کارگاه رهایی از سایه بازیابی خویشتن

 

خانه مهر با افتخار برگزار می کند

عنوان کارگاه: رهایی از سایه بازیابی خویشتن

مدرس : بابک ملک زاده ، فرشته همایونی

ترس از تغییر ،ترس از قدم گذاشتن به واقعیت های جدید در ما چنان عمیق است که به شدت به جهانی که می شناسیم می چسبیم. ما اغلب اشنا بودن را با امن بودن اشتباه می گیریم. اشنا بودن برای ما به مفهوم اسایش است و در نتیجه به زندگی درداستان خود ادامه می دهیم.اما ایا واقعا در داستان خود امن هستیم؟

ما به جای انکه خطرتغییر را بپذیریم به زندگی خود می چسبیم و با بلاتکلیفی تغییرات را پس می زنیم.

روان برای اینکه تعادل خود را حفظ کند،از مکانیسم های دفاعی استفاده می کند.یکی از این مکانیسم ها،فرافکنی است. فرافکنی یعنی احساس یا اضطرابی را که توانایی تحمل ان را ندارم،به دیگری منتقل کنم تا از ازار تحمل کردنش راحت بشوم.

در واقع در فرافکنی مسیولیت احساس های خودم را نمی پذیرم و ان را به گردن شخص دیگری می اندازم.برای حل این مکانیسم دفاعی سطح پایین که رابطه را ازبین می برد و جهان رابه خوب(من) و بد(تو) تبدیل می کند،چه می شود کرد؟

کارگاه روانشناس و خودشناسی در خانه مهر

سایه چیست؟

 

کارل گوستاو یونگ روانکاو سوییسی درنظریه سایه خود به این مساله اشاره کرده است.سایه عبارتست ازهمه ویژگی هایی که ما درخود نپذیرفته ایم و ان را سرکوب کرده ایم.مثلا فردی که درکودکی از اسب ترسیده است و پدرش گفته ای ترسو مگه اسب ترسناکه؟

ترس را سرکوب کرده و به صورت ناهشیار به خودش قول داده است هیچ وقت ترسو نباشد.بزرگ که شده از او رفتارهای محیرالعقول مثل تک چرخ زدن باموتور یا پریدن از هواپیما بدون چترنجات را می بینیم.منظور این شخص از این کار ها چیه؟در واقع شجاعت بیش از حد این شخص یک روکش بر روی احساس ترس سرکوب شده خود است.

به این شجاعت بیش از حد(پرسونا)و به ترس سرکوب شده (سایه)گفته می شود.راه درمان از طریق سایه و پذیرش ان صورت می گیرد.درابتدای کار به پرسونا کاری نداریم.چون اگه پرسونا برداشته بشه سایه به صورت انفجاری بیرون میزنه و تعادل روانی فرد را به هم میزنه.

 

گام اول شناسایی سایه است

 

چگونه می توانیم سایه خود را شناسایی کنیم؟ از هرویژگی یا صفتی که درانسانهای اطرافمون بدمان می اید،سایه ماست.بعنوان مثال شخصی درمحل کار از همکار خود متنفر است.بیان می کند که همکارش خودخواه است.این خودخواهی سایه این شخص است که به همکار خود فرافکنی کرده است.

یعنی صفت خودخواهی در این شخص وجود دارد (سرکوب شده)در تماس با همکار این احساس ناراحت کننده از درونش ،بالا می اید وبه صورت بازتابی در همکارش دیده می شود.بخاطر همین به شدت درداور و ناراحت کننده است.

برای حل کردن سایه چه کاری می شود انجام داد؟بهترین کار پذیرش سایه است.هیچ وقت نمی شود یک انسان ویژگی یا صفت خود را دوربیندازد،چون بخشی از وجود ماست.ما با پذیرش ان ویژگی یکپارچه می شویم و تمامیت خود را بدست می اوریم.

برای مثال بالا ان شخص پس از اینکه متوجه شد،خودخواهی سایه اوست،می پذیرد که خودخواه است،منظور از پذیرش یک فرایند رواندرمانی و سوگواری برای صفت خودخواهی است.خودخواهی از نارسیسیم انسان سرچشمه می گیرد.پس در کارگاه رهایی از سایه برای ویژگی هایی که ما را اسیرخود کرده اند سوگواری می کنیم.

سوگواری به معنای تجربه عاطفی احساس های خشم ،غم،ترس،عشق و….پذیرش نسبی سایه هایی که باعث گیرافتادن ما در داستان زندگی مان شده اند.تمرین هایی مانند من….هستم.درطول کارگاه کمک می کند با بازخورد همه گروه وغوطه خوردن در ناهشیار به شناسایی سایه کمک شود.کارگاه و گروه یک محیط امن و مناسب برای حل و فصل نسبی سایه می باشد

.اعضا کارگاه از اینکه به رشد و ارتقا خودشان اهمیت می دهند و با سایه ها و زخم های خود ارتباط می گیرند،احساس رهایی و همدلی با خود واقعی خود دارند.

 

کارگاه روانشناسی و مشاوره

 

کارگاه سایه و خودشناسی

 

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *