۷ چالش سلامت روان مادران مجرد که با آن روبرو می‌شوند

یک زن حتی زمانی که همسرش را کنار خود دارد، باز هم مسئولیت‌های سنگین در داخل و خارج از خانه او را با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کنند. حال فکر کنید سلامت روان مادران مجرد که حالا به عنوان پدر نیز وظایفی دارند، چگونه است.

زندگی یک مادر مجرد آسان نیست. بزرگ کردن کودک به تنهایی می‌تواند از نظر عاطفی خسته‌کننده باشد. تعجب آور نیست که بسیاری از مادران مجرد احتمالا در حین انجام مسئولیت‌های خود با مشکلات روانی مواجه شوند.

با در نظر گرفتن این موضوع بیایید درباره ۸ چالش سلامت روان مادران مجرد که تهدید جدی برای آن‌ها است، آشنا شویم.

۱. مشکلات مالی

از بدو تولد فرزند، رفع نیازهای مالی او از نظر خانه خوب، غذا، پوشاک، آموزش و سایر نیازها به عهده والدین می‌شود. بنابراین پس از طلاق یا از دست دادن شریک زندگی، مادران مجرد اغلب از نظر اقتصادی آسیب پذیر می شوند.

مشکلات مالی یک چالش سلامت روان مادران مجرد است. اکثر آن‌ها با وجود اینکه تمام وقت کار می‌کنند، برای ماندن در بالای سطح فقر در تلاش هستند.  نتیجه چنین شرایطی، ابتلای مادر مجرد به افسردگی است.

سلامت روان مادران مجرد

۲. درگیری مداوم با همسر سابق

اگر یک مادر مجرد هستید که از همسرش جدا شده است، این مشکل مربوط به شما است. درگیری مداوم با همسر سابق بر سر مشکلاتی که از زمان زندگی مشترک وجود داشته‌اند تا درگیری بر سر حضانت فرزند، همگی چالش های سلامت روان مادران مجرد را به وجود می‌آورند.

طلاق به حد کافی دشوار است زیرا یک زن حمایت عاطفی، روحی، جسمی و مالی خود را از دست داده و حالا قرار است به تنهایی و بدون حامی به زندگی خود ادامه دهد‌. درگیری با همسر سابق بر سر مسائب مختلف، بار اضافی روی دوش مادر مجرد است.

حتی اگر پای مشکلات سابق پیش کشیده نشود و حضانت فرزندان هم با مادر باشد، استرس و دلهره مادر در زمان‌هایی که قرار است فرزندان با پدرشان ملاقات کنند، بار روانی به همراه دارد. اگر پدر بچه‌ها ازدواج مجدد کرده باشد یا محل زندگی او به شهری دیگر منتقل شده باشد، این دلهره چنان هم بی‌جا نیست.

۳. خواب ناکافی

یک مادر مجرد برای تامین‌ نیازهای مالی خانواده اغلب از ساعت‌های اولیه صبح بیرون از خانه است و‌ زمانی که به خانه برمی‌گردد باید به امور فرزندان رسیدگی کند.

کسانی که فرزند کوچک در خانه دارند خوب می‌دانند که کارهای منزل درست باید در زمانی که بچه‌ها خواب هستند، انجام شود. بنابراین خواب ناکافی یک مشکل بزرگ برای مادران مجرد است.

۴. عدم وجود دوست و حمایت

یک چالش سلامت روان مادران مجرد هم می‌تواند این باشد که دوستان و خانواده‌شان در زمانی که بیشتر به آن‌ها نیاز دارند ازشان دور شوند و آن‌ها را بدون شانه‌ای برای تکیه رها کنند.

متأسفانه، این موقعیت‌ها باعث می‌شود که مادران مجرد ارتباط خود را با جامعه قطع کنند و باعث احساس انزوا و ناامیدی شوند. تنهایی عامل شناخته شده‌ای برای مشکلات سلامت روان است.

۵. قضاوت اطرافیان

کلیشه‌های زیادی در مورد مادران مجرد وجود دارد و افرادی که آن‌ها را قضاوت می‌کنند، در همه جا وجود دارند. از اعضای خانواده مثل پدر، مادر، خواهر و برادر گرفته تا فامیل درجه سه و چهار و بقال محل، به ه طریقی دوست دارند شما را قضاوت کنند.

این قضاوت‌ها ممکن است درباره شخصیت شما، شیوه فرزندپروری، شغل و حتی نحوه مدیریت خانه‌تان باشد. چه زمان زیادی را در خانه و برای خود و فرزندانتان وقت بگذارید و کمتر بیرون بروید و چه بیشتر وقت خود را بیرون از خانه بگذرانید، همیشه حرفی برای گفتن وجود دارد.

سلامت روان مادران مجرد

قضاوت‌های بی‌جا ممکن است باعث ایجاد حس بی‌کفایتی در مادران مجرد شود و این روی تمام جنبه‌های زندگی‌شان تاثیر بسیار بدی دارد‌.

مادران مجرد بخشی از جامعه هستند و به جای قضاوت نیاز به درک و حمایت دارند. اگر جزوی از این گروه هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما برای خود وقت بگذارید و برای مقابله با چالش‌های پیش رو، از مشاوره فردی در غرب تهران خانه مهر کمک بگیرید.

۶. عدم خود مراقبتی

واضح است که مادران مجرد بیش از حد روی برآورده کردن نیازهای فرزندان خود متمرکز می‌شوند و دیگر وقت کافی برای خود ندارند.

اگر آن‌ها در زمان زندگی با همسر خود تفریح داشتند یا می‌توانستند برای خود کمی وقت بگذارند، اکنون از آن شرایط محروم هستند.

حقیقت تلخ این است که مادران مجرد حتی زمان کافی برای رسیدگی به همه نیازهای خانواده خود را هم ندارند، چه رسد به نیازهای شخصی یا تفریح.

وقتی انسان‌ها نتوانند زمانی را به خود مراقبتی و کارهای شخصی خود اختصاص دهند، مقابله با چالش‌های زندگی روز به روز برایشان سخت‌تر می‌شود و این بار روانی بسیار زیادی دارد‌.

همچنین بخووانید: ۸ دلیل برای ازدواج با یک پدر مجرد

۷. تربیت فرزند

عوامل زیادی می‌تواند باعث ایجاد چالش‌های سلامت روان مادران مجرد در مقایسه با مادرانی که شرکای مسئولیت‌پذیری در کنار خود دارند، شود‌. آن‌ها باید بار کامل تربیت فرزندان خود را که شامل حمایت مالی و معنوی می‌شود به دوش بکشند.

تربیت فرزندان با وجود پدر در خانه کار بسیار دشواری است.چه رسد به اینکه مادر دست تنها باشد و بخواهد تمام بار این مسئولیت سنگین را به دوش بکشد.

سلامت روان مادران مجرد

سخن نهایی

مادر مجرد بودن اصلا کار آسانی نیست. بزرگ کردن فرزندان به تنهایی هم از نظر احساسی و هم از نظر جسمی با چالش‌های زیادی همراه است. البته جای تعجب نیست که اکثر مادران مجرد از مشکلات سلامت روانی رنج می برند.

استراتژی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای مراقبت از خود و سلامت روانتان از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که بعضی راهکارها برای موقعیت شما کارساز هستند و بعضی نه.

اگر راهکارهای شما به‌درستی جواب نمی‌دهند، به دنبال پشتیبانی یک مشاوره فردی در ستارخان‌ باشید.

مشاوره طلاق در غرب تهران خانه مهر در خدمت شما است تا بتوانید با زندگی مجردی پس از جدایی همراه با فرزندتان بهتر کنار بیایید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *