عوامل پیش بینی کننده طلاق: چطور احتمال جدایی خود را حدس بزنیم

روابط، از جمله ازدواج، ماهیت پیچیده‌ای دارند و مسائل گوناگون مانند مشکلات مالی، خیانت، بی‌احترامی و… می‌توانند پایه و اساس آن را سست کنند یا برهم بزنند. از طرفی دیر اقدام کردن برای مقابله با آن‌ها، می‌تواند نتیجه تلخی مانند طلاق را به همراه داشته باشد. هیچکس نمی‌تواند به‌طور 100 درصد بگوید که یک ازدواج درحال فروپاشی است و به‌زودی به جدایی ختم می‌شود. اما دانشمندان علوم اجتماعی طی تحقیقاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند که عوامل پیش بینی کننده طلاق چندان هم غیر‌ممکن نیست.

زیرا این دسته از زوج‌ها یک‌سری خصوصیات مشترکی دارند که با کمی دقت، قابل تشخیص هستند. این ویژگی‌ها معمولا در نحوه دعوا کردن، توصیف رابطه خود، سطح تحصیلات و وضعیت شغلی زوجین خلاصه می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا عوامل پیش ‌بینی کننده طلاق را شرح دهیم و به معرفی آن‌ها بپردازیم.

مهم‌ترین عوامل پیش بینی کننده طلاق

در قدم اول سوال اصلی این است که دانستن چه چیز‌هایی از طلاق جلوگیری می‌کند. ما برای پاسخ به این سوال، چهار عامل پیش‌بینی کننده طلاق را گردآوری کرده‌ایم و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. در نوجوانی یا بعد از 32 سالگی ازدواج کردن

بهترین زمان برای ازدواج وقتی است که آمادگی کامل دارید و فردی را پیدا کردید که می‌توانید یک عمر با او زندگی کنید. پس عجله نداشته باشید یا خودتان را مجبور به این کار نکنید. به خودتان زمان دهید و در موقع مناسب دست به‌کار شوید.

با این‌حال، تحقیقات نشان می‌دهند زوج‌هایی که در سنین نوجوانی یا در اواسط دهه 30 زندگی‌شان و بعد از آن ازدواج می‌کنند، نسبت به افراد در اواخر دهه 20 و اوایل 30 سالگی زندگی خود، بیشتر در معرض طلاق هستند. این خطر به‌ویژه برای زوج‌های نوجوان زیاد‌تر است.

طی تحقیقات انجام شده در مورد عوامل پیش بینی کننده طلاق، مشخص شد که اگر کسی بعد از 32 سالگی ازدواج کند، احتمال طلاقش حدود 5 درصد افزایش می‌یابد. دانشمندان می‌گویند تقریبا برای همه، بهترین زمان برای بر‌تن کردن رخت عروسی اواخر دهه بیست سالگی است.

نتایج دیگری که از این مطالعه به‌دست آمد این بود که احتمال طلاق در بین زوج‌هایی که اختلاف سنی زیادی دارند، بیشتر از سایرین است.

یکی از اصلی ترین راه‌های جلوگیری از طلاق رفتن به مراکز مشاوره است. شما می‌توانید با مراجعه به مشاوران ازدواج خانه مهر در منطقه صادقیه برای رفع مشکلات زندگی خود و جلوگیری از طلاق، درخواست کمک کنید.

عوامل پیش بینی کننده طلاق

2. همسری که شغل ثابت ندارد

تحقیقی از دانشگاه هاروارد در مورد عوامل پیش بینی کننده طلاق نشان داد که مسائل مالی به‌خودی خود عامل جدایی نیستند. بلکه تقسیم کار زوجین است که روی افزایش احتمال طلاق تاثیر مستقیم دارد.

در زوج‌هایی که مرد شغل تمام وقت ندارد، بر خطر طلاق 3.3 درصد افزوده می‌شود. در‌حالی که این رقم میان زوج‌های دیگر که مرد خانواده شغل ثابت دارد، 2.5 درصد بود.

با ‌این‌حال، وضعیت شغلی زن خانواده تاثیر چندانی بر افزایش احتمال طلاق نداشت. محققان به این نتیجه رسیدند که کلیشه و باور غلط «نان آور خانه مرد است» هنوز زنده و پا‌برجا است و بر ثبات زندگی زناشویی بسیاری از خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد.

3. دیپلم نداشتن

یکی از عوامل پیش بینی کننده طلاق، ترک تحصیل یا نداشتن حداقل دیپلم است. شاید منصفانه به‌نظر نرسد که زوج‌‌هایی که مدرسه خود را کامل کردند و زمان بیشتری را در مدرسه گذراندند، احتمال طلاق در آن‌ها کمتر از سایرین است. اما این چیزی است که تحقیقات نشان می‌دهد.

شانس جدایی برای افراد تحصیل کرده، کمتر بود. به‌طوری که ازدواج بیش از نیمی از زوجینی که دبیرستان را به پایان نرسانده بودند در مقایسه با تقریبا 30 درصد از افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، به طلاق منجر شد.

این موضوع ممکن است با این واقعیت مرتبط باشد که افراد با سطح تحصیلات پایین درآمد کمتر و در نتیجه زندگی پراسترسی را دارند.

4. تحقیر شریک زندگی خود

جان گاتمن روانشناس مشهور دانشگاه واشنگتن درباره عوامل پیش بینی کننده طلاق می‌گوید: «بعضی از رفتار‌های موجود در یک رابطه شباهت به «چهار سوار آخرالزمان» دارد. زیرا این‌ها طلاق را با دقت بسیار زیادی پیش‌بینی می‌کنند.» این رفتار‌ها عبارت هستند از:

تحقیر

یعنی شریک زندگی‌تان را با دید تحقیر ببینید و خود را بالا‌تر از او بدانید. گاتمن این رفتار را «بوسه مرگ» برای یک رابطه می‌نامد.

انتقاد

انتقاد در رابطه یعنی یک رفتار را به جمله‌ای درباره شخصیت همسرتان تبدیل کنید. تعمیم دادن یک رفتار به کل شخصیت شریک زندگی خود رفتار مخربی است که به ازدواجتان آسیب جدی می‌زند.

عوامل پیش بینی کننده طلاق

حالت تدافعی گرفتن

یعنی در شرایط سخت نقش قربانی را بازی کنید و تقصیر را گردن همسرتان بیندازید.

سنگ اندازی

سنگ اندازی در رابطه یعنی مسدود کردن گفتگو به‌طوری که یکی از طرفین مکالمه دور شود یا سکوت کند. معمولا افرادی که از روش سنگ اندازی استفاده می‌کنند، وانمود می‌کنند که سرشان شلوغ است و خودشان را از همه چیز کنار می‌کشند، انگار که نامرئی شده‌اند.

گاتمن توضیح می‌دهد که این نوع رفتار معمولا با ضربان قلب بالای 100 بار در دقیقه همراه است. این علائم شبیه به علائمی است که فرد در شرایط جنگ یا پرواز تجربه می‌کند و علت آن ترشح هورمون‌های استرس است.

طرفی که این رفتار را نشان می‌دهد سعی می‎کند با حفظ آرامش خود را خونسرد نشان دهد، در‌ صورتی که از درون پر‌ از خشم و ناراحتی است.

سنگ اندازی باعث مختل کردن ارتباط می‌شود و از عوامل پیش بینی کننده طلاق است. از طرفی زمانی رخ می‌دهد که یکی از زوجین دیگر چیزی برایش اهمیت نداشته باشد و مطمئن است که نمی‌تواند با همسرش یک مکالمه درست داشته باشد.

عوامل پیش بینی کننده طلاق

سخن نهایی

ما در این مطلب به بررسی عوامل پیش بینی کننده طلاق از دیدگاه علمی پرداختیم. اگر هر یک از نشانه‌های گفته شده را در رابطه خود می‌بینید، پیش از تصمیم عجولانه سریعا به مشاور مراجعه کنید. اکثر مشکلات اگر زود تشخیص داده شوند، قابل حل هستند. در این راه می‌توانید از مشاوران ازدواج خانه مهر در ستارخان کمک بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *