10 قانون طلایی برای افزایش شانس موفقیت در ازدواج دوم

با آن‌که از نظر بسیاری از زوجین ازدواج مجدد فرصتی دوباره برای چشیدن طعم خوشبختی است، اما آمار داستان دیگری را نشان می‌دهند. براساس داده‌های سازمان Census آمریکا، نرخ طلاق برای ازدواج دوم در ایالات متحده بالای 60 درصد بوده، در حالی‌که مقدار آن برای ازدواج نخست تقریبا 50 درصد است.

چرا شانس موفقیت در ازدواج دوم این همه کم است؟ یک توضیح برای آن تشکیل خانواده‌ با فرزندان فرد دیگری است که می‌تواند مشکلاتی را در بین فرزندهای ناتنی به‌وجود آورد و همچنین استرس و مشکلاتی که ازدواج مجدد دارد.

برای افزایش شانس موفقیت در ازدواج مجدد باید بنیاد صمیمیت و اعتماد را شکل دهید. جدا از آن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا راههای موفقیت در ازدواج دوم را بررسی کنیم.

همه از گذشته چیزهایی را با خود حمل می‌کنند

زمانی که افراد تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرند، اغلب الگوهای رفتار ناسالم و مشکلات اعتماد در ازدواج اولشان را همچنان با خود حمل می‌کنند. بنابراین درصد موفقیت در ازدواج دوم خود را کاهش می‌دهند.

گاهی این مشکلات باعث می‌شود دو طرف بدون این‌که واقعا یکدیگر را بشناسند، تصمیم به ازدواج بگیرند. به‌عنوان مثال اگر همسر سابقتان به شما خیانت کرده، ممکن است بیش از حد مشکوک باشید و به پارتنر جدید خود چون او را هنوز زیاد نمی‌شناسید، اعتماد نداشته باشید.

10 قانون طلایی برای افزایش شانس موفقیت در ازدواج دوم

آسیب‌پذیر باشید

منطقی است که ترس از آسیب‌پذیر بودن واقعا می‌تواند میزان موفقیت در ازدواج دوم را کاهش دهد. اما اگر درونی‌ترین احساسات، افکار و خواسته‌های خود را بیان نکنیم، رابطه‌مان در معرض خطر قرار می‌گیرد و اعتماد و صمیمیت را به واسطه ترس از آسیب‌پذیر بودن از دست می‌دهیم.

با آن‌که احساس می‌کنید خود را از نظر روانی و درونی پیش پارتنرتان عریان کردید و او به‌همین دلیل به شما می‌تواند آسیب بزند، اما خودبیانی مهم‌ترین بخش از ایجاد یک رابطه صمیمانه و برپایه اعتماد است. فراموش نکنید افرادی که می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند، زندگی بهتری خواهند داشت و شانس موفقیت در ازدواج دومشان بیشتر است.

انتظارهای واقع‌گرایانه داشته باشید

راز موفقیت در ازدواج دوم در این است که بدانید در تجربه جدید خود هم فراز و نشیب‌هایی را خواهید داشت. تجربه عشق جدید احساسی فوق‌العاده است اما جبران درد طلاق را نمی‌کند و به‌صورت خودکار خانواده را به وضعیت قبلی خود، بر نمی‌گرداند.

به گفته روانشناسان «ازدواج دوم زوجین را در معرض مشکلات غیر پیشبینی‌ شده‌ای مانند وفاداری کودکان به مادر یا پدر ناتنی آن‌ها، تفکیک وظایف والدین و اتحاد بین فرهنگ‌های مختلف خانوادگی قرار می‌دهد. از راههای موفقیت در ازدواج دوم این است که زوجین به مشکل ارتباط‌های بین فردی خود رسیدگی کنند.

این موضوع به‌ویژه زمان برخورد با مسائل مالی، نحوه تربیت فرزندان و فرزندان ناتنی، تضادهای شخصیتی در خانواده به‌تازگی شکل گرفته و دشمنی و رقابت بین اعضای خانواده، اهمیت پیدا می‌کند.

چطور شانس موفقیت در ازدواج دوم را افزایش دهید؟

10 قانون طلایی زیر را برای افزایش میزان موفقیت در ازدواج مجدد خود به‌کار ببرید.

10 قانون طلایی برای افزایش شانس موفقیت در ازدواج دوم

1) فرهنگی از احترام، تحسین و بردباری را شکل دهید

هر زمان که می‌توانید شریک زندگی خود را تحسین کنید. اگر او کاری را به‌درستی انجام می‌دهد، بابت آن از او تشکر کنید. به‌عنوان مثال «ممنون هستم با وجود خستگی خانه را تمیز کردی.»

2) آسیب‌پذیر بودن را تمرین کنید

با بیان خودتان برای شریک زندگی‌تان و دادن این فرصت که شما را بهتر بشناسد، اعتماد را به رابطه خود هدیه دهید. برای افزایش میزان موفقیت در ازدواج دوم خود، در مورد مشکلات کوچک مانند برنامه‌ریزی برای شام صحبت کنید تا به‌مرور یاد بگیرید چطور با موضوعات جدی‌تر مانند تربیت کودکان یا مدیریت امور مالی برخورد کنید.

3) برای تعامل با پارتنر خود وقت بگذارید و فضایی آرام را به‌وجود آورید

با آرامش و برخورد مثبت و درست، نیاز خود را اعلام کنید. برخی افراد از پارتنر خود کارهایی را می‌خواهند که هدفشان از آن جلب توجه، عطوفت و حمایت است. این کارها می‌تواند موارد کوچکی مانند «لطفا سالاد درست کن» باشد یا مسائل مهم‌تری مانند سر زدن به والدین پیر همسرتان.

4) برای جلوگیری از سوء تفاهم در مورد انتظارهای خود صحبت کنید

اگر می‌خواهید شانس موفقیت در ازدواج دومتان بیشتر باشد و اشتباهات گذشته را تکرار نکنید، در مورد انتظارهای خود صحبت کنید. حتی یک دعوای خوب و سازنده می‌تواند سوء تفاهم‌ها را از بین ببرد. فراموش نکنید همه از هر بحث و دعوایی سالم بیرون می‌آیند اما از آن درس می‌گیرند.

5) برای بحث آماده شوید

درک کنید که بحث و دعوا پایان ازدواج شما نیست. تحقیقاتی که روی هزاران زوج انجام شده است نشان می‌دهد که در تمام روابط بحث و جدل وجود دارد و 69 درصد مشکلات ازدواج حل نشده باقی می‌مانند. با وجود این، بحث‌ها را می‌توان با موفقیت مدیریت کرد و ازدواج خود را نجات داد.

اگر احساس خشم می‌کنید بهتر است کمی فاصله بگیرید و سپس با پارتنر خود با لحن آرام‌تر و مثبت‌تری صحبت کنید.

10 قانون طلایی برای افزایش شانس موفقیت در ازدواج دوم

6) ارتباط موثر برقرار کنید

زمانی که اختلافی وجود دارد، مسئولیت نقش خود را بپذیرید. به درخواست‌های شریک زندگی خود گوش کنید و بخواهید مسائلی را که متوجه نمی‌شوید، توضیح دهد. به جای جملات «تو…» از «من…» استفاده کنید تا جلوی سرزنش کردن را بگیرید. مانند «زمانی که بدون مشورت من ماشین خریدی، احساس بدی کردم.»

7) نقش خود را به‌عنوان پدر یا مادر ناتنی بپذیرید

اگر ازدواج مجدد شما با فردی است که فرزند دارد، میزان موفقیت در ازدواج دوم خود را با پذیرفتن نقشتان به‌عنوان پدر یا مادر ناتنی افزایش دهید. فراموش نکنید نقش شما به‌عنوان یک دوست بالغ، مربی و حمایت‌گر است تا تربیت‌کننده. چیزی به اسم عشق در یک نگاه وجود ندارد.

بنابراین زمانی که والدین ناتنی احساس می‌کنند کودکان ناتنی آن‌ها برایشان احترام قائل نیستند یا از آن‌ها قدردانی نمی‌کنند، برقراری ارتباط محبت‌آمیز بین آن‌ها سخت می‌شود.

8) خود را با شریک زندگی‌تان هماهنگ کنید

تماس چشمی و وضعیت بدن نشان می‌دهد به حرف‌های طرف مقابل خود گوش می‌دهید. در زمان استراحت اگر با شریک زندگی‌تان اصطلاحا هماهنگی عاطفی داشته باشید، می‌توانید با وجود تفاوت‌هایتان با یکدیگر ادامه دهید. بنابراین شانس موفقیت در ازدواج دومتان بیشتر خواهد بود.

9) گفتگوهایتان پایان بازی داشته باشد

زمان صحبت کردن پارتنر خود را تهدید نکنید و به او اولتیماتوم ندهید. از گفتن چیزهایی که بعدا پشیمانی به بار آورند، خودداری کنید. پول یکی از رایج‌ترین موضوعاتی است که زوجین در مورد آن صحبت می‌کنند و کلید موفقیت در ازدواج دوم، مشخص کردن کامل نحوه مدیریت مسائل مالی است.

10) بخشیدن را تمرین کنید

بپذیرید ما همه نقص‌هایی را داریم. بخشیدن به معنای چشم‌پوشی از آسیبی که دیدید، نیست اما اجازه می‌دهد به جلو حرکت کنید و به یاد آورید با شریک زندگی خود در یک تیم قرار دارید.

مشاوره قبل از ازدواج در غرب تهران

جدا از راههای موفقیت در ازدواج دوم که در مطلب بالا توضیح دادیم، بهترین تصمیمی که می‌توانید بگیرید استفاده از خدمات مشاوره قبل از ازدواج در ستارخان است. به کمک مشاوران خانه مهر می‌توانید شانس موفقیت در ازدواج مجدد خود را افزایش دهید و با اطمینان بیشتری برای آن اقدام کنید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *