چطور با افسردگی بعد از طلاق مقابله کنیم؟

پایان دادن به زندگی زناشویی یک اتفاق خیلی بزرگ است که تغییرات زیادی را در زندگی ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل احساس ناراحتی و افسردگی بعد از طلاق امری طبیعی است. غم و ناراحتی پاسخ طبیعی بدن به اتفاقاتی مانند فقدان یا پایان دادن به رابطه هستند.

بعد از طلاق ممکن است احساس عذاب وجدان یا ناراحتی شدید کنید. از طرفی برخی از افراد در این دوران چالش برانگیز نسبت به آینده بد‌بین می‌شوند به‌ویژه اگر درخواست طلاق از طرف آن‌ها باشد. عده‌ای هم پس از طلاق تا مدت‌ها نمی‌توانند روحیه داغون خود را بهتر کنند و افسردگی وجود آن‌ها را در بر می‌گیرد.

بیماری زشتی که می‌تواند فرد را از انجام فعالیت‌های روزمره باز دارد و همچنین روی روابط آینده او و تلاش برای پذیرش فرد دیگر، تاثیر بگذارد. چاره چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به چگونگی مقابله با افسردگی بعد از طلاق بپردازیم.

طلاق و افسردگی

اکثر مردم پس از طلاق دچار ناراحتی و استرس شدید می‌شوند. اگر شما هم چنین احساسی را دارید، ممکن است دچار افسردگی شده باشید. بعضی از علائم افسردگی شامل موارد زیر هستند:

  • احساس ناراحتی، نا‌امیدی و بی‌ارزشی زیاد
  • عذاب وجدان
  • اضطراب
  • خستگی
  • اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا مشکل در بیدار شدن هنگام صبح
  • بی‌قراری روان حرکتی (بی‌قراری یا نا‌توانی در نشستن) یا عقب‌ماندگی روان حرکتی (آهسته شدن حرکات)

تغییرات قابل توجه در زندگی، به‌ویژه از نوع منفی، یکی از شایع‌ترین دلایل افسردگی هستند. اگر حداقل دو هفته است که به بعضی از این علائم دچار شده‌اید، به یک روانپزشک مراجعه کنید. او با ارزیابی شما در مورد ابتلا به افسردگی تصمیم می‌گیرد و توصیه‌های لازم و اقدامات بعدی را به شما توضیح می‌دهد.

همچنین می‌توانید از مشاوران خانه مهر در منطقه غرب تهران و صادقیه کمک بگیرید.

افسردگی بعد از طلاق

چگونه با افسردگی پس از طلاق مقابله کنیم؟

مقابله با علائم افسردگی بسیار دشوار است و توانایی شما را برای داشتن یک زندگی عادی کاهش می‌دهد. با‌این‌حال، کارهای روزمره‌ زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود خلق و خو، کاهش علائم و کمک به خود برای مقابله با افسردگی بعد از طلاق انجام دهید. تعدادی از آن‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

به خودتان زمان دهید

وقتی احساس ناراحتی می‌کنیم، می‌توانیم احساسات منفی را نا‌دیده بگیریم و امیدوار باشیم که خودشان از بین بروند. نادیده گرفتن احساسات هنگام رخ دادن تغییرات در زندگی، در دراز ‌مدت می‌تواند به سلامت روان آسیب برساند.

هیچ چارچوب زمانی خاصی برای درمان افسردگی وجود ندارد. اما بخشی از زمان خود را برای کنار آمدن با احساستان اختصاص دهید و با این‌کار به از بین بردن علائم افسردگی کمک کنید.

از دیگران کمک بگیرید

داشتن دوست خوب امری مهم در زندگی همه است و در اوقات ناخوش زندگی مانند طلاق، ازدواج، بیماری و… اهمیت آن چند برابر می‌شود. دوستان ما با حمایت در زمان‌های سخت و مهم زندگی کمک می‌کنند تا آسان‌تر با مشکلات مقابله کنیم و به آن‌ها به چشم مصیبت و بلایی جبران نا‌پذیر نگاه نکنیم.

سلامت جسم خود را جدی بگیرید

حفظ یک سبک زندگی سالم مانند خوب غذا خوردن، ورزش منظم و خواب کافی می‌‌تواند مکمل حمایت و کمکی باشد که از دیگران دریافت می‌کنید. همچنین کمک می‌کند تا جسم سالمی داشته باشید و آن را برای دراز مدت حفظ کنید.

پس غذا‌های سالم را جایگزین مواد غذایی نا‌سالم یا نوشیدن الکل کنید. تنقلاتی مانند شکلات تلخ گزینه مناسبی برای مقابله با افسردگی است. مواد غذایی حاوی بتاکاروتن، ویتامین سی و ای مانند، کلم بروکلی، بلوبری، سیب‌زمینی، پرتقال، اسفناج و آجیل به بهبود علائم این بیماری کمک زیادی می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که ورزش روزانه به مدت 20 الی 40 دقیقه علائم افسردگی را به‌شدت کاهش می‌دهد. هر نوع ورزشی برای شما مفید است تا زمانی که آن را به مقدار کافی انجام دهید. برای داشتن بدنی سالم هر انسان بالغ باید 150 دقیقه در هفته فعالیت درست داشته باشد.

افسردگی بعد از طلاق

روزمره نویسی کنید

نوشتن روزانه افکارتان کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. نوشتن نامه به همسر سابق خود راهی برای پاکسازی احساسات است، البته شما مجبور به ارسال آن نامه نیستید.

خواب کافی داشته باشید

افسردگی احتمال ابتلا به بی‌خوابی را افزایش می‌دهد و بی‌خوابی نیز به نوبه خود خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. اگر شب نمی‌توانید خوب بخوابید، از یک برنامه روتین شبانه مانند نوشیدن یک فنجان چای بابونه، حمام کردن یا دوش گرفتن یا خواندن کتاب استفاده کنید، این کار‌ها به بدن و ذهن آرامش را هدیه می‌دهند.

همچنین قبل از خواب از موبایل استفاده نکنید. موبایل و سایر وسایل الکترونیکی به علت داشتن نور آبی، مغز را به هوشیار ماندن و بیداری وادار می‌کنند.

همچنین بخوانید: 6 نکته‌‌‌ای که زمان ورود به رابطه با مرد طلاق گرفته باید در نظر بگیریم

از متخصص کمک بگیرید

کمک گرفتن از یک درمان‌گر یکی از موثر‌ترین راه‌های مقابله با افسردگی بعد از طلاق است. با مراجعه به یک فرد متخصص می‌توانید برای داشتن آینده بهتری برنامه ریزی کنید، در‌حالی که با احساسات خود کنار آمده‌اید و مسیر بهبودتان را هموار می‌سازید. درمان به شما در کاهش اضطراب و ترس از آینده کمک می‌کند.

افسردگی بعد از طلاق در مردان و زنان متفاوت است. آقایان معمولا علاقه‌ای به صحبت درباره افسردگی پس از طلاق ندارند و آن را پنهان می‎کنند.

علائم افسردگی بعد از طلاق در زنان بیشتر به احساس ناراحتی و بی‌‌ارزشی شدید و عذاب وجدان خلاصه می‌شود اما در مردان این علائم خود را بیشتر به صورت مصرف بی‌رویه الکل و مواد مخدر نشان می‌دهد.

مشاوران خانه مهر در ستارخان، گوش شنوایی برای شنیدن غم‌های درونی شما هستند و کمک می‌کنند دوران پس از طلاق را با کمترین آسیب روحی طی کنید.

افسردگی بعد از طلاق

احساس غم بعد از طلاق تا چه مدت ادامه دارد؟

افراد ممکن است چندین مرحله از سوگواری و غم را پشت سر بگذارند. نا‌پایداری احساسی در شش ماه اول پس از جدایی به اوج خود می‌رسد. این مدت زمان برای هر شخص متفاوت است. به‌طور کلی احساس غم و اندوه ممکن است تا دو سال طول بکشد.

پس هرچه زودتر برای بهبود روان خود تلاش کنید، زودتر نتیجه می‌گیرید و به روند زندگی بر می‌گردید.

سخن نهایی

جدا شدن مشکلی است که امکان دارد برای هر زوجی رخ دهد. اما کنار آمدن با آن و پیامد‌هایش، نیاز به زمان زیادی دارد. افسردگی بعد از طلاق بیماری بسیار گسترده‌ای است و نیاز به درمان تخصصی دارد و در این راه مشاوران خانه مهر در ستارخان می‌توانند شما را همراهی کنند.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *