چه چیزهایی را باید قبل از اقدام برای زوج درمانی بدانید

زوج درمانی با درمان فردی متفاوت است. این نوع درمان به سلامت روان شما و شریک زندگیتان کمک زیادی می‌کند. شما با مراجعه به یک روان‌شناس می‌توانید در مورد خود و شریک زندگیتان اطلاعات زیادی کسب کنید و از این طریق در تقویت رابطه قدم بردارید.

برخلاف تفکر عموم افراد، حتی زوجین با ایده‌آل‌ترین روابط زناشویی نیز می‌توانند از خدمات زوج درمانی بهره ببرند. اما انتخاب یک مشاور گروهی احتیاج به هم‌فکری دارد. بنابراین در ادامه مطلب به بیان نکاتی می‌پردازیم که باید قبل از شروع زوج درمانی، آن‌ها را بدانید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

آن‌چه که درباره زوج درمانی باید بدانید

قبل از این‌که سراغ چیز جدیدی بروید بهتر است تا حدودی از آن آگاهی داشته باشید. داشتن اطلاعات کافی از احساس اضطراب بیش از حد، عصبی شدن یا اطمینان نداشتن جلوگیری می‌کند. با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید با دیدگاه بهتری برای زوج درمانی اقدام کنید و از توصیه‌های مشاور کمک بگیرید.

زوج درمانی

نجات ازدواج شما به عهده مشاور نیست

باید بدانید که وظیفه درمانگر تنها این است که شما را برای بهبود زندگی مشترکتان راهنمایی کند. شما باید برای پیروی از پیشنهادهای مشاور و تقویت رابطه خود تلاش کنید. ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که شریک زندگی من چه برخوردی باید داشته باشد؟

شما کنترلی بر کارهایی که همسرتان انجام می‌دهد، ندارید. بنابراین باید تنها روی اعمال خودتان تمرکز داشته باشید. همچنین نباید این ذهنیت را داشته باشید که مشاور مسئول نجات رابطه زناشویی شما است. چنین فردی تنها می‌تواند بازخورد، پیشنهادها و راه حل‌های ممکن را پس از مشاهده و آگاهی از وضعیت رابطه شما ارائه دهد.

در واقع پس از پایان جلسات مشاوره این شما و همسرتان هستید که از بازخوردها، تجربه و علم مشاور استفاده کرده و مشکلات رابطه خود را حل کنید.

مهم‌ترین کارها در خارج از جلسات مشاوره انجام می‌شود

نباید انتظار داشته باشید که پس از چند جلسه درمان، رابطه شما به‌طور معجزه‌آسایی بهبود یابد. اما شما باید پس از ترک جلسه مشاوره به راهنمایی‌های مشاور عمل کنید و استمرار در تکرار آن‌ها داشته باشید.

کارهایی که شما و همسرتان خارج از جلسه زوج درمانی انجام می‌دهید، تعیین می‌کنند که ازدواج شما خارج از جلسه درمان چقدر بهبود خواهد یافت. پس از گذراندن جلسه مشاوره تنها نحوه برخورد شما در زمان ناامیدی از همسر و به پایان رساندن یک روز بد اهمیت دارد. فراموش نکنید که تنها خود شما و همسرتان مسئول اصلاح و حفظ رابطه خود هستید و مشاور نقش یک چراغ راهنما را در مسیر زندگی‌تان دارد.

حتی اگر انجام کارهایی که مشاور توصیه کرده است، سخت باشد شما باید تلاشتان را برای عمل به آن‌ها نشان دهید تا به‌مرور زمان از مزایای توصیه‌های او بهره ببرید.

زوج درمانی

زوج درمانی تنها در صورتی موثر است که هر دو شما با آن موافق باشید

شاید شما یا همسرتان برای مراجعه به یک روان‌شناس مقاومت کنید. حداقل عامل پیش‌نیاز برای اثربخشی زوج درمانی این است که هر دو شما بخواهید تا زندگی مشترکتان حفظ شود. دلایلی که زوج‌ها برای حفظ رابطه زناشویی دارند ممکن است با یکدیگر متفات باشد که اصلا ایرادی ندارد.

به‌عنوان مثال ممکن است افراد بخواهند به ‌دلایلی مثل حفظ اموال مشترکی که با هم برای به دست آوردن آن‌ها تلاش کرده‌اند یا علاقه به فرزندان خود برای حفظ رابطه‌شان تلاش کنند.

یکی از نکات مهمی که باید قبل از شروع زوج درمانی به خاطر داشته باشید این است که شما و همسرتان باید به یک اندازه خواستار نجات رابطه باشید. تلاش شما نیز باید متقابل باشد. اگر علاقه به حفظ زندگی مشترک یک طرفه باشد و یکی از زوج‌ها به این موضوع اهمیت چندانی ندهد، هیچ چیز درست نخواهد شد.

بنابراین اگر انگیزه کافی برای بهبود رابطه خود داشته باشید، احتمال نجات آن نیز بالاتر است. در این شرایط ممکن است شما و همسرتان احساسات هماهنگ و دلایل کافی را در آینده برای بهبود رابطه داشته باشید.

پس از بروز مشکل زیاد منتظر نمانید

بسیاری از افراد زمانی برای زوج درمانی اقدام می‌کنند که نارضایتی‌های اولیه از رابطه زناشویی تبدیل به مشکلات بزرگتری شده‌اند. انتظار بیش از حد برای مراجعه به درمانگر و نجات زندگی مشترک می‌تواند حکم مرگ را برای رابطه شما داشته باشد.

اگر مسائل به‌موقع و به‌درستی مورد توجه قرار نگیرند، تنها ممکن است بدتر شوند. به‌عنوان مثال اگر احساسات منفی مورد توجه قرار نگیرند یا پنهان شوند بعدا منفجر خواهند شد. بهتر است همیشه قبل از بدتر شدن اوضاع برای حل مشکلتان به یک مشاور آگاه مراجعه کنید.

گاهی هزینه برای زوج درمانی حتی اگر زیاد باشد، جلوی هزینه‌های روحی و مالی بیشتر را در آینده خواهد گرفت. پس اهمیت سرمایه‌گذاری برای شرکت در چنین جلساتی را دست‌کم نگیرید، چون آرامش نهایی شما و رابطه‌تان ارزش بی‌نهایت دارد.

رابطه شما لزوما با زوج درمانی حفظ نخواهد شد

یکی از مهم‌ترین نکات این است که باید بپذیرید زوج درمانی یک راه حل تضمینی برای حفظ زندگی مشترک نیست. واقعیت این است که برخی زوج‌هایی که با هم به روان‌شناس مراجعه می‌کنند، موفق به نجات رابطه خود نمی‌شوند.

در بعضی مواقعی افراد با زوج درمانی متوجه می‌شوند که بهتر است از یکدیگر جدا شوند. در موارد خاصی بهترین راه حل برای نجات رابطه پایان دادن به آن است.

زوج درمانی

با مشاور صادق باشید

در زمان مراجعه به روان شناس باید مشکلات و جزئیات رابطه‌تان را صادقانه با او در میان بگذارید. شما نباید ترسی از قضاوت شدن داشته باشید و بدون احساس گناه و شرم با مشاور صحبت کنید تا راه‌حل‌های او برایتان مفید باشد.

سخن نهایی

زوج درمانی یکی از خدمات بهداشت روانی است که به بسیاری از زوج‌ها برای بهبود زندگی مشترکشان کمک می‌کند. در بعضی مواقع زندگی می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد که باید برای رفع آن‌ها از راه‌ حل‌های درستی استفاده کرده و بتوانید به همسرتان تکیه کنید.

همه زوج‌ها صرف نظر از سطح درآمد، موقعیت جغرافیایی و شغلشان ممکن است با مشکل مواجه شوند. چیزی که ما را تعریف می‌کند این نیست که چند بار زمین می‌خوریم، بلکه این است که چند بار می‌توانیم بلند شویم و به مسیر خود ادامه دهیم. هیچ‌وقت از یاد نبرید توانایی ایستادن در برابر سختی‌ها ما را تبدیل به انسانی قوی می‌کند.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *