کنترل استرس در محیط کار (کنترل استرس شغلی)

کنترل استرس در محیط کار

استرس شغلی : داشتن استرس در محیط کار یکی از مشکلات شایع امروزی است و می‌تواند تأثیرات منفی بر روی عملکرد و کیفیت زندگی کاری افراد داشته باشد. بنابراین، کنترل استرس در محیط کار یکی از مسائل مهم در مدیریت منابع انسانی می باشد. از آنجایی که استرس به دلایل مختلفی از جمله فشار کاری بالا، روابط کاری نامناسب، نارضایتی شغلی، نبود حمایت سازمانی و غیره ایجاد می‌شود، راهکارهای مختلفی برای کنترل استرس در محیط کار وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی استرس شغلی و راه های کنترل استرس در محیط کاری بر مبنای مقالات علمی اخیر می پردازیم:

 

استرس شغلی

استرس شغلی چیست ؟

برای کارگران و کارمندان در اقتصاد امروز استرس شغلی مشکلی مشخص محسوب می گردد. استرس شغلی به ویژه در فروشنده ها دیده می شود. افزایش حجم انتظارات و توقعات مشتری، رشد و پیشرفت تکنولوژی و تکنولوژی هایی که به سرعت در حال تغییرند، بازارهای دائماً در حال تکامل و تغییر، بر شغل های پیچیده و پرتقاضا من جمله قشر فروشنده تاثیر می گذارند. درک و فهم تاثیر محرک های تنش زای سازمانی بر پاسخ کارمندان به تنش و تاثیرات پاسخ وابسته به تنش بر فشارها و بازده های شخصی، چالشی مهم برای مطالعه عملکرد سازمانی محسوب می گردد. به طور مثال، برآورد شده است که فشارهای شغلی مثل اضطراب شغلی و فرسودگی هیجانی سالانه در ایالات متحده هزینه های زیاد و سرسام آوری برای سازمان ها به همراه دارد. به علاوه، این قبیل فشارهای شغلی اغلب موجب کاهش رضایت شغلی و کناره گیری کارمند می شود. بازده های سازمانی منفی، در اکثر اوقات منجر به کاهش میزان رضایت مشتری و درآمد شده و تاثیر مالی منفی را تشدید می نماید. در کل دو منبع اصلی استرس در محیط کار ابهام نقش و تعارض نقش می باشد.

البته استرس شغلی یک پدیده جهانی از شیوه زندگی معاصر است و تحقیقات مختلفی در مورد آن در جهان انجام شده است. تحقیقات نشان می دهند که شدت استرس شغلی می تواند به سلامت فیزیکی و ذهنی کارکنان صدمه وارد کند و در نهایت منجر به کم شدن بازده، رضایت شغلی و سلامت کارکنان شود. نمی توان استرس کار در داخل شرکت را نادیده گرفت. تحقیق انجام شده توسط آندرسون نشان می دهد که استرس به میزان کم یا زیاد در هر سازمانی اتفاق می افتد و به نوبه خود بر عملکرد نهایی کارکنان تاثیر می گذارد. برای نمونه پیکر نیک در سال 2001 بیان کرده است که تاثیرات استرس در کار می تواند متفاوت و با نتایج ضعیف همراه باشد و افزایش بیماری، غیبت، ترک خدمت کارکنان را شامل شود. علاوه بر این، تنش معمولا با کارشکنی های صنعتی در ارتباط است.

 

یکی از روش‌هایی که برای کنترل استرس در محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارائه خدمات حمایتی است. این خدمات شامل مشاوره، آموزش‌های مدیریت استرس و روش‌هایی برای ارتقای سلامت روانی می باشد. ارائه این خدمات به کارکنان می‌تواند به کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی کاری آن‌ها کمک کند. همچنین، ارتقای مثبت فضای کاری از طریق ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت و ارزش‌های سازمانی، می‌تواند به کاهش استرس در محیط کار کمک کند.

در برخی موارد، تنوع کاری و کنترل آن نیز بر روی رضایت شغلی و کاهش استرس در محیط کار تأثیر مثبت دارد. این راهکار به ویژه در سازمان‌هایی که به شدت وابسته به تکرار کاری هستند، می‌تواند مفید باشد.

روش دیگری که برای کنترل استرس در محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد تعادل کار-زندگی است. این روش شامل ارائه امکاناتی برای کارکنان می‌شود تا بتوانند وقت خود را بهتر برنامه ریزی کنند. این امر به نوبه خود در کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی کاری کارمندان کمک می کند. در این باره می توان به مواردی از قبیل تنظیم ساعت کاری و برنامه‌های تفریحی و ورزشی در محل کار اشاره داشت.

در اخر باید گفت که کنترل استرس در محیط کار به عنوان یک مسئله مهم درمدیریت منابع انسانی، نیازمند رویکردهای متنوع و ترکیبی است. همچنین نتایج برخی مطالعات بیان می کنند که کارکنانی که کنترل درونی دارند رضایت بیشتری را در مقایسه با کارکنانی که دارای کنترل بیرونی اند، گزارش کرده اند.

 

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *