طلاق توافقی چیست و چه مراحلی دارد؟

امروزه در دادگاه‌های خانواده پرونده‌های زیادی در زمینه طلاق و امور مرتبط به آن شکل می‌‌گیرد. یکی از روش‌های متداولی که زوجین هنگام جدایی به آن روی می‌آورند، طلاق توافقی است. در این مقاله برای شما مراحل انجام آن را شرح می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

طلاق توافقی

طلاق آخرین راه برای پایان دادن به زندگی مشترک، اختلاف‌ها و مشکلات جدی است و طلاق توافقی ساده‌ترین نوع آن محسوب می‌شود. در این نوع طلاق، زن و شوهر با اختیار و انتخاب خودشان برای جدایی اقدام می‌کنند و قبل از آن در مورد تمامی مسائل از جمله مهریه، نفقه و حضانت فرزندان به توافق می‌رسند.

سپس با مراجعه به دادگاه، گواهی عدم امکان سازش برای مواردی که زوجین توافق کرده‌اند و دادگاه نیز آن‌ها را تائید می‌کند، صادر می‌شود.

طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

مطابق قانون حمایت از خانواده، در طلاق توافقی نیازی به مراجعه به دادگاه برای داوری وجود ندارد. بر خلاف سایر موارد طلاق که در آن‌ها زوجین باید به دادگاه خانواده بروند و قاضی رای نهایی را صادر می‌کند.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که برای انجام این نوع طلاق باید چه مراحلی را طی کرد؟ و چه‌کاری را انجام داد؟ به ترتیب در زیر مراحل طلاق توافقی را توضیح دادیم.

1- مراجعه به مراکز مشاوره

اولین قدم مطابق آخرین تغییرات صورت گرفته در استان تهران و نیز سایر استان‌ها، مراجعه به سیستم نوبت دهی برای ثبت اطلاعات اولیه زوج‌ها در آن است. سپس آن‌ها باید با انتخاب روز و ساعت مورد نظر برای مشاوره، به مشاوره خانواده و مراکز غربالگری مراجعه کنند و گواهی عدم انصراف از طلاق را بعد از انجام مشاوره‌های مربوط بگیرند.

2- تنظیم و ثبت دادخواست طلاق

زوجین یا وکلای آن‌ها پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را ثبت کنند. دادخواست ثبت شده از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای رسیدگی به دادگاه مربوطه ارسال می‌شود.

پس از آن باید منتظر صدور ابلاغیه و زمان حضور در دادگاه بود که از طریق پیامک به زوجین اطلاع رسانی می‌شود.

3- حضور در جلسه رسیدگی

در این مرحله باید زوجین یا وکیل آن‌ها، به همراه مدارک در تاریخ مشخص شده در ابلاغیه در دادگاه حضور یابند.

4- مشاوره در دادگاه

پس از طی مراحل بالا، زوجین یا وکیل آن‌ها باید با مراجعه به واحد مشاوره در دادگاه خانواده، برای مشاوره حضور یابند. مشاور در ابتدا زوجین را به سازش دعوت می‌کند.

اگر زوجین از طلاق منصرف نشده و بر اجرای آن اتفاق نظر داشته باشند، مشاور خانواده با بررسی دلایل موجود در مورد جدایی نظر خود را می‌دهد. در صورت تایید آن توسط مشاور و با امضای طرفین، توافقنامه تکمیل خواهد شد و آن را برای انجام مراحل بعدی به زوجین می‌دهند تا در جلسه دادگاه ارائه شود.

طلاق توافقی

این توافقنامه شامل موارد ذکر شده زیر است:

  • توافق در مورد مهریه و نفقه
  • اجرت المثل
  • حضانت فرزندان در صورت وجود
  • جهیزیه
  • تاریخ ملاقات با فرزند و نحوه آن
  • نحوه پرداخت نفقه فرزند و مقدار آن
  • توافق در مورد سایر حقوق مالی و غیر مالی زوجین

5- احراز بارداری یا بادار نبودن زوجه

برای صدور گواهی عدم امکان سازش در دادگاه، احراز باردار بودن یا نبودن زوجه الزامی است که تعیین آن از طریق مراحل زیر امکان‌پذیر است.

انجام آزمایش

زوجه باید با مراجعه به آزمایشگاه گواهی عدم بارداری خود را بگیرد و در جلسه دادگاه ارائه کند. پس از آن با صدور گواهی عدم امکان سازش از طریق دادگاه، زوجین باید به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کرده و برای انجام طلاق توافقی اقدام کنند.

اقرار زوجه

در صورت اقرار زوجه به عدم بارداری، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند اما ارائه نتیجه آزمایش برای اجرای صیغه طلاق ضرورت دارد.

تایید زوجین بر وجود جنین

اگر زوجین وجود جنین را تایید کنند، در این صورت موضوع در گواهی عدم امکان سازش نیز مطرح می‌شود.

البته دو نکته زیر را نیز در نظر بگیرید

  • در صورتی به ارائه گواهی عدم بارداری و اقرار زوجه نیاز است که زوجه باکره باشد. بنابراین او باید طبق معرفی نامه دادگاه با مراجعه به پزشکی قانونی، گواهی سلامت بکارت خود را که به معنای تایید دوشیزه بودنش است، دریافت کرده و در دادگاه ارائه کند. با داشتن این گواهی زوجین می‌توانند برای حذف نام همسرشان از شناسنامه اقدام کرده و شناسنامه سفید را دریافت کنند.
  • همچنین وقتی زوجه یائسه باشد، به ارائه گواهی عدم بارداری نیازی نیست.

طلاق توافقی

6- مراجعه و حضور مجدد در دادگاه

با انجام مراحل قبل و مراجعه مجدد به دادگاه، تمامی مدارک مانند محتویات پرونده، نظر مشاور و توافقنامه بین زوجین بررسی شده و در نهایت رای نهایی، یعنی گواهی عدم امکان سازش، صادر می‌شود.

7- مراجعه به دفاتر رسمی طلاق

پس از صدور رای طلاق توافقی، زوجین به مدت 3 ماه فرصت دارند تا به دفاتر ثبت طلاق بروند و طلاق خود را ثبت و اجرا کنند. البته این نکته قابل ذکر است که زوجین باید در دفترخانه حضور داشته باشند و نبود یکی از آن‌ها مانع انجام طلاق است.

 

شرایط طلاق توافقی برای ایرانیان خارج از کشور

اگر زوجین یا یکی از آن‌ها در خارج از ایران سکونت داشته باشند، می‌توانند از طریق وکلای خود مراحل انجام طلاق توافقی را پیش ببرند. برای این کار می‌توانند از طریق روش‌های زیر اقدام کنند.

1- در این روش ابتدا باید در سامانه میخک اکانت ایجاد کرده و ثبت نام کنند. سپس اطلاعات خود، محل سکونت و شماره تماسشان را وارد کنند. در نهایت پس از احراز هویت از طریق سفارت، وکیل شما می‌تواند با داشتن وکالت نامه برای انجام طلاق اقدام کند.

2- در روش دوم برای احراز هویت می‌توانید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و اطلاعات خود را ثبت کنید. البته در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که یک سیم کارت فعال در ایران داشته باشید. پس از احراز هویت وکیل شما کار طلاق را انجام می‌دهد.

سخن نهایی

جدایی سرنوشت تلخی برای ازدواج افراد است اما گاهی چاره‌ دیگری وجود ندارد. طلاق توافقی به افراد کمک می‌کند بدون کشمکش از یکدیگر جدا شوند. در مطلب بالا مراحل آن را توضیح دادیم.

گرچه توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم به جدایی، از خدمات مشاوره خانواده در غرب تهران خانه مهر استفاده کنید. همیشه جایی برای برگشت و امید وجود دارد.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *