سکس تراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

سکس تراپی شاخه‌ای از روان درمانی است که طی آن زوج‌ها با ‌همدیگر یا به‌صورت فردی، در جلسات مخصوص آن شرکت می‌کنند. افراد به دلایل مختلفی مانند اختلال در عملکرد جنسی یا عدم برقراری رابطه جنسی، سراغ سکس‌تراپیست می‌روند. برای شناخت بیشتر و آشنایی با تکنیک‌های مورد استفاده در این روش درمانی، تا انتها با ما همراه باشید.

سکس تراپی چیست؟

سکس تراپی، نوعی مشاوره بر پایه گفتگو است و به‌صورتی طراحی شده که عوامل پزشکی، روانی، شخصی یا بین فردی‌ را که بر رابطه جنسی تاثیر می‌گذارد، بررسی کند. هدف از این راهکار درمانی، کمک به افراد برای عبور از چالش‌های فیزیکی و عاطفی و داشتن یک رابطه و زندگی جنسی رضایت‌بخش است. سکس تراپی

انواع سکس تراپی

یک سکس‌تراپیست ممکن است از روش‌های زیر کمک بگیرد:

گفتار درمانی

گفتار درمانی روش اولیه سکس‌تراپی است. در این بخش، زوج‌ها می‌توانند روی مهارت‌های روابط عمومی خود کار کنند، نکات مهمی را که در مورد رابطه جنسی‌شان در گذشته کشف کرده‌اند توضیح داده و حتی دانش خود را در مورد آموزه‌های جنسی گسترش دهند.

تمرکز حسی

نوع رفتار سکس درمانی است که جزئیات رابطه زوج‌ها را بررسی می‌کند و سپس تمرین‌های بهبود رفتار کاملی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. این تمرین‌ها شامل تکالیفی هستند که زوج‌ها را وادار می‌کند تا روی تعاملات فیزیکی دیگر، به جز رابطه جنسی که از آن لذت می‌برند، تمرکز کنند. در این روش درمان از زوج‌ها خواسته می‌شود تا هر گونه عمل جنسی که زمینه اضطراب را فراهم می‌کند، برای مدتی کنار بگذارند. هدف اصلی، پیدا کردن نقات قوت و تاثیر گذار بر رابطه جنسی و حل مشکلات گذشته است.

تکنیک‌ها

  1. شناسایی کامل خواسته افراد یا زوج‌ها از رابطه
  2. دریافت جزئیات رابطه زوج‌ها و آن‌چه که بین آن‌ها اتفاق می‌افتد.
  3. پرداختن به این امر که هر فرد چه چیزی را رضایت‌بخش می‌داند و چگونه می‌تواند این موارد را در طول رابطه جنسی در ذهن خود داشته باشد.
جلسه‌های درمان می‌توانند به‌صورت فردی هم انجام شوند. برای برخی افراد، سکس تراپی انفرادی جهت رفع تنش‌ها مفید است. برای دیگران، حضور هر دو نفر در طول درمان به بهبود رضایت و ایجاد ارتباط قوی‌تر کمک می‌کند. همچنین درمانگر می‌تواند پانزده دقیقه از وقت جلسه درمان را به دیدن هر یک از افراد به‌صورت جداگانه و پانزده دقیقه بعدی را به دیدن آن‌ها در کنار هم اختصاص دهد.

سکس تراپی چگونه به افراد کمک می‌کند

  • کمک از یک متخصص در این زمینه به افراد کمک می‌کند تا بر موانع ذهنی یا احساسی که آن‌ها را از لذت بردن از رابطه جنسی با شریک زندگیشان باز می‌دارد، غلبه کنند. همچنین می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا جلوی نگرانی‌های فیزیکی و عاطفی حین رابطه جنسی را بگیرند.
  • سکس تراپی از طریق پرداختن به اختلاف در تمایلات و اختلال در عملکرد جنسی به افراد کمک می‌کند. این اختلال‌ها شامل درد در هنگام رابطه جنسی، انزال زودرس، اختلال نعوظ و نداشتن میل جنسی و موارد دیگر هستند. مشکلات میل جنسی و تحریک شدن بیشتر با نگرش‌های روان‌شناختی زمینه‌ای سروکار دارند.
  • بسیاری از شرکت‌های دارویی، داروهایی را در راستای کمک به مردان برای مقابله با مشکلات جنسی ارائه می‌کنند. این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از علت‌های اصلی این اختلال‌ها ناشی از رفتارهای روانی اجتماعی مانند سوء مصرف مواد یا افسردگی و اضطراب است.
این روش درمانی به زوج‌ها کمک می‌کند تا به شناسایی رفتارهای اساسی که ممکن است بر زندگی جنسی آنها تاثیر بگذارند، بپردازند.

مزایای سکس تراپی

این روش درمانی به طیف وسیعی از مسائل مربوط به رابطه کمک می‌کند. همچنین بر دیدگاه ذهنی کلی افرادی که تحت درمان هستند، تاثیر مثبت می‌گذارد. بعضی از مزایای آن شامل موارد زیر می‌شوند:
  • فراهم کردن شرایط ایجاد صمیمیت عاطفی بین زوج‌ها و بیشتر شدن احساس رضایت از رابطه
  • ایجاد درک واقع‌بینانه از رابطه جنسی و لذت بردن از آن
  • شناسایی و رسیدگی به علل زمینه‌ای مشکلات جنسی
  • کمک به رشد زوج‌ها و حفظ رابطه آن‌ها

چه افرادی به این روش درمانی نیاز دارند؟

شاید بپرسید چطور بفهمید جای استفاده از نوع دیگری از تراپی، نیاز به کمک گرفتن از یک سکس تراپیست دارید؟ پاسخ این است که باید بدانید در حال حاضر چه بخش‌هایی از زندگیتان بیشتر تحت تاثیر مشکلاتتان قرار گرفته است. اگر کیفیت زندگی و سلامت عاطفیتان به‌شدت تحت تاثیر اختلال عملکرد جنسی شما قرار گرفته، بهتر است به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

مواردی که باید پیش از مراجعه به سکس‌تراپیست در نظر گرفت

زمان کمک گرفتن از یک متخصص سکس تراپی به نکات زیر دقت کنید: سکس تراپی

سازگاری

درمانگران منحصر ‌به‌فرد هستند. درمان موفقیت آمیز تا حد زیادی به این بستگی دارد که چقدر با درمانگر خود ارتباط برقرار می‌کنید و چقدر به او اعتماد دارید. اگر با یک درمانگر احساس راحتی نمی‌کنید، دنبال فرد دیگری باشید.

نحوه شرکت در جلسات

هنگام تصمیم گیری در مورد مشاوره با یک سکس تراپیست، مهم است که به خاطر داشته باشید محل کار درمانگر شما کجا است و آیا به‌راحتی می‌توانید به آن‌جا رفت و آمد کنید یا نه. برخی از درمانگران جلسه‌های درمان از راه دور را نیز ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید در خانه با آن‌ها به صورت آنلاین ملاقات کنید. مطمئن شوید که دسترسی به مطب درمانگر برایتان راحت است. در غیر این صورت ممکن است بهانه‌هایی را برای نرفتن بتراشید.

طرح درمان

طی اولین ملاقات، درمانگر شما احتمالا یک برنامه درمانی اولیه را برایتان شرح خواهد داد. برای بیشتر افراد و زوج‌ها، چندین جلسه درمان مورد نیاز است. در آخر هنگامی که درمان تاثیر به‌سزایی بر مراجعان گذاشت و درمانگر مطمئن شد که می‌توانند از پس چالش‌ها و مشکلات در آینده بر بیایند، جلسه‌های درمان را ادامه نمی‌دهد.

چه انتظارهایی باید داشت

صحبت در مورد زندگی جنسی با یک فرد غریبه ممکن است کمی ناخوشایند باشد. درمانگر این موضوع را پیش‌بینی کرده و درمان را با سوالات ساده برای آشنایی بیشتر با شما شروع می‌کند. سکس تراپیست در مورد مسائل زیر از شما سوالاتی را می‌پرسد:
  • سلامت جسمی
  • آموزش‌های جنسی
  • پیشینه شما از رابطه جنسی
  • باورها و عقاید شما در مورد رابطه جنسی
  • چالش‌های خاص مربوط به رابطه جنسی
سکس تراپی

سخن نهایی

یک زندگی جنسی رضایت‌بخش بنا به دلایل زیادی برای سلامتی فرد ضروری است. با این‌حال، برای برخی از افراد، رابطه جنسی به منبع اضطراب و نگرانی تبدیل می‌شود. سکس تراپی یک رویکرد یکپارچه برای درمان و حذف چالش‌های اساسی بر سر راه زوج‌ها است. همچنین به آن‌ها برای داشتن روابط جنسی سالم و لذت‌بخش کمک می‌کند.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *