چطور با احساس تنهایی بعد از ازدواج مقابله کنیم

برای این‌که احساس تنهایی کنید، لزوما نیازی نیست تنها باشید. از نظر خیلی افراد داشتن یک رابطه متعهدانه راه حل خوبی برای رفع احساس تنهایی به نظر می‌رسد. اما این امکان وجود دارد که حتی با آن‌که متاهل هستید، احساس تنهایی بعد از ازدواج داشته باشید.

تنهایی یک حالت ذهنی است که در آن افراد تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی بیشتری دارند اما احساس می‌کنند از دیگران جدا شده‌اند و شانسی برای بودن با آن‌ها ندارند. اگر تا به حال در میان جمع احساس تنهایی کرده‌اید، می‌توانید درک کنید که احاطه شدن توسط افراد دیگر درمانی برای احساس تنهایی نیست.

بر اساس بعضی تحقیق‌ها، احساس تنهایی بعد از ازدواج بسیار شایع است. حتی ممکن است هنگام گذراندن وقت با همسرتان و در حضور او هم این حس به سراغتان بیاید. چنین احساسی منجر به حس پوچی، خواسته نشدن یا درک نشدن توسط طرف مقابلتان می‌شود.

در این مقاله به بررسی دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج می‌پردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

نشانه های تاهل ولی تنها بودن

زندگی با یک شخص دیگر درمان تنهایی نیست. این احساس شما، نسبت به ارتباط با همسرتان است که شما را از حس انزوا و تنهایی در رابطه باز می‌دارد. بعضی از نشانه‌های احساس تنهایی بعد از ازدواج را در زیر مطرح کردیم:

  • احساس تنهایی حتی در حضور همسرتان هم امکان‌پذیر است. به‌نحوی که احساس می‌کنید فاصله‌ای میان شما وجود دارد که نمی‌دانید چگونه باید آن را برطرف کنید.
  • با هم صحبت نمی‌کنید. شاید شما این حس را دارید که همسرتان علاقه‌ای به شنیدن صحبت‌های شما ندارد یا شاید دوست نداشته باشید که در مورد مسائل و مشکلات روز کاری خود به آن‌ها بگویید. در هر دو صورت، ارتباطی میان شما برقرار نمی‌شود و نبود آن منجر به احساس انزوا و ناامیدی در هر دو طرف می‌شود.
  • دلایلی برای دوری از همسرتان پیدا می‌کنید. این دلایل می‌توانند شامل ماندن در محل کار تا دیروقت، یافتن چیزهایی برای مشغول کردن خود و دور ماندن از شریک زندگیتان یا زیر و رو کردن شبکه‌های اجتماعی برای نداشتن تعامل با او باشد. برخی افراد حتی ممکن است در چنین شرایطی یک رابطه سوم را شکل دهند و با فرد دیگری احساس نزدیکی کنند. چنین شرایطی می‌تواند زمینه را برای خیانت شکل دهد.
  • خیلی به‌ندرت یا هرگز رابطه جنسی ندارید. رابطه جنسی شما نه تنها بدون صمیمیت عاطفی است، بلکه از نبود صمیمیت فیزیکی نیز رنج می‌برید.

همه این عوامل می‌توانند به احساس تنهایی در ازدواج شما دامن بزنند. گاهی این حس انزوا ممکن است فقط روی یک نفر در رابطه تاثیر بگذارد. اما در بسیاری از موارد، هر دو طرف دچار احساس تنهایی و جدایی از شریک زندگی خود می‌شوند.

احساس تنهایی بعد از ازدواج

تنها شدن یا تنها بودن؟

فراموش نکنید که تنها شدن هیچ شباهتی به انزوا ندارد. ممکن است شما در طول روز در غیاب دیگران تنها شوید. همچنین می‌توانید زمانی را با همسر خود بگذرانید و همچنان احساس انزوا یا رها شدگی داشته باشید. اگر زمانی را به خودتان اختصاص دهید می‌تواند برای سلامت روان شما مفید باشد اما مهم است که بدانید با احساس تنهایی بعد از ازدواج هم چطور کنار بیایید.

برای مقابله با این موضوع می‌توانید از خدمات مشاوره فردی خانه مهر در غرب تهران کمک بگیرید.

دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج چه هستند؟

عوامل زیادی وجود دارد که بر احساس تنهایی بعد از ازدواج تاثیر می‌گذارند. تعدادی از آن‌ها عبارت هستند از:

کار و خانواده

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود زوج‌ها احساس کنند از یکدیگر دور افتاده‌اند، فشارهای خانواده و کار است هر دوی شما ممکن است با کارهای مختلفی مانند مراقبت از بچه‌ها، کار کردن تا دیر وقت و انجام سایر مسئولیت‌ها دست و پنجه نرم ‌کنید و وقتی را به خودتان اختصاص ندهید. بنابراین بسیار طبیعی است که احساس تنهایی کنید.

توقع‌های غیر‌منطقی

در بعضی موارد، همسرتان نقشی در احساس تنهایی شما ندارد و این حس به خاطر انتظارهای دیگری است که برآورده ‌نشده باقی مانده‌اند. به‌عنوان مثال، اگر شما فردی با روابط بین فردی ضعیف هستید، از همسرتان انتظار دارید که تمام نیازهای اجتماعی شما را برطرف کند.

در صورتی که همسرتان در انجام این کار ناموفق باشد جای تعجب نیست که در نهایت احساس تنهایی بر شما غلبه کند.

احساس تنهایی بعد از ازدواج

مقایسه خود با افراد در شبکه‌های اجتماعی

مقایسه‌ اشتباه رابطه زناشویی خود با روابطی که در شبکه‌های اجتماعی به تصویر کشیده می‌شوند نیز به احساس تنهایی بعد از ازدواج دامن می‌زند.

همچنین بخوانید: راههای رسیدن به تفاهم در زندگی مشترک: چطور همسرمان را بیشتر درک کنیم؟

عوارض احساس تنهایی بعد از ازدواج

اگر برای رفع این موضوع اقدامی نکنید، در معرض خطرات زیر قرار می‌گیرید:

  • افزایش مصرف الکل و مواد مخدر
  • افزایش خطر ابتلا به افسردگی
  • بالا رفتن ریسک سکته قلبی و مغزی

روش‌هایی برای حل مشکل تنهایی بعد از ازدواج

علاوه بر توصیه ما به کمک گرفتن از یک مشاور در ستارخان، توصیه می‌کنیم راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

1. با همسرتان صحبت کنید

اولین قدم این است که با شریک زندگی خود در مورد احساسی که دارید، صحبت کنید و ببینید آیا او نیز چنین حسی را تجربه می‌کند یا خیر. اگر هر دوی شما دچار احساس تنهایی بعد از ازدواج هستید، می‌توانید در کنار هم به حل آن بپردازید.

2. یکدیگر را سرزنش نکنید

همان‌طور که برای حل مشکل‌های زندگیتان تلاش می‌کنید، به خاطر داشته باشید که از سرزنش یکدیگر دست بردارید. هیچ کدام از شما عمدا باعث شکل‌گیری چنین حسی در دیگری نشده‌اید.

3. بیشتر با هم وقت بگذرانید

سپری کردن بیشتر وقتتان با یکدیگر، بزرگترین قدم در راستای غلبه بر احساس تنهایی بعد از ازدواج است. می‌توانید کارهای غیرضروری را به روزهای دیگر موکول کنید و یا استفاده‌تان از شبکه‌های اجتماعی را به حداقل برسانید.

احساس تنهایی بعد از ازدواج

سخن نهایی

همیشه به خاطر داشته باشید که هر ازدواجی با دیگری متفاوت است و هر رابطه‌ای فراز و نشیب‌های طبیعی خودش را دارد. اگر در زندگی زناشویی خود احساس تنهایی می‌کنید، مهم است که بدانید چه چیزهایی در شکل‌گیری این حس نقش دارند و کارهای لازم را برای رفع این مشکل‌ها انجام دهید.

در حال حاضر پرداختن به موضوع برای ایجاد یک رابطه سالم تر شما را از دیگران چند قدم جلوتر می‌اندازد. همچنین می‌توانید برای حل مشکلات خود از خدمات روانشناسی خانه مهر در صادقیه کمک بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *