تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان | طلاق چطور سلامت روان مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اینکه در عرض چند هفته تمام زندگی شما زیر و رو شود و اتفاقی که قرار بود یک تعهد همیشگی باشد، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کردید پایان یابد روی سلامت روانتان تاثیر دارد. به نظر شما تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان چگونه است؟

طلاق به یک واقعیت رایج بین افراد متاهل تبدیل شده است و در این اتفاق هم زنان و هم مردان با چالش‌های زیادی روبرو هستند. این اتفاق برای هر دو طرف یک فرآیند دردناک و پر استرس است و مردان پس از این تجربه بار عاطفی زیادی را متحمل می‌شوند.

طبق مطالعات‌ روانپزشکان و آمارهای موجود، درصد افسردگی و میل به خودکشی در بین مردان مطلقه نسبت به مردان متاهل و مجرد بیشتر است. با این مقدمه در ادامه مطلب با خانه مهر همراه باشید تا درباره تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان بیشتر آشنا شویم.

تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان چگونه است؟

طلاق گرفتن تجربه‌ای دردناک است و زندگی را به‌طور کامل تغییر می‌دهد‌. فرقی ندارد شما یک پدر مطلقه هستید یا فرزندی ندارید، به هر حال مقابله با این چالش بزرگ به تنهایی ممکن نیست.

بله درست خواندید، طلاق چیزی نیست که به تنهایی از آن عبور کنید و در این مسیر باید از دوستانتان کمک بگیرید یا به یک مشاور مراجعه کنید. مشاوره طلاق در غرب تهران خانه مهر به شما کمک می‌کند تا خیلی بهتر با چالش‌های روانی طلاق کنار بیایید.

تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان

 افسردگی

یک تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان افسردگی است. می‌دانستید که طبق تحقیقات روانپزشکان مردان مطلقه دو برابر بیشتر از زنان دچار افسردگی می‌شوند؟ در حالی که افراد پس از طلاق به شکل متفاوتی با چالش‌های پیش روی خود برخورد می‌کنند ولی همه آن‌ها تجربه افسردگی را دارند.

فقدان و‌ از دست دادن شریک زندگی و حامی نوعی احساس سردرگمی را در آن‌ها به وجود می‌آورد که روی تمام جنبه‌های زندگیشان تاثیر منفی دارد.

چند دلیل برای افسردگی را بخوانید:

  • معمولا در اکثر مواقع زنان آغاز کننده طلاق هستند و حس سردرگمی و بیزاری از خود تا مدت‌ها همراه مرد است.
  • احتمال اینکه مردان حضانت فرزند خود را از دست بدهند بیشتر است. به‌خصوص فرزندان خردسال
  • مردان کمتر از زنان حمایت می‌شوند و احتمال اینکه دوستان سابق خود را نیز از دست بدهند بیشتر است.
  • مردان پس از طلاق تعهدات مالی بیشتری دارند.

اضطراب

اختلال اضطراب جدایی و حملات پانیک وضعیتی است که معمولا پس از جدایی از شریک عاطفی رخ می‌دهد. شدت و ضعف این اختلال‌ها بستگی به علت طلاق دارد و هرچه تنش‌های روانی بیشتر باشد، این اختلالات نیز بیشتر بروز می‌کنند.

همچنین بخوانید: ۸ دلیل برای ازدواج با یک پدر مجرد

احساس گناه

همان‌طور که گفتیم، زنان معمولا شروع کننده طلاق هستند و مردان ممکن است به یکباره با این موضوع مواجه شوند.

هرچه ارتباط بین دو طرف پس از درخواست طلاق کمتر باشد و صحبتی از دلایل طلاق نشود، این احساس گناه بیشتر در مرد به وجود می‌آید‌. تصور اینکه کارهای اشتباه او چقدر توانسته روی زندگی مشترک تاثیر بگذارد یا همه چیز را نابود کند، برای مرد دیوانه کننده است. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید تنها فرد مقصر برای نابودی تمام خاطرات و امیدهای زندگی مشترک هستید، پس این احساس گناه طبیعی است.

سایر مواردی که میتوانیم تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان بدانیم عبارتند از:

  • انزوای اجتماعی
  • از دست دادن حامی
  • احساس ناامیدی
  • احساس پشیمانی
  • تنهایی

تاثیرات فیزیکی طلاق بر مردان

همان‌طور که در مقدمه گفتیم طبق مطالعات انجام شده، مردان مطلقه بیشتر از مردان متاهل دچار افسردگی می‌شوند و به خودکشی فکر می‌کنند‌. بر همین اساس، مردان متاهل بیش از سایر هم جنسان خود دچار بیماری‌ و سوء مصرف مواد مخدر می‌شوند‌.

چند مورد از شایع‌ترین مشکلات سلامت جسمی  و روحی که مردان مطلقه آن را تجربه می‌کنند به شرح زیر است:

  • به دلیل ضعف سیستم ایمنی، مردان طلاق گرفته بیشتر از بقیه دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند.
  • مردان مطلقه به‌طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی هستند.
  • تغییرات در وزن نیز در بین این مردان شایع است.
  • میزان مرگ و میر مردان مطلقه نزدیک به ۲۵۰ درصد بیشتر از مردان متاهل است‌.
  • این مردان بیشتر دچار سکته و حملات قلبی می‌شوند.

بعضی دیگر از مشکلات سلامتی به دلیل پایین بودن سطح زندگی و مشکلات اقتصادی افراد مطلقه تشدید می‌شود. آن‌ها اغلب دوستان خود را نیز از دست داده‌اند و دیگر از حمایت‌های قبل از طلاق برخوردار نیستند‌.

تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان

چگونه یک مرد می‌تواند زندگی خود را از نو بسازد؟

بازسازی زندگی پس از طلاق نیازمند گذر زمان و تلاش متمرکز است. شاید از نظر شما طلاق پایان دنیا به نظر برسد ولی شروعی تازه با امکانات و فرصت‌های فراوان است. ولی چگونه تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان را کتر کنیم؟

یادداشت برداری کنید

اکثر افراد تقریبا دو سال بعد از طلاق در دوره سوگ و افسردگی بعد از طلاق هستند. بهتر است برای احساسات خود وقت بگذارید و سعی کنید به یادداشت‌برداری بپردازید. شاید در ابتدا کمی برایتان عجیب به نظر برسد ولی این یک راه عالی برای بیرون ریختن افکار و احساسات روی کاغذ است.

در واقع زمانی که افکار و احساسات شما روی کاغذ باشد بهتر می‌توانید آن‌ها را ببینید و پردازش کنید.

نوشتن چند جمله کوتاه درباره احساسی که در هر دوره از طلاق خود تجربه می‌کنید کافی است تا به شما یک دیدگاه کلی بدهد.

دوستان جدید پیدا کنید

هر مردی بعد از طلاق نیاز به پشتیبانی دوستان و خانواده خود دارد‌. سعی کنید دوستانی با علایق مشترک برای ایجاد روابط جدید پیدا کنید. منزوی کردن خود فقط روند درد شما را طولانی‌تر می‌کند.

همچنین بخوانید: مزایا و معایب ازدواج با مرد مطلقه

سلامت جسمانی خود را حفظ کنید

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و تناسب اندام خود را حفظ کنید. زیرا همان‌طور که در بالا گفتیم مردان مطلقه بیشتر از سایرین در معرض بیماری هستند‌.

خود را ببخشید

اکنون شما تنها مالک زندگی خودتان هستید و وقت آن رسیده تا نسبت به خود مسئولیت‌پذیر و متعهد باشید. شاید بهتر باشد خود را ببخشید زیرا انسان جائز الخطا است و فقط شما نیستید که در دنیا مرتکب اشتباه شده‌اید.

برنامه‌ریزی مالی داشته باشید

احتمالا مجبور به پرداخت نفقه یا مهریه باشید. با این حال، اگر درآمد زیادی دارید یا کم فرقی نمی‌کند، شما نیاز به برنامه‌ریزی مالی دارید‌ تا در آینده به مشکل برنخورید.

هدف تعیین کنید

یکی از راه‌های مقابله با تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان این است که اهداف تعیین کنید. هیچ چیز دلگرم‌کننده‌تر از این نیست که به اهداف خود فکر کرده و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان

سخن نهایی

اگرچه اطلاعات زیادی در مورد آگاهی از سلامت روان در اینترنت وجود دارد ولی هنوز درک کمی در مورد مسائل مربوط به تاثیر طلاق بر سلامت روان مردان وجود دارد‌.

به عنوان مثال اکثر مردم تصور می‌کنند که بزرگترین نشانه افسردگی احساس غم و اندوه است ولی همیشه اینطور نیست.

همان‌طور که گفتیم طلاق برای مردان تجربه بسیار دردناکی است و تاثیرات بدی روی وضعیت جسمی و روحی آن‌ها دارد. اگر به درمان مشکلات روحی توجه ویژه‌ای شود، مشکلات جسمی نیز تا حد زیادی برطرف می‌شوند.

ما در این مطلب راه‌هایی برای مقابله بهتر با چالش‌های طلاق برای مردان گفتیم ولی اگر به مشاوره فردی یا مشاوره طلاق در ستارخان نیاز دارید کافی با مرکز مشاوره خانه مهر تماس بگیرید.

مقالات مشابه

تگ‌های پست
دسته‌بندی‌‌ پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *