آشنایی با مشکلات رایج زندگی زناشویی و روش‌های غلبه بر آن‌ها

بسیاری از افراد با این انتظار ازدواج می‌کنند که همیشه رابطه‌ای عالی و بدون مشکل داشته باشند. متاسفانه چنین دیدگاهی واقع‌بینانه نیست. دو شخص پس از شروع زندگی مشترک ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شوند. همچنین طبیعی است که چند سال اول زندگی به شناخت دوطرف از یکدیگر بگذرد و در نتیجه این شناخت، اختلاف نظرها و بحث‌هایی وجود داشته باشد. اما باید بدانید که وجود چنین مسائلی در یک رابطه کاملا طبیعی است. بنابراین نحوه برخورد زوج‌ها در زمان مواجه شدن با مشکلات رایج زندگی زناشویی به حفظ استحکام و سلامت رابطه آن‌ها کمک خواهد کرد.

با این مقدمه در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی مسائلی بپردازیم که بیشتر زوج‌ها در طول زندگیشان با آن‌ها مواجه می‌شوند و کارهایی که باید برای غلبه بر آن‌ها انجام دهند. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها همراه ما باشید.

مشکلات رایج زندگی زناشویی

در این قسمت با تعدادی از مشکلات رایج پس از ازدواج آشنا خواهید شد. پس از بررسی هر مشکل روش برخورد با آن را نیز برایتان شرح خواهیم داد.

مشکلات رایج زندگی زناشویی

خانواده همسر

حتی ایده‌آل‌ترین رابطه‌ها بدون مشکل نیستند. یکی از مشکلات این است که خانواده همسرتان ممکن است پس از تشکیل زندگی مشترکتان بیشتر از قبل به ‌دنبال جلب توجه باشند و به‌نوعی با شما برای محبت کردن به او رقابت کنند.

در چنین مواقعی ممکن است احساس کنید که در حال از دست دادن شریک زندگیتان هستید. زیرا حس می‌کنید که او اوقات خود را به جای شما با والدین خود می‌گذراند.

گرچه باید دیدگاه منطقی داشته باشید و بدانید که همسرتان همراه شما است. شما باید مشکل را با همسر خود در میان بگذارید و از او بخواهید تا مورد این موضوع با والدینش صحبت کنید. با این کار شما مرزهایی را برای زندگی مشترکتان تعیین کرده‌اید و از افزایش درگیری نیز جلوگیری می‌کنید.

مشکلات مالی

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات رایج زندگی زناشویی پول است. نداشتن سرمایه کافی یا مدیریت نکردن هزینه‌ها می‌تواند فشار زیادی را به خانواده وارد کند. بنابراین این تفکر را که عشق برای هر زندگی کافی است، کنار بگذارید.

برای رفع این مشکل با همسر خود به بررسی میزان درآمد و هزینه‌های خود بپردازید. با این کار ساده شما متوجه خواهید شد که برای چه چیزهایی هزینه بیخود می‌کنید. بهتر است اهدافتان را به‌خوبی مشخص کنید و با توجه به آن‌ها و سبک زندگی مورد نظرتان، بودجه معقولی را در نظر بگیرید. انجام این کار در کاهش دعوا و بهبود روابط تاثیر چشم‌گیری دارد.

رابطه جنسی

ممکن است شما فکر کنید که زندگی مشترکتان از جنبه رابطه جنسی هیچ مشکلی ندارد. بسیاری از زوج‌ها از این نظر نارضایتی زیادی دارند اما آن را از شریک زندگی خود پنهان می‌کنند. نارضایتی یکی از افراد در رابطه جنسی می‌تواند در سایر بخش‌های زندگی تاثیر جدی بگذارد.

شما باید مشابه با سایر مشکلاتی که آن‌ها را با شریک زندگیتان به‌راحتی در میان می‌گذارید، درباره انتظارهای خود از رابطه جنسی نیز با او صادق باشید. همچنین باید از قضاوت و سرکوب خواسته‌های همسرتان خودداری کنید. شما باید درباره تعداد دفعات رابطه جنسی و چگونگی آن با یکدیگر صادقانه صحبت کنید و اگر می‌خواهید تغییراتی در نوع رابطه دهید، به رضایت متقابل برسید.

مشکلات رایج زندگی زناشویی

توجه و قدردانی کافی نکردن از همسر

معمولا در اوایل رابطه هر دو شخص به یکدیگر توجه زیادی دارند و همواره در حال تحسین و قدرانی از یکدیگر هستند. یکی از مشکلات رایج زندگی زناشویی این است که میزان توجه به همسر به‌مرور زمان کاهش می‌یابد. این اتفاق ممکن است در رفتارهای همسرتان تاثیر بگذارد و اختلاف‌هایی را در رابطه شما ایجاد کند.

اما هرگز فراموش نکنید که حتی اگر سایر جنبه‌های زندگیتان احتیاج به زمان و انرژی زیادی دارد، همسرتان باید در اولویت قرار داشته باشد. بهتر است با همسرتان صحبت کنید و از او بپرسید که دلتنگ کدام کارهایی شده است که قبلا در رابطه انجام می‌دادید.

برای شادی بخشیدن به رابطه و توجه به همسرتان برنامه داشته باشید و از آن‌ها هر روز پیروی کنید.

تفاوت‌های اخلاقی و اعتقادی

احتمالا شما و همسرتان شباهت‌های زیادی دارید که جذب یکدیگر شده‌اید اما به این معنا نیست که شما با هم هیچ تفاوتی ندارید. وجود تفاوت در اخلاق و ارزش‌ها یکی از مشکلات رایج زندگی زناشویی به‌شمار می‌رود.

وجود چنین اختلافاتی می‌تواند در سبک زندگی و نحوه تربیت فرزندان تاثیر منفی بگذارد. معمولا اگر دو شخص از دین متفاوتی پیروی کنند، نمی‌توانند بعضی کارها را با یکدیگر به‌راحتی انجام دهند.

شما نمی‌توانید از شریک زندگیتان بخواهید که ارزش‌ها و باورهای خود را در ازای اعتقادهای شما کنار بگذارد. هر دو شخص باید به عقاید یکدیگر احترام بگذارند و از طرفی برای حفظ سلامت و آرامش رابطه اعتدال را در باورهای خود رعایت کنند.

استرس زیاد

در سن بزرگسالی همه افراد روزانه درگیر کارهای زیادی می‌شوند که انجام آن‌ها می‌تواند همراه با استرس باشد. استرس بیش از حد می‌تواند شریک زندگیتان را به‌شدت تحت فشار قرار دهد. اگر شما نتوانید استرستان را به‌درستی کنترل کنید، می‌تواند تبدیل به خشم شود و در نتیجه دعواها و مشکلات جدی را در رابطه ایجاد کند.

استرس می‌تواند در سلامت جسمی و رابطه جنسی شما نیز آثار نامطلوبی داشته باشد. برای کنترل استرس راه‌های زیادی مثل مدیتیشن، فعالیت‌ ورزشی زیاد و اختصاص دادن وقت بیشتر برای خود، وجود دارد. رابطه‌ای را که در آن آرامش در جریان باشد، هیچ چیزی نمی‌تواند از بین ببرد.

مشکلات رایج زندگی زناشویی

حسادت یا خیانت

بسیاری از زوج‌ها از این‌که شخص دیگری از نظر همسرشان جذاب باشد، احساس بدی پیدا می‌کنند. حسادت می‌تواند ناشی از شکاک بودن یا خیانت باشد. شما باید علت حسادت خود را به‌خوبی بررسی کنید و برای رفع آن تصمیم‌های منطقی بگیرید.

اگر حسادت شما به‌ علت خیانت همسرتان است، کارتان سخت‌تر خواهد بود. اگر به فکر ادامه چنین رابطه‌ای هستید باید در کنار آن گذشت و فداکاری داشته باشید. در این زمینه کمک از یک مشاور خیلی می‌تواند مفید باشد تا عجولانه تصمیم نگیرید.

سخن نهایی

برای حل مشکلات رایج زندگی زناشویی بهتر است همیشه با همسرتان گفتگو کنید. همچنین مطالعه بیشتر و مراجعه به روان‌شناس با تجربه می‌تواند در بهبود آرامش و صمیمیت رابطه شما بسیار موثر باشد. فراموش نکنید با یک برنامه‌ریزی توافقی می‌توانید همیشه زندگی شادی داشته باشید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *