تجزیه و تحلیل شغلی

تجزیه و تحلیل شغلی

تجزیه و تحلیل شغلی:
تجزیه و تحلیل شغل فرآیندی سیستماتیک و جامع مشتمل بر مطالعه و ارزیابی موقعیت های شغلی برای به دست آوردن اطلاعات دقیق از مشاغل است. این ارزیابی شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات مربوط به نقش های شغلی خاص است که از کارهایی که در این پروسه انجام می شود می توان به بررسی مسئولیت ها، وظایف، مهارت ها، دانش، تجربه، محیط کار، توانایی، و الزامات شغلی در محیط کاری اشاره داشت. سازمان ها می توانند با انجام تجزیه و تحلیل شغلی، در مورد نقش کارکنان خود و شایستگی های مورد نیاز برای ارتقای اطلاعات مناسبی به دست آورند. تجزیه و تحلیل شغلی از مولفه های مهم مدیریت منابع انسانی و مدیریت سازمانی است که به واسطه آن در جذب پرسنل، انتخاب، آموزش، ارزیابی عملکرد، مدیریت پاداش و برنامه ریزی شغلی، اطلاعات مفیدی ارایه می شود.

 

مزایای تجزیه و تحلیل شغلی

هدف و مزایای تجزیه و تحلیل شغلی:

تجزیه و تحلیل شغلی با هدف نیل به مقاصد مهمی در یک سازمان انجام می گیرد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

شرح شغلی: شرح شغل مواردی از قبیل وظایف، مسئولیت ها، شرایط کاری و فعالیت های یک شغل خاص را توصیف می کند.

مشخصات شغلی: مشخصات شغلی مواردی از قبیل دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های مرتبط با یک شغل، (از جمله تحصیلات، تجربه، آموزش تخصصی، ویژگی‌های شخصی، و مهارت مورد نیاز در مورد یک شغل) است.

پاداش و طبقه بندی: تجزیه و تحلیل شغلی، مشتمل بر مواردی مانند پاداش مناسب، طبقه بندی مشاغل و برنامه ریزی جانشین پروری نیز می باشد.

توسعه شغلی: تجزیه و تحلیل شغلی به افراد درک روشنی از الزامات و انتظارات شغلی ارائه می دهد و به پیشرفت شغلی آنها کمک می کند.

تناسب : با مستندسازی دقیق نیازمندی‌های شغلی از طریق تجزیه و تحلیل شغلی، سازمان‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که افراد مناسب را برای نقش‌های خاص استخدام می‌کنند.

ارزیابی شغلی: داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول تجزیه و تحلیل شغلی می‌تواند در فرآیند ارزیابی شغل سازمان استفاده شود.

ارزیابی عملکرد: تجزیه و تحلیل شغلی به ارزیابی عملکرد کارکنان کمک می کند.

تعیین نیازهای آموزشی و توسعه ای: تجزیه و تحلیل شغلی نیازهای آموزشی و توسعه محور را با شناسایی شکاف بین خروجی مورد انتظار و واقعی ارزیابی می کند و طراحی و اجرای برنامه های آموزشی را هدایت می کند.

 

به طور خلاصه، تجزیه و تحلیل شغل به منظور همسویی مشاغل با افراد، ارزیابی عملکرد، تعیین پاداش و مزایا، طراحی نقش های شغلی موثر و افزایش بهره وری سازمانی لازم است.

روش های تجزیه و تحلیل شغل
چندین روش برای انجام تجزیه و تحلیل شغلی موجود است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

رایج ترین روش های تجزیه و تحلیل شغلی عبارتند از:

1. روش مشاهده

2. روش مصاحبه

3. روش پرسشنامه:

4. تکنیک Critical Incidents:

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *