نشانه های طلاق عاطفی چیست؟

برخی افراد ممکن است پایان یک رابطه یا ازدواج را با مشاجرات پرسروصدا، خیانت‌های نابخشودنی و انجام کارهای پنهانی، یکسان تلقی کنند. با این‌حال نشانه های طلاق عاطفی اغلب می‌تواند شامل رخدادهای ظریف و روزمره‌ای باشد که یک یا دو نفر آن‌ها را در رابطه خود شناسایی نمی‌کنند.

طی نظرسنجی‌های مختلف در این زمینه از وکلای خانواده، کارشناسان حقوقی، مشاوران و روان‌شناسان به نتایجی رسیدیم. آن‌ها این نتیجه‌ها را علائم طلاق می‌دانند که شامل مواردی از جمله مشکلات در برقراری ارتباط، کاهش یا نبود صمیمیت و بی‌احترامی می‌شوند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

شایع‌ترین نشانه‌های طلاق عاطفی

طلاق عاطفی نشانه‌های فراوانی دارد، اما چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

1) زوجین با یکدیگر زیاد صحبت نمی‌کنند

ارتباط و صحبت ‌کردن عنصری کلیدی برای یک رابطه سالم است. زوجین باید روزانه با یکدیگر صحبت کرده تا بتوانند دیگری را درک کنند، حتی اگر این ارتباط منجر به کشمکش شود. شاید برخی افراد فکر کنند که اجتناب از گفتگو برای جلوگیری از مشاجره بهتر از دعوا با همسر است، اما این چنین نیست.

هنگامی که ارتباط میان زوجین کاملا از بین می‌رود، نشانه این است که هیچ کدام از طرفین حاضر نیستند برای دانستن احساس همسرشان تلاش کنند و وقت بگذارند.

این موضوع مشخص می‌کند که هر دو احساس می‌کنند که این رابطه دیگر ارزش ندارد. صحبت نکردن برای حل مشکلات یکی از مهم‌ترین علائم طلاق عاطفی از نظر روانشناسی نیز است. توصیه می‌کنیم به کمک خدمات مشاوره خانواده خانه مهر در غرب تهران جلوی وخیم‌ شدن این موضوع را بگیرید.

نشانه های طلاق عاطفی

2) بی‌احترامی، رنجش یا تحقیر در رابطه

احترام متقابل عنصر اساسی یک ازدواج سالم است. بی‌تفاوتی، تمسخر یا همدلی نکردن با دیگری از سوی یکی از زوج‌ها می‌تواند منجر به خشم، رنجش و حتی ترس در دیگری شود.

کارشناسان طلاق اعتقاد دارند که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و نشانه های طلاق عاطفی، نبود احترام متقابل در رابطه است. اگر یکی از دو طرف به دیگری بی‌احترامی یا توهین کند، طرف مقابل آن را تا مدت‌های طولانی فراموش نخواهد کرد و نمی‌تواند همسرش را ببخشد.

سعی کنید این احترام را نه تنها در خلوت خود، بلکه در جمع و حضور دیگران نیز رعایت کنید. به‌ویژه این موضوع برای زنان بسیار مهم است.

همچنین بی‌احترامی مهم‌ترین نشانه ازدواج ناموفقی است که منجر به طلاق می‌شود. معمولا بین زوجینی که چنین مشکلاتی دارند، این جملات زیاد ردوبدل می‌شود: «از این که همیشه باهات دعوا کنم خسته شدم.» آن‌ها معمولا نسبت به گذشته بی‌حوصله‌تر خواهند بود و راحت‌تر نیز عصبانی می‌شوند.

نشانه های طلاق عاطفی

اگر در رابطه خود احساس رنجش می‌کنید، آن را جدی بگیرید زیرا یک هشدار مهم است. رنجش مانند زنگار است و می‌تواند پایه‌های رابطه شما را از بین ببرد. شما باید در مورد آن با یکدیگر صحبت کنید تا هیچ موضوعی حل نشده باقی نماند.

نشانه‌های طلاق عاطفی از نظر روانشناسی شامل انتقاد، بی‌اعتنایی، تحقیر و حالت تدافعی می‌شوند. افراد به دلایل مختلفی طلاق می‌گیرند، اما وجه مشترک میان همه زوج‌های در آستانه طلاق این است که فرد خواهان طلاق، دیگری را انسانی ذاتا منفی‌نگر و منتقد می‌داند.

رایج‌ترین رفتار در رابطه ناسالم و یکی از نشانه های طلاق عاطفی از دست ‌دادن اعتماد است. در چنین رابطه‌ای، جملات «بهش اعتماد ندارم» یا «آن‌قدر بهم دروغ گفته که نمی‌دونم کی راستش رو می‌گه.» زیاد شنیده می‌شود.

3) فقدان صمیمیت فیزیکی

صمیمیت یکی از جنبه‌های ضروری یک ازدواج موفق است و اغلب بدیهی تلقی می‌شود. کاهش محبت می‌تواند به دلیل مشغله‌های کاری، کودکان یا بعضی حوادث استرس‌زای دیگر باشد. دوری‌های فیزیکی موقتی میان زوجین لزوما نشان‌دهنده مشکل نیست اما اگر ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد، شاید به این معنا است که به پایان رابطه خود نزدیک شدند.

نداشتن رابطه جنسی یا صمیمیت یکی از نشانه‌های طلاق عاطفی بین زوجین است. وقتی رابطه تکراری شده و دیگر در آغوش گرفتن دیگری یا بوسیدن وجود ندارد، یعنی علاقه و عشق میان دو طرف کم شده است.

همچنین بخوانید: عوامل پیش بینی کننده طلاق: چطور احتمال جدایی خود را حدس بزنیم؟

سایر نشانه های طلاق عاطفی

از دیگر عواملی که می‌توانند خطر جدایی را هشدار دهند، می‌توان تغییر رفتار برای انتظارهای طولانی ‌مدت، خیانت، تغییر سبک رفتاری منفی و همچنین جدایی احساسی را نام برد.

خیانت مالی یکی از نشانه‌های مهمی است که نشان می‌دهد زوجین به انتهای رابطه خود نزدیک می‌شود. اگر سبک زندگی یکی از دو طرف با درآمدش مطابق نباشد یا نخواهد رسیدهای بانکی خود را به دیگری نشان دهد یا با او در ارتباط با مسائل مالی به‌طور واضح صحبت کند، خیانت مالی به‌شمار می‌آید.

نشانه های طلاق عاطفی

یکی دیگر از نشانه‌های مهم جدایی قریب‌الوقوع، افزایش رفتارهای غیرعادی و ساخت سبک زندگی جدید است. خرید یک ماشین جدید، تماشای غیرعادی فیلم‌های پورن، مصرف زیاد الکل یا پیدا کردن دوستان جدید می‌تواند نشان‌دهنده تغییر مسیر یک فرد به ‌سوی زندگی مجردی باشد.

وقتی زوجین در آستانه طلاق هستند، همه چیز برایشان دشوار به نظر می‌رسد و وقتی سعی می‌کنند در مورد چیزی حرف بزنند، در نهایت به دعوا ختم می‌شود. آن دو برای یکدیگر غریبه به نظر می‌رسند و از دیگری رضایت ندارند.

همچنین ممکن است دیگر دعوای کوچکی بین آن‌ها رخ ندهد. وقتی دیگر بحث نمی‌کنند و حرفی برای گفتن ندارند، شاید به این معنی باشد که زوجین از یکدیگر دور شده‌اند و حتی از درگیری‌های ناچیز اجتناب می‌کنند.

از دیگر نشانه های طلاق عاطفی بین زوجین می‌تواند شانه خالی‌کردن از مسئولیت به‌خصوص مسئولیت‌های مشترکی مانند مراقبت از بچه‌ها باشد. در این صورت طرف مقابل ب ه‌اجبار نقش دیگری را نیز بر عهده می‌گیرد و کم‌کم او را از زندگی خود حذف می‌کند.

خوابیدن در اتاق‌های جداگانه و دیر آمدن یا نیامدن شریک عاطفی به خانه، تغییر رمز عبور گوشی همراه، لپ تاپ و حساب‌های بانکی، از دیگر نشانه‌های مهم طلاق عاطفی و نبود اعتماد در رابطه هستند.

سخن نهایی

جدایی‌های عاطفی، روحی و جسمی اغلب مقدمه‌ای بر انتهای ازدواج و طلاق به‌صورت قانونی هستند. جدایی عاطفی می‌تواند منجر به خیانت، نبود صداقت یا رفتارهای غیرعادی شود.

اگر شریک عاطفی‌تان غریبه به نظر می‌رسد، تعاملات شما شبیه به میدان جنگ است یا خیانتی نابخشودنی رخ داده، شاید زمان اقدام برای طلاق رسیده باشد. برای بررسی بهتر این موضوع در مطلب بالا نشانه های طلاق عاطفی را توضیح دادیم.

بااین‌حال اگر ذره‌ای احساس می‌کنید که می‌توانید رابطه خود را از نو بسازید و به آن بازگردید، می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده خانه مهر در ستارخان کمک بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *