چگونه مراقب سلامت روان خود باشیم و زندگی را بهتر پیش ببریم

مراقبت از خود و بیشترین استفاده را از زندگی ‌کردن خیلی مهم است. اگر روانتان سالم باشد به این معنی نیست که شما مشکلاتی مربوط به سلامت روان ندارید. برخی از مردم آن را «سلامت احساسی» یا «تندرستی» می‌‌نامند.

محافظت از سلامت روحی به مراقبت از حال جسمی‌، شناخت نیاز‌های احساسی و معنوی، محکم کردن روابط و رسیدن به تعادل در بخش‌‌های مختلفی از زندگی می‌‌انجامد.

یک مثال ساده برای ملموس کردن این موضوع این است که در هواپیما همیشه به ما می‌‌گویند قبل از کمک به دیگری، اول ماسک اکسیژن خود را بر روی صورت بگذاریم. مراقبت از سلامت روان نیز به همین اندازه اهمیت دارد. تا بتوانیم هر روز استرسمان را کنترل کنیم و در کارمان اثرگذار باشیم.

حال پرسش اصلی این است که سلامت روان چیست؟ تعریف ساده آن، توانایی واکنش انعطاف‌پذیر و هدفمند به انواع تجارب زندگی است.

چرا از نظر روانی مهم است سالم باشیم؟

چون می‌توانیم:

  • بهترین عملکردمان را داشته باشید.
  • از عهده زندگی بر آییم.
  • نقش کاملی در خانواده، محل کار، اجتماع و جمع دوستان بازی کنیم.

تغییرات ساده در سبک زندگی نیاز به هزینه‌‌های سنگینی ندارد. پس چرا از امروز شروع نمی‌‌کنید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به چند راه برای مراقبت از سلامت روان اشاره کنیم.

1. در مورد احساسات خود صحبت کنید

صحبت در مورد احساسات به ما کمک می‌‌کند تا حال خوبمان را حفظ کنیم و در اوقات سخت زندگی با آن کنار بیاییم. حرف زدن در این مورد نشانه ضعف نیست. این روش در حفظ سلامت و هرآنچه می‌‌توانید برای سالم بودن انجام دهید، بسیار تاثیرگذار است.

با کسی که به او اعتماد دارید، در مورد احساسات یا مشکلاتتان صحبت کنید. نگه ‌داشتن این احساسات حالتان را بدتر می‌‌کند.

2. فعال بمانید

ورزش منظم، اعتماد به‌نفس، تمرکز، خواب و حس خوب را افزایش می‌‌دهد. تمرین به‌ سلامت مغز و دیگر اعضای حیاتی بدن کمک می‌‌کند که این خود یک منفعت قابل ‌توجه از مراقبت از سلامت روان است.

ورزش ‌کردن فقط به معنی رفتن به باشگاه بدنسازی نیست. پیاده‌‌روی در پارک، باغبانی یا انجام‌ دادن کار‌های خانه هم به فعال ‌بودن شما کمک می‌‌کند.

سلامت روان

3. غذای سالم بخورید

مغز به ترکیبی از مواد غذایی برای سالم بودن و عملکرد بهتر، درست مانند سایر اعضای بدن نیاز دارد. رژیم غذایی‌ مورد نیاز به منظور داشتن بدنی سالم برای سلامت روان امری حیاتی است.

رابطه قوی‌ بین چیزی که می‌‌خوریم با احساسی که داریم وجود دارد. به‌‌عنوان ‌مثال، کافئین و شکر تاثیر آنی می‌‌گذارند. اما غذا اثرات بلند مدتی روی سلامت روان دارد.

ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم و متعادل

رژیم غذایی سالم شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • مقادیر متفاوتی از انواع میوه و سبزی
  • غلات و نان‌‌های سبوس‌‌دار
  • آجیل و دانه‌‌های روغنی
  • لبنیات
  • ماهی
  • آب فراوان

حداقل سه وعده غذایی در روز بخورید و آب فراوان بنوشید. مصرف نوشیدنی‌‌های با کافئین بالا و شکر زیاد را به حداقل برسانید و از نوشیدن مقادیر زیاد الکل پرهیز کنید‌.

4. حد و مرز تعیین کنید

چارچوب گذاشتن بخش خیلی مهمی‌ از شکل‌‌گیری هویت یک فرد و قسمت حیاتی‌ از سلامت روان و تندرستی انسان است.

اشکالی ندارد اگر به کار‌‌هایی که دوست ندارید یا مایل به انجام آن‌ها نیستید، نه بگویید. این کار شامل بررسی ایمیل‌‌ها در شب، شرکت نکردن در بعضی دورهمی‌‌‌ها یا جواب ندادن به تماس‌‌ها در ساعت‌‌های مشخصی از روز، است.

سلامت روان

4. عاقلانه بنوشید

ما اغلب الکل مصرف می‌‌کنیم تا حالمان تغییر کند. برخی از مردم برای مقابله با ترس یا تنهایی الکل می‌‌نوشند. اما تاثیر آن موقت است.

وقتی که اثر الکل از بین می‌‌رود حال شما به دلیل تاثیری که الکل روی مغز و بدن گذاشته است، از قبل هم بدتر می‌‌شود. مصرف نوشیدنی‌‌های الکلی راه حل خوبی برای مواجه با احساسات و موقعیت‌‌های سخت نیست.

5. در دسترس باشید

هیچ چیزی بهتر از مکالمه حضوری با بقیه نیست اما این موضوع همیشه ممکن نیست. می‌‌توانید با تماس گرفتن، گذاشتن یادداشت یا آنلاین چت کردن، راه ارتباطی را باز بگذارید. این برای سلامت روان شما خوب است.

6. کمک بخواهید

ما ابر انسان نیستیم. گاهی از این‌که اوضاع به شکلی که در نظر داشتیم پیش نرفته است یا دقیقا نمی‌دانیم چه احساسی داریم، خسته و درمانده می‌‌شویم.

اگر شرایط از حد تحملتان بالاتر رفت و احساس کردید که از پس آن بر نمی‌‌آیید، درخواست کمک کنید. خانواده و دوستانتان ممکن است کمک مفیدی به شما کنند یا حتی یک گوش شنوا برایتان باشند.

7. استراحت کنید

عوض‌ کردن حال و هوا با رفتن به مکان‌‌های جدید و مناظر طبیعی برای سلامت روان بسیار مفید است. ممکن است فقط پنج دقیقه از زمانتان را هنگام تمیز کردن آشپزخانه، صرف نا‌هار در سرکار یا آخر هفته برای کشف چیز‌های جدید، بگیرد. چند دقیقه برای کاهش استرس شما کافی است. به خود کمی‌ مجال برای تنها بودن بدهید.

سلامت روان

8. کاری که در آن مهارت دارید انجام دهید

به انجام چه کاری علاقه دارید؟ چه فعالیت‌‌هایی شما را از خود بیخود می‌‌کند؟ درگذشته چه چیزی را دوست داشتید امتحان کنید؟

لذت بردن از کاری که انجام می‌‌دهید، استرس را به‌‌شدت کاهش می‌‌دهد. پرداختن به سرگرمی که در آن مهارت دارید، بسیار لذت‌بخش است. اگر این فعالیت با دستیابی به چیزی که اعتماد به‌نفس شما را بالا ببرد همراه باشد، به‌مراتب مفید‌تر خواهد بود.

9. آن کسی را که هستید بپذیرید

همه ما باهم متفاوت هستیم و هر کدام خصوصیات منحصر به‌فردی داریم. اگر خودمان را همان‌طور که هستیم بپذیریم، این موضوع از این‌که آرزو داشتیم جای کسی دیگری باشیم، بهتر است. پذیرش خود به تنهایی سلامت روانی فرد را بهبود می‌‌بخشد.

احساس خوب داشتن در مورد خود، اعتماد به‌نفس را افزایش می‌‌دهد تا برای شروع مهارت‌‌های جدید، رفتن به مکان‌‌های تازه و دوست پیداکردن عملکرد بهتری داشته باشیم. عزت ‌نفس بالا در زمان‌‌های سخت زندگی به یاری ما می‌‌آید.

 10. به دیگران اهمیت دهید

دوستان به‌‌شدت با‌ارزش هستند. ما هر زمان که بتوانیم به یکدیگر کمک می‌‌کنیم، پس این یک جاده دوطرفه است و حمایت کردن از آن‌ها به شما هم کمک خواهد کرد. مهربانی به دیگران بخش مهمی‌ از حفظ روابط با افراد نزدیکمان است. این کار می‌‌تواند شما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

سخن نهایی

اگر این راهکار‌ها مفید نبودند، دچار اضطراب طاقت‌‌فرسایی شده بودید یا به افسردگی مبتلا شدید، حتما در نظر داشته باشید که به یک روانپزشک یا پزشک عمومی‌ مراجعه کنید. در هر صورت به سلامت روان خود اهمیت زیادی دهید. با راهکارهای درست و منابع مناسب می‌‌توانید از خودتان مراقبت کنید و شخص متفاوتی در کنار اطرافیانتان باشید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *