اهمیت مشاوره برای کودکان و نوجوانان: چرا باید آن را جدی گرفت؟

هم‌زمان با رشد، تغییرات در کودکان و نوجوان شروع می‌شوند. آن‌ها یاد می‌گیرند چگونه با دیگران در تعامل باشند و احساسات خود را بروز دهند. با این‌حال، بعضی احساسات یا رفتارها می‌تواند منجر به شکل‌گیری مشکلات بزرگتری در سلامت کلی کودک و نوجوان شود. وقتی مسائل ضروری با روش‌های موثر آموزش داده شوند، اغلب تاثیر مثبتی بر زندگی کودک و نوجوان می‌گذارند در اینجا مشاوره برای کودکان و نوجوانان اهمیت میابد.

در ادامه برای بررسی بیشتر چالش‌های پیش روی کودکان و نوجوانان و همچنین دلایل نیاز آن‌ها به مشاوره، با ما همراه باشید.

چگونه از نیاز کودک و نوجوان به مشاوره آگاه شویم؟

تقریبا از هر پنج کودک یک نفر با اختلال‌های روانی سروکار دارد. درک مسائل سلامت روان کودک می‌تواند به شما یاد بدهد که چگونه به فرزندتان کمک کنید. همچنین یادگیری بعضی از مهارت‌ها به شما امکان می‌دهد که با فرزند خود تعامل موثرتری داشته باشید.

برگزاری جلسات درمانی با یک مشاور می‌تواند به شما در یادگیری این مهارت‌های ضروری کمک کند. مکان مشاوره، فضای امن کودکان و نوجوانان برای پردازش افکار و احساساتشان است.

مشاوران در چه مواردی به کودک و نوجوان کمک می‌کنند؟

مشاوران برای کمک به انواع مشکلات و موقعیت‌ها اعم از مشکلات خانوادگی، کشمکش در مدرسه، مورد زورگویی دیگر دانش‌آموزان واقع شدن، مشکلات سلامت و … آموزش دیده‌اند.

همچنین آن‌ها می‌توانند در رابطه با کنترل احساساتی مانند غم، خشم، استرس و نگرانی و عزت ‌نفس پایین کمک کنند. بیش‌فعالی، افسردگی، وسواس فکری، اختلالات اشتها، خودآزاری و رفتار‌های مخرب نیز در حیطه کاری مشاوران است.

اهمیت مشاوره برای کودکان و نوجوانان چرا باید آن را جدی گرفت؟

چرا کودکان و نوجوانان به مشاوره نیاز دارند؟

هنگامی که کودک و نوجوان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که به‌تنهایی نمی‌تواند با آن‌ها کنار بیاید و وقتی تلاش او با رفتارش تداخل داشته باشد، ممکن است به کمک مشاور نیاز داشته باشد.

گاهی تمام اعضای خانواده می‌توانند از جلسات مشاوره بهره‌مند شوند. این جلسات به آن‌ها کمک می‌کند تا باهم ارتباط برقرار کنند و بیشتر با روحیات یکدیگر آشنا شوند.

روش درمان چگونه است؟

در طول مشاوره، کودک از راه تجربه شروع به یادگیری می‌کند. بچه‌های کوچکتر با خانواده بازی می‌کنند و به ساخت چیزهای جدید می‌پردازند. درمانگران از بچه‌های بزرگتر تمرین‌هایی را می‌خواهند که بر یادگیری مهارت‌های خاص تمرکز دارد. آن‌ها در مورد احساسات و روش حل مشکلات صحبت می‌کنند.

مشاوران هنگام آموزش این مهارت‌ها خواستار تایید کودک هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند. مشاور به ایجاد اعتماد به نفس و تعیین نقاط قوت کودک و نوجوان کمک می‌کند. جلسات مشاوره می‌تواند عادات و الگوهای فکری سالم ایجاد کند.

یک درمانگر با کودک همراه با خانواده یا به‌صورت فردی ملاقات می‌کند. همه چیز به سن و بلوغ فکری کودک بستگی دارد. در مواقع لزوم مشاور با والدین به‌تنهایی ملاقات می‌کند تا نکاتی را در مورد چگونگی کمک به فرزندشان خارج از جلسات درمانی ارائه دهد.

اهمیت مشاوره برای کودکان و نوجوانان چرا باید آن را جدی گرفت؟

در جلسه‌های مشاوره چه اتفاقی می‌افتد

در ابتدا مشاور با شما و فرزندتان ملاقات می‌کند تا به گفتگو بپردازید و شما را بشناسد. او سوالاتی می‌پرسد و به پاسخ‌های شما گوش می‌دهد. این روش به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد فرزند شما، خانواده‌تان و این‌که مشکلات شما از کجا سرچشمه می‌گیرد، اطلاعات کسب کنند.

پس از آن، فرزند شما به جلسات درمانی بیشتری ادامه می‌دهد. در طول این ملاقات‌ها، فرزندتان به انجام کارهای زیر می‌پردازد:

گفتگو

صحبت کردن در مورد مشکلات راهی سالم برای حل آن‌ها است. وقتی فرزند شما به‌جای واکنش نشان دادن به احساساتش در موردشان صحبت کند، در آینده به شیوه‌ای مناسب‌تر با آن‌ها کنار می‌آید. وقتی یک درمانگر به کودک گوش می‌دهد تا احساس او را بفهمد، بچه‌ها با علاقه بیشتری با او ارتباط برقرار می‌کنند.

حل تمرین

مشاوران از تمرین برای آموزش درک احساسات و روش کنار آمدن با آن‌ها استفاده می‌کنند. مشاور ممکن است از کودک بخواهد نقاشی بکشد یا بازی کند. همچنین تکنیک‌های کاهش استرس و تمرین‌های تنفسی را برای رهایی از تنش آموزش می‌دهد.

اهمیت مشاوره برای کودکان و نوجوانان چرا باید آن را جدی گرفت؟

مهارت‌های جدید آموزش داده شده را تمرین کنید

مشاور به کودک کمک می‌کند تا آن‌چه را که می‌خواهد آموزش دهد، تمرین کند. کودک ممکن است بازی‌هایی را انجام دهد که طی آن باید قبل از هر نوع اقدام، گوش کند، سوال بپرسد، صبور باشد یا فکر کند.

حل مشکل

مشاور از یک کودک بزرگتر در مورد مشکلاتی که با آن مواجه است، سوال می‌پرسد و راه‌حل‌های موجود را با او مطرح می‌کند.

 

چگونه والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند؟

والدین می‌توانند در درمان فرزندشان در خانه نقش موثری داشته باشند. بعضی از کارهایی که آن‌ها می‌توانند انجام دهند به شرح زیر هستند:

  • یک درمانگر یا مشاور پیدا کنند که خودشان و همچنین فرزندشان با او راحت هستند. پزشک اطفال یا پزشک خانواده‌ می‌تواند در این مورد به خانواده‌ها کمک کند.
  • مطمئن شوند که فرزندشان در تمام جلسات مشاوره شرکت می‌کند. تغییرات مثبت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا کودکان شروع به یادگیری و بیان احساسات خود کنند.
  • شخصا با مشاور ملاقات کنند و در مورد برنامه درمانی کودک از درمانگر سوال بپرسند. از درمانگر درخواست کنند تا برایشان توضیح دهد وقتی فرزندشان در خانه رفتارهای نادرست از خود نشان می‌دهد، چه راهی در پیش بگیرند.
  • با فرزندشان وقت بگذرانند و با‌ همدیگر صحبت کنند. از آن‌ها بپرسند که آیا در مورد چیزی به کمک نیاز دارند یا نه. این روش در ارزیابی رفتار فرزندشان بسیار موثر خواهد بود.
  • والدین می‌توانند همراه فرزندشان کاری را انجام دهند که از آن لذت می‌برند. کارهایی مثل گوش دادن به موسیقی، بازی کردن یا تماشای فیلم مورد علاقه‌شان در کنار هم.

در پایان با کودک خود صبورانه رفتار کنید و به او زمان لازم برای تغییر کردن بدهید. حتی وقتی که لازم است رفتار نادرست کودک را اصلاح کنید، کلمات محبت‌آمیز را به‌کار ببرید. وقتی فرزندتان کار خوبی انجام می‌دهد یا سخت تلاش می‌کند، او را تحسین کنید.

نتیجه گیری

روانشناسان اعتقاد دارند که یک خانواده زمانی قوی‌تر می‌شود که فرزندان بهترین ابزار و روش‌ها را برای یک زندگی کارآمد و شاد در اختیار داشته باشند.

روش‌های ارزیابی و طرح‌های مشاوره منحصر به‌فرد خانه مهر این امکان را فراهم می‌کند تا بهترین نتیجه را برای هر خانواده‌ای که با آن‌ها کار می‌کنیم محقق کنیم. بنابراین، منتظر خارج شدن فرزندانتان از کنترل نباشید. هر چه زودتر برای حل مشکلات کودک و نوجوانتان اقدام کنید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *