انتخاب افراد مناسب در محیط کار

انتخاب افراد مناسب در محیط کار

از جمله مهمترین مباحث در روان‌شناسی صنعتی / سازمانی، انتخاب افراد مناسب در محیط کار می باشد. هدف این امر، انتخاب افراد با مشخصه ها و ویژگی های مناسب برای شغل و سازمان مدنظر است. روش‌های مختلفی برای انتخاب مناسب افراد در سازمان ها وجود دارد که از جمله آنها می توان به مصاحبه، آزمون‌های استاندارد شناختی و شخصیتی، ارزیابی ها و … اشاره داشت. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایبی به همراه دارند و باید با توجه به نیاز سازمان، شغل و شرایط محیط کاری یک یا چند مورد از آنها برای انتخاب افراد استفاده شود. 

 

تست‌های شخصیت شناسی امروزه در مصاحبه‌های استخدامی زیاد استفاده می‌شوند. آزمون‌های شخصیتی، یکی از مباحث مطرح در علم روان‌شناسی می باشند و به جهت شناخت عینی شخصیت و اهمیت آن مورد بررسی قرار داده می‌شوند. در حقیقت یک روش انتخاب افراد مناسب در محیط کار، استفاده از آزمون‌های شخصیتی است. این آزمون‌ها به منظور اندازه‌گیری ویژگی‌های شخصیتی افراد، در راستای تعیین مطابقت افراد با شغل و سازمان مد نظر استفاده می‌شوند. آزمون‌های شخصیت را می شود در دو دسته طبقه بندی کرد: پرسش‌نامه‌ها یا آزمون‌های عینی شخصیت و آزمون‌های فرافکن. از جمله آزمون‌های شخصیتی که برای این منظور استفاده می‌شود می‌توان به آزمون شخصیتی MMPI، آزمون شخصیتی NEO و آزمون شخصیتی MBTI اشاره کرد. 

 

 یکی از روش‌های دیگر برای انتخاب افراد مناسب در محیط کار، مصاحبه است. مصاحبه به شکل یک گفتگو بین متقاضی و کارفرما یا مسئول تعریف می شود. هدف از مصاحبه، بررسی صفات، شایستگی‌ها، تجربیات و نگرش‌های متقاضی به شغل و سازمان می باشد. مزیت این روش، این است که برای کارفرما این امکان را فراهم می کند که به صورت مستقیم با متقاضی در ارتباط باشد و وی را مورد بررسی قرار دهد. 

 

 

در نتیجه، استفاده از روش‌های مناسب برای انتخاب افراد مناسب در محیط کار، از جمله آزمون‌های شخصیتی و مصاحبه، می‌تواند به بهبود کیفیت انتخاب ختم شود. در حقیقت این امر باعث استخدام افراد مناسب در سازمان‌ها و بهبود کیفیت کارکرد و عملکرد آن‌ها بدین واسطه می شود. امروزه هزینه‌های استخدام نامناسب آنقدر برای کارفرما گران تمام شده که کارفرمایان تا در مورد فرد مطمئن نشده‌اند دست به استخدام و مصاحبه استخدامی نمی‌زنند.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *