نشانه‌های ازدواج در خطر چیست؟ جلوگیری از به خطر افتادن زندگی مشترک

همه افراد در ابتدای ازدواج، زندگی خود را با عشق و علاقه آغاز می‏‌کنند و متعهد می‏شوند نسبت به هم وفادار بمانند، به یکدیگر احترام بگذارند و در مواجه با مشکلات از هم حمایت کنند. اما با گذر زمان چه اتفاقی می‏افتد که گاهی تصمیم به جدایی می‌گیرند؟ پایان زندگی مشترک با نشانه‌‏ها و علائمی همراه است که ازدواج در خطر را نشان می‌دهند و باید آن‏‌ها را جدی گرفت. با آگاهی از این عوامل که باعث کاهش پایداری ازدواج می‏شوند، می‏‌توانید به استحکام خانواده خود کمک کنید.

ما در این مطلب می‏‌خواهیم نشانه‏‌های ازدواج در خطر را برای شما بیان کنیم، بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

نشانه‏‌های ازدواج در خطر

گاهی زوجین در رابطه با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند و می‌‏پندارند به آخر راه رسیده‌‏اند و راهی برای برگشت وجود ندارد. بنابراین باید قبل از رسیدن به این مرحله، مسیر خودشان را تغییر بدهند. نمونه‏‌هایی از این نشانه‏‌ها را در زیر توضیح دادیم.

ازدواج در خطر

نقد یکدیگر

شما با انتقاد غیر اصولی به جای زیر سوال بردن رفتار طرف مقابل، به شخصیت او حمله می‏کنید. نقد یکدیگر در میان زوج‌‏های با رابطه‌‏های به ظاهر سالم هم دیده می‌‏شود، هر چند آن‌ها در تلاش هستند تا از این رفتار بپرهیزند.

زمانی که همسرتان رفتار ناپسند خود را تکرار می‏‌کند و شما احساس می‏‌کنید که به شکایت شما اهمیتی نمی‌‏دهد، مشکلات در زندگی مشترکتان آشکار می‏شود. تعداد شکایت‏‌ها با گذشت زمان بیشتر می‏شود و با تکرار آن سرانجام شما به ‏جای شکایت از رفتار همسرتان، او را سرزنش می‌‏کنید و به انتقاد از او می‌‏پردازید.

استفاده از عبارت‏هایی مانند «تو همیشه» یا «تو هیچ وقت» در جملات، نشان از این دارد که شما شکایت خود را به انتقاد تبدیل کرده‏اید. زیاد شدن نقد‏ها نسبت به یکدیگر و شروع مشکلات، بیانگر ازدواج در خطر است و عواقبی مانند جدایی را دارد. به مثال زیر در این مورد توجه کنید:

  • شکایت: «تو اونقدر که من دوست دارم به محل زندگی اهمیت نمی‌‏دهی»
  • نقد: «تو هیچ وقت تلاش نمی‌کنی برای زندگی به غرب تهران برویم»

تحقیر

تحقیر با توهین کردن و آسیب زدن به طرف مقابل همراه است. در این صورت شما با زبان بدن و کلام خود به‏‌طور مستقیم به همسرتان توهین می‏کنید و افکار منفی نسبت به او، این رفتارهای تحقیرآمیز را شدت می‌بخشد.

با شروع تحقیر در یک رابطه، به‌تدریج ویژگی‏‌ها و خصوصیت‏‌های مثبت همسرتان را فراموش می‏‌کنید. این امر هنگام ناراحتی و عصبانیت به اوج می‏رسد و شما هیچ مورد مثبتی را به خطر نمی‏‌آورید. از جمله رفتارهایی که نشان می‏‌دهند شما در حال تحقیر یکدیگر هستید، باید موارد زیر را نام ببریم:

  • مسخره کردن
  • فحش دادن و ناسزا گفتن
  • شوخی‏‌های تند و آسیب‌زننده

اگر این رفتارها در رابطه شما به‏‌صورت مکرر اتفاق بیافتد، نشانه‌‏هایی از ازدواج در خطر هستند. بهتر است به ‏جای مورد هدف قرار دادن شخصیت فرد مقابل، ناراحتی و شکایت خود را با ملایمت مطرح کنید.

ازدواج در خطر

حالت تدافعی داشتن

رفتار تدافعی که حین بحث و دعوا بین زوجین شکل می‌گیرد، به مشکلات و اختلافات آن‌‏ها دامن می‌زند و شدت آن را افزایش می‌دهد. لازم است با شناخت نشانه‌‏های چنین رفتاری از انجام و بروز آن جلوگیری کنید. نمونه‏‌هایی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

بهانه آوردن

اعتقاد دارید که عوامل بیرونی و خارج از اختیار شما، مشکل پیش آمده را به‌وجود آوردند.

مسئولیت پذیر نبودن

با وجود این‌که همسرتان شما را مقصر می‏‌داند، خلاف آن را اعتقاد دارید.

شکایت دو طرفه

با نشنیده گرفتن شکایت همسرتان، نقد و شکایت او نسبت به خودتان را با شکایت و نقد از خود او پاسخ می‌‏دهید.

تکرار موضع خود

به جای درک شکایت و نقد طرف مقابل، موضع خود را تکرار کرده و پافشاری می‌کنید که حق با شما بوده و درک طرف مقابل بی‌‏فایده است.

بنابراین در اولین گام برای خروج از رفتار تدافعی می‌‏توانید صحبت‏‌های همسرتان را که احتمالا با عصبانیت می‌گوید، گوش دهید و برای درک او تلاش کنید. اگر شما در مقابل رفتار تدافعی همسرتان، صحبت‏‌های او را قبول کنید، او هم به دنبال آن از نقد رفتار شما جلوگیری می‏‌کند. با رعایت این نکات می‌‏توانید مانع بروز نشانه‏‌های ازدواج در خطر باشید. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از وخیم شدن این شرایط و بهبود زندگی خود، از خدمات مشاوره زناشویی خانه مهر در غرب تهران کمک بگیرید.

همچنین بخوانید: چطور با احساس تنهایی بعد از ازدواج مقابله کنیم؟

بی‌تفاوت شدن

بی‌‏تفاوت شدن یکی از مضرترین رفتارها در زندگی بوده که مانند یک دیوار سنگی است و به هیچ‌وجه نمی‏توان به آن نفوذ کرد. فرد بی‏‌تفاوت نسبت به حرف‏‌هایی که از طرف مقابل می‏‌شنود، عکس‌العملی نشان نمی‌‏دهد. همچنین هنگام گوش دادن به او نگاه نمی‏‌کند و به سکوت کردن پناه می‌برد.

بی‌‏تفاوتی در رابطه با همسر یک رفتار خطرناک است که آثار بدی را به‌جا می‌‏گذارد. غرور، مخالفت و فاصله گرفتن بی‌تفاوتی زوجین به یکدیگر را نشان می‌دهند.

سکوت و بی‏‌تفاوتی در مقابل مردان از لحاظ جسمی تاثیری در آن‏‌ها ندارد. اما زنان در مقابل بی‌‏تفاوتی مردان ضربان قلبشان بالاتر می‌رود و صحبت با آن‌ها برایشان بسیار آزاردهنده خواهد بود. رسیدن به این مرحله به معنای پایان زندگی مشترک و رابطه نیست اما می‏توان گفت که به مرحله شکست نزدیک شده است.

در این مرحله با توجه به آسیب‌‏های عاطفی که به طرفین وارد شده، احتمال رخ دادن طلاق و جدایی بیشتر است. بنابراین برای نجات زندگی و رابطه زناشویی خود باید تلاش بیشتری کرد، زیرا رسیدن به این مرحله از مهم‌ترین نشانه‏‌های ازدواج در خطر است.

ازدواج در خطر

استرس مداوم و تنش

یکی دیگر از نشانه‏‌های ازدواج در خطر، استرس و تنش است. در این حالت زوجین نمی‌‏توانند به‌راحتی حرف خود را بیان کنند، همیشه در استرس هستند و احساس امنیت ندارند. کانون خانواده و زندگی زناشویی باید آرامش را به افراد هدیه دهد. پس سعی کنید رفتاری را در پیش بگیرید که با استرس مقابله کنید.

سخن نهایی

وجود هر کدام از موارد ذکر شده در بالا، هشدار برای ازدواج در خطر است. ازدواج نادرست علاوه بر مشکلات روحی و افسردگی که ایجاد می‏‌کند، سلامت جانی افراد را نیز به خطر می‌اندازد. بنابراین بهتر است قبل و بعد از ازدواج، از خدمات مشاوره‌ای مانند مرکز مهر در ستارخان بهره ببرید. مشاوران خانه مهر شما را در تصمیم‌‏گیری درست راهنمایی می‌کنند.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *