، انجام داد.

با کمی‌ تمرین، به تمام نقاط مثبت زندگی‌‌تان واقف می‌‌شوید. این یک روش خیلی موثر از راه ‌های به دست آوردن شادی است.

6. از یکدیگر تعریف کنید

تحقیقات نشان می‌‌دهد که مهربانی کردن افراد را بسیار خشنود می‌‌کند. یک تعریف واقعی و از‌ ته‌ دل روز‌تان را می‌‌سازد. با شخص مورد ‌نظر تماس چشمی‌ برقرار کرده و با لبخند او را تحسین کنید. اگر می‌‌خواهید از زیبایی ظاهری کسی تعریف کنید، مراقب باشید که حتما این کار را با احترام انجام دهید.

7. نفس عمیق بکشید

وقتی احساس ناراحتی می‌‌کنید و تنش تمام بدنتان را فرا‌گرفته است، نفس عمیقی بکشید. غریزه به شما می‌‌گوید که عمیق و طولانی نفس بکشید تا آرام شوید. تحقیقات دانشگاه ‌هاروارد نشان داده است که نفس عمیق استرس را کاهش می‌‌دهد.

در زمان استرس چه ‌کار کنیم؟

  1. چشم‌‌ها را ببندید. منظره یا خاطره خوبی را تصور کنید.
  2. آرام و عمیق از طریق بینی نفس بکشید.
  3. به آرامی‌ هوای بازدم را از د‌هان یا بینی خارج کنید.
  4. به تکرار این روند ادامه دهید تا زمانی که احساس کنید آرام شد‌ه‌ا‌ید.

اگر در فرآیند تنفس آرام و آگا‌هانه به مشکل برخوردید، با هر دم و بازدم تا عدد 5 در ذهنتان بشمارید.

راه ‌های به دست آوردن شادی

سخن نهایی

برای یادگیری روش‌‌های آرام‌‌سازی ذهن و بدن، مراجعه به روانشناس به شما کمک زیادی می‌‌کند. وضعیت سلامت روان شما روی سلامت جسم شما تاثیر مستقیم دارد. داشتن آرامش و شادی در زندگی تنها با تغییر دادن عادت‌‌های نامناسب روزانه امکان‌پذیر است.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *